۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۹۴۷۴۲
بر اساس فتوای مراجع تقلید؛

خواندن نماز آیات در خسوف و کسوف جزئی هم واجب است

خبرگزاری رسا ـ بر اساس دیدگاه فقهی مراجع تقلید در خسوف و کسوف بخشی از ماه و خورشید هم خواندن نماز آیات واجب می‌شود.
خورشيد گرفتگي



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بر اساس دیدگاه فقهی مراجع تقلید در خسوف و کسوفی که بخشی از ماه و خورشید دچار گرفتگی شود، خواندن نماز آیات مانند خسوف و کسوف کامل واجب است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پاسخ به استفتایی در این مورد بیان داشتند: نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند؛ تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه‏اى که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد. (استفتائات احکام نماز - نماز آیات)‏

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
نماز آیات در چهار صورت واجب مى شوداوّل و دوم گرفتن خورشید و ماه هرچند مقدار کمى از آنها بگیرد، خواه کسى بترسد یا نه. سوم زلزله، خواه کسى بترسد یا نه. چهارم صاعقه و بادهاى سیاه و سرخ و هرگونه حوادث خوفناک آسمانى در صورتى که بیشتر مردم بترسند، بلکه براى حوادث خوفناک زمینى نیز اگر موجب وحشت بیشتر مردم شود احتیاط واجب آن است که نماز آیات بخوانند.(رساله توضیح المسائل)

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
نماز آیات که دستور آن بعدا گفته خواهد شد، به واسطه چهار چیز واجب می‎شود:
اول و دوم ـ گرفتن ماه و خورشید اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود و کسی هم از آن نترسد.
سوم ـ زلزله اگر چه کسی هم نترسد.
چهارم ـ رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها، از آیات آسمانی در صورتی که بیشتر مردم بترسند، و در حوادث زمینی نیز که موجب ترس بیشتر مردم می‎شود، احتیاط واجب خواندن نماز است. (رساله توضیح المسائل)

حضرت آیت الله سیستانی:
نماز آیات که دستور آن بعداً گفته خواهد شد بواسطه سه چیز واجب مى‏شود :
اول : گرفتن خورشید .
دوم : گرفتن ماه . اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود و کسى هم از آن نترسد .
سوم : زلزله ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر چه کسى هم نترسد .
و امّا در رعد و برق ، و بادهاى سیاه و سرخ ، و مانند اینها از آیات آسمانى در صورتى که بیشتر مردم بترسند ، و همچنین در حوادث زمینى مانند فرو رفتن زمین ، و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود ـ بنابر احتیاط مستحب ـ نماز آیات ترک نشود . (رساله توضیح المسائل)

حضرت آیت الله نوری همدانی:
نماز آیات که دستور آن بعداً گفته خواهد شد بهواسطة چهار چیز واجب می شود :
اول : گرفتن خورشید .
دوم : گرفتن ماه اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود و کسی هم از آن نترسد .
سوم : زلزله اگر چه کسی هم نترسد .
چهارم : رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ ومانند اینها در صورتی که بیشتر مردم بترسنند و نیز بنابر احتیاط واجب در حوادث وحشتناک زمینی مانند شکاافتن و فرو رفتن زمین در صورتی که بیشتر مردم بترسند ، باید نماز آیات بخوانند. (رساله توضیح المسائل)

حضرت آیت الله وحید خراسانی:
نماز آیات ـ که دستور آن خواهد آمد ـ به واسطه چهار چیز واجب مى شود :
اوّل: گرفتن خورشید.
دوم: گرفتن ماه ، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود و کسى هم از آن نترسد.
سوم: زلزله ، اگر چه کسى هم نترسد. (رساله توضیح المسائل)

گفتنی است؛ فردا، چهاردهم دی ماه خورشید گرفتگی جزیی رخ خواهد داد.

این خورشیدگرفتگی در تهران ساعت 11 و 21 دقیقه آغاز و در ساعت 12 و 51 دقیقه به اوج می رسد و تا ساعت 14 و 15 دقیقه ادامه دارد.

در تهران، ماه حداکثر 39 درصد از قرص خورشید را می پوشاند.

زمان های یاد شده و حداکثر میزان گرفتگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداقل 9 درصد در جنوب شرقی تا حداکثر53 درصد در شمال غربی کشور متغیر است. /916/ت301/ع

ارسال نظرات