۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۹۴۵۵۸
سخنگوی شورای نگهبان:

بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان با 178 اشکال محتوایی به پایان رسید

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر که شورای نگهبان تا کنون در بررسی لایحه مجازات اسلامی 178 ایراد عمده به این لایحه گرفته است، ابراز داشت: بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان به پایان رسید ولی با توجه به ایرادات شورای نگهبان از این لایحه، بررسی آن در مجلس احتمالا طولانی خواهد شد.
کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با نامه ارسال شده به مقام معظم رهبری جهت تفسیر موارد اختلافی میان دولت و مجلس گفت: فکر می کنم دوستان مجلس کمی در واکنش به نامه ای که توسط آیت الله جنتی و با توجه به کارگروه مد نظر تنظیم شده بود، عجله کردند.

وی با بیان اینکه اظهاراتش در رابطه با کار گروه حل اختلاف دولت و مجلس شخصی نبوده بیان کرد: اینجانب بخش هایی از نامه دبیر محترم شورای نگهبان را که پس از جمع بندی های لازم خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده بود را گزارش دادم.

کدخدایی با اشاره به اینکه در حال حاضر منتظر نظر مقام معظم رهبری هستیم با انتقاد از ارسال دیرهنگام نامه نمایندگان برای این امر گفت: از تاریخ پنجم مهر ماه که جلسه ما در کارگروه ویژه حل اختلاف به اتمام رسید تا بیستم آبان یعنی حدود 45 روز فاصله، از نمایندگان به طور مکرر خواسته می شد که اظهار نظر خود را برای تنظیم گزارش ارسال نمایند، با این حال تا روزی که گزارش قرائت شد نامه ای از سوی مجلس به دست ما نرسید.

وی افزود: پس از قرائت گزارش، نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تازه به دست ما رسید با این حال ما گزارش مذکور را به همراه نامه نمایندگان مجلس خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم که ایشان با توجه به نامه و گزارش ما اعلام نظر خواهند کرد.

کدخدایی در ادامه در خصوص مصوبه مجلس برای بانک مرکزی و تغییر هیات امنای این بانک اظهار داشت: از آنجایی که بانک مرکزی جزو امور حاکمیتی نظام شمرده می شود عضویت افرادی غیر از قوای سه گانه در مجمع عمومی آن مغایر اصل 44 قانون اساسی می باشد.

وی با اشاره به ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه خاطر نشان کرد: ایراد شورای نگهبان متوجه ترکیب هیات امنا است که افرادی غیر از قوای سه گانه در آن گنجانده شده است و شورای نگهبان نسبت به حذف نام فردی از هیات امنای بانک مرکزی ایرادی را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص بررسی و تایید برنامه پنجم توسعه از سوی این شورا گفت: لایحه پنجم توسعه با بیش از دویست ماده بسیار مفصل است که علاوه بر رسیدگی آن در مجلس شورای اسلامی مدت زیادی در دولت با استفاده از نظرات کارشناسی مورد بررسی واقع شده است که در این میان شورای نگهبان نیز همراه با مجلس شورای اسلامی از زمان آغاز رسیدگی به آن وارد بررسی این لایحه شد اما چون برخی موارد در مجلس مراعا ماند به همین خاطر تاثیر بررسی ها نیز به هم خورد.

وی یاد آور شد: شورای نگهبان در پایان ساعت اداری روز چهارشنبه رسما پاسخ خود را درباره برنامه پنجم توسعه کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه داد البته علت اینکه بعضا پاسخ شورای نگهبان غیر رسمی ارائه می شد، ارائه غیر رسمی مصوبات از سوی مجلس بود. اما با دریافت رسمی مصوبه مجموعه ایرادات نیز به مجلس شورای اسلامی اعلام گردید.

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست با اعلام این خبر که شورای نگهبان تا کنون در بررسی لایحه مجازات اسلامی 178 ایراد عمده به این لایحه گرفته است ابراز داشت: بررسی لایحه مجازات اسلامی در شورای نگهبان به پایان رسید ولی با توجه به ایرادات شورای نگهبان از این لایحه، بررسی آن در مجلس احتمالا طولانی خواهد شد.

وی ایراد داشت: 178 مورد ایراد گرفته شده از مجازات اسلامی عمدتا شرعی هستند البته برخی ایرادات هم قانونی و تعدادی هم در مورد آن ابهام وجود دارد.

کدخدایی در رابطه با حماسه نهم دی نیز اظهار داشت: نهم دی روز عظمت اسلامی و مردم بود که در آن به صورت خودجوش مردم در حمایت از اسلام، انقلاب و ولایت فقیه به میدان آمدند و پاسخ محکمی به فتنه گران دادند که امیدواریم این حمایت درسی برای فتنه گران به منظور بازگشت به آغوش ملت باشد. /955/پ201/ج
ارسال نظرات