۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۹۴۸۰۵
16 دی‌ماه؛

نشست علمی نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام به همت گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
همايش علمي، نشست علمي


حجت‌الاسلام علیرضا موفق، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و دبیر علمی نشست نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری این نشست علمی به همت گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 16 دی‌ماه خبر داد.

وی با بیان این‌که واژه خودگرایی (Egoism) از واژه Ego به معنای «خود» گرفته شده است، افزود: خودگرایی در اصطلاح فلسفه اخلاق به یکی از نظریه‌های غایت­گرا و پیامدگرایانه اطلاق می‌شود که معتقد است تنها وظیفه هر انسانی ایجاد بالاترین میزان سود و لذت برای خودش است؛ بنابراین این نظریه در تقابل با نظریه دیگر گرایی اخلاقی تفسیر و تعریف می‌شود.

حجت‌الاسلام موفق با اشاره به دو شکل روان‌شناختی و هنجاری خودگروی در فلسفه اخلاق خاطرنشان کرد، خودگروی روان‌شناختی گرایش انسان‌ها را به حفظ منافع خویش و به سرشت و طبیعت وی بازمی‌گرداند؛ چراکه انسان‌ها به طور طبیعی بر اساس انگیزه شخصی عمل می‌کنند.

وی با بیان این‌که خود گروی‌ هنجاری ناظر است به این‌که انسان چگونه باید باشد، گفت: صرف نظر از این‌که انسان‌ها به لحاظ روانی چگونه هستند، این دیدگاه معتقد است باید پیوسته به دنبال منافع خویش بود و عملی درست است که بر پایه تحصیل منافع خود حاصل شود.

این محقق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: نظریه اخلاقی خودگرایی یک نظریه مبدأ بوده که در غرب مطرح شده است و براساس آن هرکسی هر فعلی را که انجام می‌دهد در حوزه اخلاق دنبال خیر خود و به حداکثر رساندن منفعت خود است.

وی با بیان این‌که مفهوم خودگرایی که در غرب مطرح است طرفدارانی هم در اسلام دارد به طوری که بسیاری از معاصران هم همین نظر را دارند، یعنی در اخلاق خودگرا هستند، اظهار داشت: البته یک سری تفاوت‌هایی بین غرب و اسلام وجود دارد.

حجت‌الاسلام موفق با اشاره به اهداف برگزاری نشست علمی، افزود: نظریه خودگرایی بخشی از نظریه مبنایی اسلام را به خود اختصاص داده است و در این مسأله نیازی به کنکاش نیست، اما درباره انحصار آن بررسی این سؤال که آیا واقعاً نظریه خودگرایی کل محور و مبنای اخلاق اسلامی را به خود اختصاص می‌دهد یا خیر، محل نزاع است.

وی یادآور شد: در این نشست علمی که با حضور حجج‌اسلام رشاد، میرمعزی، خسروپناه، عالم‌زاده، علیزاده، فتحعلی خانی، داوودی، محمدی منفرد، دانش، عزیزی، مهندسی، معلمی، ایزدپناه، اردستانی، اسماعیلی، شاکری و رودگر همراه است، نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام به کرسی نقد و بررسی علمی گذاشته خواهد شد.

دبیر نشست علمی نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام با بیان این‌که در این نشست حجت‌الاسلام علی محمد حسین‌زاده به عنوان ناظر علمی حضور دارد، گفت: حجج اسلام شیروانی و شمالی به نقد و بررسی این نظریه خواهند پرداخت.

گفتنی است، نشست بررسی نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام، پنج‌شنبه 16دی‌ماه از ساعت 9 تا 12 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی بلوار 15 خرداد ـ کوی شهید میثمی برگزار می‌شود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات