۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۹۵۱۶۴
آیت الله ممدوحی:

قیام مردم قم در نوزده دی، جرقه پیدایش انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قیام خونین مردم قم در نوزدهم دی ماه سال 56 را سرآغاز شکل گیری انقلاب اسلامی دانست و بصیرت مردم انقلابی این شهر را تحسین کرد.
آيت الله حسن ممدوحي
آیت الله حسن ممدوحی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، سالروز قیام مردم قم در نوزده دی سال 56 را گرامیداشت.

وی، از شهر قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و از مردمان این دیار به عنوان پیشتازان حرکت نهضت امام راحل یاد و تصریح کرد: قم در انقلاب پیشگام بود جریان های خطرناکی در این شهر وجود داشت که در جای دیگری خبری از آن نبود، در این شهر مزدوران و عمال رژیم شاه طلاب را از طبقات بالا به پائین پرت می کردند.

آیت الله ممدوحی، از نقش طلاب و علما در جریان قیام نوزده دی به نیکی یاد کرد و ابراز داشت: تعداد شهدا و زخمی های طلاب نسبت به جمعیت شان در مقایسه با سایر اقشار جامعه بیش تر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهر قم در انقلاب اسلامی پیشکوت است، تصریح کرد: جسارت به ساحت امام راحل و به دنبال آن کشتار مردم زمینه های انقلاب را فراهم کرد و باعث شد که پایه های رژیم ستم شاهی سست تر از همیشه شود.

آیت الله ممدوحی نقش روحانیت و مرجعیت را در شکل گیری قیام نوزده دی بسیار برجسته توصیف کرد و ابراز داشت: حضور روحانیت در این جریان همه چیز بود.

وی بیان داشت: حضور روحانیت بیدار و آگاه را در شکل گیری قیام نوزده دی می توان به عنوان ریشه، تنه و ساقه آن ارزیابی کرد.

آیت الله ممدوحی گفت: روحانیت همه چیز انقلاب اسلامی است، روحانیت چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی نظام در عرصه های مختلف به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: الان هم اگر خدایی ناکرده روحانیت از انقلاب اسلامی کنار برود، خیمه انقلاب فرو می ریزد و این مساله ای است که باید به ابعاد مختلف آن توجه کرد. /924/ت302/ج
ارسال نظرات