۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۹۵۲۹۲
خطیب جمعه عوامیه عربستان:

اصلاح امت اسلامی منوط به رواج امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه عوامیه عربستان سست شدن پایه های نظام دیکتاتوری را عامل اصلی مبارزه با آزادی بیان در برخی کشورهای اسلامی توصیف کرد.
شيخ عباس السعيد خطيب جمعه عواميه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عباس السعید خطیب جمعه عوامیه عربستان، در جمع کثیری از شیعیان در مسجد امام حسین(ع) این شهر، از نادیده گرفتن آزادی بیان در این کشور انتقاد کرد و گفت: آزادی بیان پایه اصلی حقوق بشر به شمار می آید و باید این حق به نخبگان کشور که پیگیر امور مختلف هستند داده شود.

وی افزود: صاحب نظران در کشورهای عقب افتاده از حق مصونیت اجتماعی برخوردار نیستند و فرهنگ حمایت از این افراد که نسبت به جامعه دلسوز هستند و خصوصا از مذهب یا طایفه ای دفاع می کنند باید در کشور نهادینه شود و مردم نیز این حق را به خود بدهند که دارای رای باشند.

شیخ عباس السعید جهل و طغیان را عامل مبارزه با آزادی بیان خواند و تصریح کرد: اصل و فطرت انسان بر اساس آزادی بنا شده است لیکن با توجه به اینکه این آزادی، پایه های نظام دیکتاتوری را سست می سازد به مبارزه با آن پرداخته و مصادره شده است.

خطیب جمعه عوامیه اوضاع آزادی بیان در برخی از کشورهای اسلامی را نگران کننده توصیف کرد و بیان داشت: اغلب جوامع اسلامی بر اساس یک رای و یک صدا پایه گذاری شده اند و هیچ کس حق ندارد رای و ندای مخالفی داشته باشند و بر اساس گزارش سازمانهای حقوق بشر، شاهد پسرفت آزادیها در کشورهای اسلامی هستیم.

وی با اشاره به آزادی بیان در جوامع پیشرفته خاطرنشان ساخت: کشورهای پیشرفته هنگامی به این پیشرفت دست یافتند که آزادی بیان را در کشورهای خود گسترش داده با استفاده از انتقادها و پیشنهادها جامعه خود را به این مرحله رساندند.

وی اصلاح امت را منوط به امر به معروف و نهی از منکر دانست و تاکید کرد: تا هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج نداشته باشد امت اسلامی در وضعیت موجود باقی می ماند و در صورتی در جهان پیشگام می شود که بر خود نظارت کرده و آزادی ها را در کشور گسترش دهد./980/گ
ارسال نظرات