۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۹۴۴۱۷
آیت الله مصباح یزدی:

سران فتنه از اول فکر خالص اسلامی نداشتند / اگر حماسه نهم دی نبود وضع کشور بدتر از زمان شاه می شد

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نهم دی ماه 88 را یوم الله نامید و با تجلیل از حماسه آفرینی ملت ایران در این روز تاکید کرد: اگر این حرکت خودجوش مردمی که به اراده خداوند انجام گرفت نبود حاصل قریب به نیم قرن زحمات بر باد می رفت و وضع کشور از قبل از انقلاب بدتر می شد.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت حماسه نهم دی ماه و بررسی ریشه های بیست ساله فتنه اخیر که در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد از حماسه آفرینی ملت ایران در نهم دی ماه 88 تجلیل و تصریح کرد: سال گذشته حرکتی خوب و مردمی در کشور اتفاق افتاد و مردم موقعی که احساس کردند خطر جدی اساس نظام سیاسی، عقیدتی، فکری و دینی شان را تهدید می کند به طور باشکوه به صحنه آمدند.

وی تاکید کرد: نهم دی ماه را باید یوم الله به حساب آورد و هر ساله باید این روز را گرامی و خاطر آن را زنده نگه داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ملت ایران از عمق جریانات به خوبی آگاه هستند و از نقشی که مقام معظم رهبری در طول این چند دهه ایفا کرده اند نیز با خبر هستند.

وی در ادامه با بیان نکاتی به درسهایی که از فتنه سال گذشته می توان گرفت اشاره کرد و گفت: یکی از این درس ها تایید الهی در نصرت حق و تضعیف باطل است، درس و شیوه بیان قرآن کریم به گونه ای است که سعی می کند انسان را در هر پدیده ای متوجه خدا کند و در امور اجتماعی هم قرآن کریم بر این اصل تکیه می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: شیوه و روش تعلیم و تربیت قرآن به گونه ای است که خداوند می خواهد در همه جا دست او را ببینید و اگر مشکلی داریم راه درمان و چاره را از خدا بخواهیم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه فتنه 88 به دست خدا شکست خورد و فتنه جویان رسوا شدند خاطر نشان کرد: البته این سخن به این معنا نیست که عوامل انسانی فراموش و نقش آن انکار شود اینها در جای خود باید ارزش گذاری و احترام شوند اما باید توجه داشت که این امور در مرتبه نازل تری است.

وی ادامه داد: اصل را باید اراده خدا بدانیم و همواره شاکر او باشیم بعد به وسائط و ابزاری می رسیم که خداوند تبارک و تعالی مقدر کرده است.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: نباید یاری خدا را در این حادثه فراموش کنیم، اگر این حرکت خودجوش مردمی که به اراده خدا انجام گرفت نبود حاصل قریب به نیم قرن جهاد، مبارزه ، فداکاری و شهادت ها بر باد می رفت و چیزی از اینها باقی نمی ماند و وضع کشور از قبل از انقلاب هم بدتر و آنچه نتیجه فتنه بود ده ها بار از زمان شاه بدتر می شد.

وی افزود: مردم در این فتنه احساس وظیفه کردند و با حرکت خود فتنه عظیم را خاموش کردند ، خداوند به همه کسانی که در خاموش کردن فتنه نقش داشتند پاداش عطا کند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه خاطر نشان کرد: دین مبین اسلام به ما دستور می دهد کسانی که برای جامعه و دین خدمت می کنند مردم قدردان و شاکر آنها باشند ، تعلیمات انسانی و قرآنی نیز نخستین وظیفه انسان را شکر خدا و سپس شکر والدین می داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ما بعد از اطاعت خداوند مبارک و تعالی موظف به اطاعت پیامبر هستیم و قرآن کریم بعد از لزوم اطاعت از پیامبر دستور به اطاعت از اولی الامر می دهد.

وی با بیان اینکه تدبیر الهی گاهی گوش مالی است و آنگونه نیست که ما می خواهیم ابراز داشت: درسی که باید از فتنه 88 بگیریم این است که ببینیم در این جریان چه نقاط ضعف و قوتی در جامعه وجود داشت، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم و اگر در برخی زمینه ها کوتاهی شده آن را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: پیدایش این فتنه از آن جهت که مشتمل بر ضایعاتی از جمله شهادت برخی از عزیزان که یک تار مویشان بر کاخ های دنیا برتری داشت، ناگوار بود و این مسایل در اثر برخی نقاط ضعف جامعه به وجود آمد و اگر از قبل این نقاط ضعف را برطرف می کردیم مجال به فتنه گران نمی دادیم و برخی هم گوشه و کنار برایشان به به و چه چه نمی کردند، این اتفاقات نمی افتاد.

وی با بیان اینکه غفلت برخی از اقشار جامعه در یک دهه اخیر و اشتباهاتی که برخی از خواص مرتکب شدند زمینه فتنه را فراهم کرد خاطر نشان کرد: ما باید این زمینه ها را تحلیل و آسیب شناسی کنیم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: بعضی از گروه های ما وظیفه خود را نسبت به اولی الامر درست انجام ندادند، حق ولایت را درست نشناختند و آنطور که باید و شاید مسائل را رجوع الی الرسول نکردند، مسائل خود ،خانواده و باند خود را بر مصالح جامعه مقدم داشتند اینها زمینه ای را فراهم کرد که چنین شکوه ای به وجود آمد.

وی تاکید کرد: باید در این راستا تحقیق و تحلیل بکنیم اسباب، علل و نقاط ضعف و قوت را به خوبی بشناسیم تا خدایی نکرده بعد از چندی دوباره تکرار نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به بیان دیگر دست های فتنه 88 پرداخت و گفت: از آغاز انقلاب اسلامی در بین برخی از خواص مطرح بود کسانی که از همان اوایل نهضت دلسوز انقلاب بودند نکته ای که کم وبیش مورد اختلاف نظر بود این بود که در جذب نیروها و کسانی که باید در برابر دستگاه طاغوت مبارزه کنند به چه اموری بها بدهیم.

وی افزود: بعضی ها معتقد بودند باید روی عناصر اعتقادی و فکری بیشتر تکیه کنیم و سراغ کسانی برویم که بیشتر به اسلام و دین اعتقاد دارند ، گروه دیگری می گفتند الان باید سراغ کسانی رفت که اهل کار هستند و این امور بعدا درست می شود، هم در داخل روحانیت چنین مساله ای پیش آمد که به مساله قائم مقامی رهبری و خلع آن منجر شد و هم در سایر گروه ها.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: یکی از شخصیت های مهم کشور می گفت ما باید یک جبهه ضد امپریالیستی تشکیل دهیم و فرقی نمی کند که افراد از چه طیفی هستند بعد که بر طاغوت پیروز شدیم می نشینیم و تقسیم قدرت می کنیم و با هم کنار می آییم.

وی ادامه داد: عده ای هم می گفتند ما نمی توانیم با کسانی که دین را قبول ندارند هم پیمان شویم، افرادی هم می گفتند حرکت ما اسلامی و خدایی است و باید روی عناصر دینی و اعتقادی هم پیمان شویم.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: فتنه اخیر هم یک نمونه از این هاست؛ اگر تمام سران فتنه را از نظر فکری بررسی کنیم، پی می بریم که همه آنها نقطه ضعف فکری داشتند و هیچ کدام از اول فکر خالص اسلامی نداشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما هیچ ضمانتی نداریم که این فتنه آخرین فتنه باشد اما احتمال دارد این فتنه وقت دیگری و چه بسا و شاید به صورت خطرناک تری پدید بیاید، این عالم دائما تکرار تاریخ است ما باید مراقب باشیم ببینیم کجا ممکن است فتنه دیگری در جامعه پدید بیاید.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نکته اصلی ضعف سران فتنه را ضعف دینی آنها دانست و گفت: نقطه اصلی ضعف اینها ضعف دینی شان بود و اینها در اعتقادشان به احکام اسلامی و بویژه مساله ولایت فقیه مشکل داشتند و اگر فتنه دیگری در کشور پدید بیاید باید بدانیم از همین جا آب می خورد.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: ما باید سعی کنیم در رای دادن به افراد به کسی رای دهیم که به ایمان و سلامت فکر و ایمان و اعتقاد او یقین داشته باشیم، تنها علاقه ملی گرایی مشکل را حل نمی کند.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: از خداوند تبارک و تعالی می خواهیم روح امام راحل و شهدا را از ما راضی نگه دارد و سایه مقام معظم رهبری را بر سر ما مستدام دارد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات