۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۹۴۴۴۱
استاد حوزه علمیه:

صحیفه سجادیه راه معرفت انسانی را به جهانیان نشان داد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تبریز گفت: امام سجاد(ع) در دوران امامت خود یکی از باشکوه ترین فرازهای علمی را به نمایش گذاشت و با نگارش کتاب صحیفه سجادیه اوج معرفت انسانی را به جهانیان نشان داد.
صحيفه سجاديه
حجت الاسلام سیدعلی حسینی، استاد حوزه علمیه تبریز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به بیان ابعاد مختلف صحیفه سجادیه، یادگار ارزشمند امام چهارم شیعیان پرداخت و اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) در هر برهه از تاریخ که بوده اند، با توجه به مقتضیات زمان خویش سلاح برداشته و با حکومت جور و ستمگران زمان می جنگیده اند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی سلاح نبرد ائمه(ع)، شمشیر، زمانی دیگر علم و دانش و در دوره ای دیگر شرکت در مجالس بحث و مباحثه بود که این امر در دوران امامت امام سجاد(ع) به شکل دعا و نیایش ظاهر می شود.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: شاید این گونه در اذهان تلقی شود که امام به رودررویی با حاکمان جابر، نوعی سکوت در برابر آنان اختیار کرده است؛ اما در حقیقت باید گفت که دوران زندگی و امامت آن حضرت یکی از پرتنش ترین دوره های زندگانی ائمه اطهار(ع) است که حکومت ستمگر بنی امیه از هر فرصتی برای سرکوب و حتی محو کردن بنی هاشم و شیعیان علی بن ابی طالب(ع) استفاده می کرد.

این استاد حوزه علمیه طالبیه تبریز با اشاره به ایام ماه صفر و برپایی مجالس مذهبی به نام امام سجاد(ع) و خاندان حسینی اظهار داشت: در اکثر این مجالس موضوع بیماری امام سجاد(ع) و مظلومیت این خاندان مطرح می شود؛ اما کمتر از حماسه بزرگ علمی که این امام عظیم الشان پدید آورد سخنی گفته می شود.

وی با بیان این که حضرات معصومین(ع) از نگاه شیعیان دارای علم لدنی و متصل به منبع فیض الهی هستند، گفت: این دانش بی حد و حصر در شرایط مختلف ظهور و نمود پیدا کرده است، امام سجاد(ع) در دوران امامت خود یکی از باشکوه ترین فرازهای علمی را به نمایش گذاشت و با نگارش کتاب صحیفه سجادیه اوج معرفت انسانی را به جهانیان نشان داد.

وی با بیان اینکه عدم تحریف صحیفه سجادیه و تعلق صد در صد آن به امام سجاد(ع) از حقایق بدون تردید است، اظهار داشت: این کتاب شریف بدون شک از ناحیه آن امام معصوم صادر شده و بنابراین موحدین توانند بیشتر از هر کتاب ادعیه و مناجات دیگر از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام حسینی مختصات معنوی یادگار ارزشمند امام سجاد را بسیار فراتر از تصور بشری دانست و افزود: این کتاب زبان حال تمام انسان های موحد است و نوع تعالیم و ادعیه انسان ساز آن با نوع مناجات انبیای بزرگ الهی تشابه فراوان دارد؛ اما متاسفانه باید گفت؛ صحیفه سجادیه در میان شیعیان نیز مهجور مانده است.

وی با تاکید بر توجه حوزویان به مبانی غنی و ارزشمند صحیفه سجادیه، ادامه داد: صحیفه سجادیه که بدون هیچ شک سندیت آن به امام زین العابدین(ع) می رسد، بعد از قرآن کریم و نهج البلاغه، معتبرترین نوشتار مسلمانان به خصوص شیعیان است.

استاد حوزه علمیه طالبیه تبریز تصریح کرد: این کتاب ارزشمند در طول تاریخ تحت عناوینی چون «اخت القرآن»، «انجیل اهل بیت(ع)»، «زبور آل محمد(ص)» و «صحیفه کامله» یاد شده، مجموعه ادعیه ای است که امام سجاد(ع) آنها را در شرایط گوناگونی برای اصحاب خویش بیان کرده و در طول قرون متمادی از طرف ارادتمندان خاندان رسول خدا(ص) شرح های بسیاری بر آن نگاشته اند./935/ت302/س
ارسال نظرات