۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۹۴۵۹۵
استاد حوزه علمیه:

رسالت حوزه های علمیه، نظریه پردازی و پژوهش در علوم اسلامی و انسانی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن گفت: پژوهشگران گمنام و افرادی که به موضوعات مغفول توجه کرده‌اند، مورد تجلیل قرار گیرند.
پژوهش


حجت الاسلام محمدرضا فوادیان، عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش اساس رشد و تکامل است از این رو در اسلام به تحقیق و تتبع در اصول عقاید تاکید شده است.

وی با بیان اینکه اساس تفقه در فروع دین، پژوهش و تحقیق است، گفت: از آنجا که دسترسی به اجتهاد در فروع دین برای همه میسر نیست، تقلید در فروع دین جایز شمرده شده از این رو می‌توان نتیجه گرفت ریشه تقلید، پژوهش و عمل کردن عالمانه است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دین اسلام یک دینی عقلی است، بیان داشت: کتاب اصول کافی با کتاب عقل و جهل آغاز می‌شود و ما در اسلام هیچ مساله‌ای نداریم که بدون تحقیق ملزم به پذیرش آن باشیم.

وی گفت: حوزه های علمیه رسالت دارند تا در حوزه علوم انسانی و اسلامی نظریه پردازی کنند و مسائل دینی را در قالب پژوهشی های عمیق نشان دهند.

این محقق علوم اسلامی خاطر نشان کرد: امروز مراکز معتبر علمی در جهان اسلام به پژوهش مشغول هستند و دو شاخه تشیع و اهل سنت با تفاوت متد و سبک به دین پژوهشی می‌پردازند.

وی با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت پژوهش در حوزه علوم دینی اظهار داشت: باید با کار بیشتر و تحقیقات افزون تر فاصله خود را با حد مطلوب و وضعیت موجود مراکز پژوهشی اهل سنت کم کنیم.

این محقق علوم اسلامی با انتقاد از افرادی که دارای سمت های عالی پژوهشی هستند اما به نقد وضعیت پژوهش در حوزه می‌پردازند، گفت: این افراد به جای نقد کردن باید به دانسته های خود عمل کنند و از امکاناتی که در اختیار دارند در راستای بهتر شدن کارنامه پژوهشی حوزه مدد بگیرند.

وی با بیان اینکه نباید حمایت های پژوهشی و تجلیل و تقدیرها در پژوهشگران معروف محدود شود، بیان داشت: در مناسبت های پژوهشی مانند هفته پژوهش باید پژوهشگران گمنام و کسانی که به موضوع‌های مغفول پرداخته‌اند، تجلیل شوند تا گامی در جهت تشویق و دلگرمی آنها باشد.

مسؤول کتابخانه مؤسسه آینده روشن با بیان اینکه در حوزه پژوهش های نظری باید مساله محور بود، گفت: باید در حوزه اجرایی شدن این مطالب تلاش بیشتری شود و این اصول و تکنیک ها در نوشتن تحقیقات رعایت شود.

وی فقدان نیاز سنجی و امکان سنجی را از خلاءهای پژوهش در حوزه عنوان کرد و گفت: باید با نگاه به جامعه، نظر را به عمل نزدیک کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات