۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۹۵۶۵۸
روز پنج شنبه؛

نشست علمی ماده در فلسفه و فیزیک در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ میز گرد علمی«ماده در فلسفه و فیزیک» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد.
نشست علمی ماده در فلسفه و فیزیک در قم برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میزگرد علمی «ماده در فلسفه و فیزیک» روز پنج شنبه23 دی ماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام علی عباسی معاون آموزش حوزه های علمیه و دکتر گلشنی از اساتید فیزیک کشور در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این میزگرد علمی که حجت الاسلام عباسی معاون آموزش حوزه های علمیه دبیر علمی آن را عهده دار بود، کارشناسان به بررسی نقش ماده در فلسفه و فیزیک پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی از اساتید فلسفه حوزه علمیه و عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم، در این نشست به بیان دیدگاه های خود در موضوعات مختلف فلسفه اسلامی و غربی پرداخت و نقش ماده در فلسفه و فیزیک را بررسی کرد.

این عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در پاسخ سؤال یکی از حاضران در جلسه مبنی بر اینکه آیا در تعالیم اسلامی و فلسفه اسلامی ماده مرحله آغاز و یا پایانی دارد یا خیر؟ ابراز داشت: مرحله آغاز فلسفه درباره ماده مورد اختلاف است، عده ای معتقدند که آغاز زمانی دارد، به این معنا که اگر به عقب برگردیم به جایی می رسیم که اول زمان، ماده و مکان است و قبل از آن چیزی جز وجود حق تعالی نبوده است.

این استاد فلسفه اسلامی تاکید کرد: یک نظریه دیگر هم این است که عالم ماده مخلوق خدا است و از وقتی که خدا بوده، عالم هم وجود داشته است، به این معنا که عالم ماده ابتدا ندارد.

وی تصریح کرد: به نظر من ادله نظریه دوم تمام نیست، از نظر عقلی هر دو امکان وجود دارد ولی با توجه به ادله نقلی ما یقین پیدا می کنیم که آیات و روایاتی داریم که ماده ابتدا دارد.

دکتر گلشنی از اساتید فیزیک کشور نیز در این میزگرد علمی، ضمن بیان دیدگاه های خود درباره موضوع مورد بحث، از ضرورت حضور حوزه در عرصه های مسائل علوم بنیادین سخن گفت و افزود: حوزه باید خود را با مسائل بنیادین درگیر کند و در این حوزه ها اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: فیلسوفانی همچون شهید صدر و مطهری دست روی اشکالاتی از فلسفه غربی گذاشته اند که خود غربی ها هم به آن اذعان دارند و واقف هستند و اگر حوزه های علمیه در این عرصه ها ورود پیدا کنند می توانند منشا آثار بسیاری باشند. /924/پ202/ص
ارسال نظرات