۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۹۵۳۲۱

گردهمایی روحانیان مستقر اردبیل برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ گردهمایی روحانیان مستقر استان اردبیل با هدف تبیین و بررسی راهکارهای نوین تبلیغ مبانی دینی برگزار شد.
گردهمايي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام محمدرضا غلامی، 19 دی در گردهمایی روحانیان مستقر اردبیل با اشاره به اهمیت مباحث جامعه‌شناسی و تاثیرگذاری آن در امر تبلیغ اظهار داشت: یک خطیب توانا در سایه ارتباط و آشنایی با علوم و فنون جامعه‌شناسی است که می‌تواند مخاطب خود را بشناسد و با او ارتباط بهتر برقرار کند.

وی با یادآوری این‌که موضوع اساسی این گردهمایی نیز توجه و اهتمام به اساس کار و اعتقاد به جامعه‌شناسی در امر تبلیغ است، افزود: هرچند برخی‌ها به این امر اساسی اعتقاد ندارند اما اعتقاد ما به مجهز شدن علما و خطبا به دانش جامعه‌شناسی امری اعتقادی، قلبی و ذهنی است.

این استاد حوزه و دانشگاه‌های کشور با یادآوری این‌که در این حوزه بعد از گذر 31 سال از پیروزی انقلاب کار چندان مهم و تاثیرگذاری در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه صورت نگرفته است خاطرنشان کرد: این بی‌توجهی‌ها سبب شده که خطیب ما بدون توجه به مخاطب خود گاه مباحث و مطالبی را مطرح ‌کند که هیچ تاثیرگذاری و ثمره‌ای نیز ندارد.

حجت الاسلام غلامی نقش صدا و سیما را در ارتقای این آگاهی‌ها یک نقش با اهمیت و تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: صدا و سیما کانون تاثیرگذاری در افکار عمومی است در حالی که این رسانه گاه نه تنها پاسخگوی نیاز مخاطب خود نیست بلکه زمینه‌ساز ترویج اندیشه‌ها و افکاری است که جز بی‌ثمرگی نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

وی گفت: هیچ رسانه‌ای به اندازه صدا و سیما در شناخت مخاطب و تاثیرگذاری آن نمی‌تواند موفق باشد به شرط این‌که برنامه‌ریزان و متولیان این رسانه فراگیر خوب برنامه‌ریزی کنند و با همین معیارهای خوب نیز اقدام به تولید و تهیه برنامه کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه‌های کشور افزود: دشمن به خاطر همین شناخت از تاثیرگذاری رسانه‌ها سعی کرده با گسترده‌تر کردن کانال‌های تلویزیونی ذائقه مخاطبان را هدف‌گذاری کنند و با این سنجش به دنبال کسب رضایت‌ از مخاطبان‌شان هستند.

وی گفت: اگر یک روحانی که همچون صدا و سیما نقش تبلیغی حساسی دارد به علم جامعه‌شناسی آگاه نباشد و نتواند دریچه‌های آسیب را بشناسد و راه درمان را بلد نباشد نمی‌تواند تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب خود داشته باشد.

این استاد حوزه در ادامه خاطرنشان کرد: کار یک روحانی تنها انتقال صرف اطلاعات نیست بلکه در کنار آن باید ابزار شناخت را نیز به مخاطب بدهد تا مخاطب با تجزیه و تحلیل خود راه ثواب را از نا‌ثواب تشخیص دهد.

وی افزود: اعتقاد بسیاری از فعالان عرصه تبلیغ، امروز یک عالم روشنفکر و خطیب توانا باید به مفاهیم و مبانی جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم ارتباطات آگاهی و احاطه داشته باشد تا بتواند در برقراری ارتباط با مخاطب و عموم مردم مشکلی نداشته باشد.

حجت الاسلام غلامی اخلاص، ایمان و صداقت را شرط لازم برای امر تبلیغ نام برد و اظهار داشت: این موارد هرچند شرط لازم تبلیغ است اما کافی نیست و باید در کنار آن یک مبلغ با تجربه به علم روانشناسی و جامعه‌شناسی چنان مهارت داشته باشد تا بتواند القای دین راستین و حقیقت روشن داشته باشد.

وی با یادآوری این‌که دشمنان انقلاب اسلامی ایران با رصد تمامی تحولات جامعه ایران به دنبال ارائه برنامه‌ها و راهکارهای عملی در به انحراف کشیدن ملت هستند گفت: دشمن در یک فضای جنگ نرم با استفاده از ظریف‌ترین حرکات و اقدامات و فرصت‌های پیش آمده می خواهد افکار و اندیشه‌های خود را که گاه مسموم نیز هستند در این کشور پیاده کند.

این استاد حوزه و دانشگاه‌ افزود: امروز شاهد آن هستیم که دقیقاً برخی از برنامه‌ریزی‌های دشمن در رنگ و لعاب اسلام‌شناسی و دین‌شناسی به خورد ما داده می‌شود که باید هوشیار باشیم و نگذاریم توطئه آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی بر این روند احاطه داشته و بخواهند در نظام ما مسمومیت ایجاد کنند.

حجت الاسلام غلامی، اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها، ساخت سریال و برنامه‌های دور از شئون اخلاقی و تربیتی و بسیاری از برنامه‌های اجتماعی فرهنگی را از جمله ترفندهای دشمن نام برد که سعی می‌کند اعتماد به نفس کاذب ملت ما را تقویت کند./935/د102/س
ارسال نظرات