۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۹۴۸۹۷
پژوهشگر حقوق اسلامی:

غربی‌ها در انجام پژوهش‌های جمعی قرآنی از ما جلوترند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی گفت: نیازسنجی در مباحث پژوهشی و استفاده از ابزارها و علوم روز از مباحث اساسی پژوهش دینی است.
حجت الاسلام كريمي نيا


حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تاکید بر اهمیت پژوهش در علوم اسلامی بیان داشت: یکی از بایسته های پژوهش در ایران انجام کارهای تحقیقاتی جمعی است.

وی بیان داشت: امروز در ایران بیشتر تحقیقات به صورت انفرادی انجام می شود، در نتیجه از آثار وسیع پژوهش های جمعی که در کشورهای دیگر وجود دارد محروم هستیم.

پژوهشگر حقوق اسلامی ادامه داد: دائره المعارف لایدن که در سال 1925 در غرب نوشته شده است و به زبان عربی «دائره المعارف اسلامیه» ترجمه شده است، نتیجه یک کار گروهی توسط نویسندگان غیرمسلمان است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دوره بعدی ویرایش شده این دائره المعارف در سیزده جلد قطور در قطع رحلی تنظیم شده و ویرایش سوم آن هم در راه است.

محقق علوم حوزوی اظهار داشت: درباره قرآن، کار جمعی دیگری در غرب در قالب دائره المعارف صورت گرفته است و تا به حال پنج جلد آن منتشر شده و ابعاد، زاویه ها و موضوعات مختلف قرآن در آن بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه علوم قرآنی و سایر مباحث اسلامی از کشورهای غربی عقب هستیم، بیان داشت: انجام کارهای پژوهشی با سازمان مشخص، گروه های های علمی و به کارگیری کارشناسان علمی موجب شده تا سرعت و اتقان تحقیق بالا رود.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: هنوز در کشور دائره المعارف قرآنی نداریمهرچند دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این راستا فعالیت خوبی دارد لکن تا به امروز تنها هفت جلد این مجموعه را تدوین و منتشر کرده است.

وی با بیان اینکه از بایسته های پژوهشی در کشور ما، نیاز سنجی است، اذعان داشت: در مباحث اصولی و فقهی تا به حال تقریرات، حواشی و بحث های فراوانی نوشته شده است اما در مسائل مستحدثه و نوپیدا کار چندانی انجام نشده است.

این استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه بیان داشت: امام خمینی(ره) از فقها می‌خواهند که جلوتر از زمان حرکت کنند و نسبت به موضوعات روز آگاه باشند.

وی گفت: امام خمینی(ره) از عالمان زمان‌سنج و آگاهی بودند که چهل و شش سال پیش مسائلی همچون تغییر جنسیت، مسائل بانکی، تلویزیون را در کتاب تحریر الوسیله مطرح کردند.

این محقق حوزوی اذعان داشت: نیازسنجی در مباحث پژوهشی و استفاده از ابزارها و علوم روز از مباحث اساسی پژوهش دینی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات