۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۹۵۶۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

تبیین نقش روحانیت در دفاع از ارزش های اسلامی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به نقش علما در دفاع از ارزش های اسلامی اشاره کرد و گفت: علما و روحانیان در طول تاریخ همه وجودشان برای هدایت بشر و تبلیغ اسلام ناب محمدی بوده است.
تبیین نقش روحانیت در دفاع از ارزش های اسلامی ضروری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، حجت الاسلام محمد رضا روحانی نژاد، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در مراسم بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی در مسجد امام جعفر صادق (ع) بهشهر، اظهار داشت: اسلام فراز بسیار مهم و فصل سنگینی در غیر نگری دارد و خود محوری در اسلام، جایگاهی ندارد و هر چه هست باید در خدا محوری و دیگر نگری باشد تا سعادت حاصل شود.

وی افزود: اگر علما و فضلا در جامعه ماندگار شدند و حتی بعد از رحلتشان نیز ماندگاری دارند، جدا شدن از خود محوری و رسیدن به خدا محوری در جامعه است.

حجت الاسلام روحانی نژاد، بیان داشت: علمای وزین ما، همه وجودشان برای هدایت بشریت بوده است و با راهنمایی هایشان بشریت را از معضلات نجات دادند و به همین دلیل ماندگار شده اند.

وی اضافه کرد: دلبستگی به دنیا، منهای جان و روح است و با آن تناسب ندارد و برای تکامل روح باید از منیت و دلبستگی به دنیا، رها شد.

استاد حوزه و دانشگاه، یادآور شد: مجموعه دین برای رشد و تعالی جامعه در نظر گرفته شده است و علما بهترین وسیله برای انتقال این دین به جامعه هستند.

حجت الاسلام روحانی نژاد افزود: میل به دنیا و آخرت در وجود هر انسانی وجود دارد و باید با برنامه ریزی درست برای سعادت، به عروج جان و روحانی شدن و آسمانی شدن بیشتر از تن بپردازیم.

وی با اشاره به واژه ربانی در دین اسلام، یادآور شد: ربانی یعنی شهرت ارتباط با خدا و اگر عالمی ارتباط با خدای خود را قوت و شدت بخشید، ربانی است و عالم می شود و در واقع ربانی روح را بالا می برد و به دنیا و زرق و برق توجه ندارد.

حجت الاسلام روحانی نژاد، بیان داشت: روحانیانی که ربانی اند دارای دو خصلت ویژه هستند و قرآن را تفسیر می کنند و این کتاب برگ آسمانی را به شاگردان درس می دهند.

وی گفت: آنچه موجب ماندگاری علما و برجستگان می شود، پرداختن به روح و جانشان بوده است و باید این علما در زمان حیات و ممات مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام روحانی نژاد تصریح کرد: برای ربانی شدن باید مردم و اعتقادات آنان را غبارروبی کرد تا ربانی شد و آیت الله کوهستانی و علامه یازی دارای چنین خصلت هایی بودند، که به چنین درجه ای از علم و مردم داری رسیده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دین اسلام، دین جهانی برای بشریت است، یادآور شد: اسلام برای یک زمان ومکان و یک اقلیم نیست و به همین تناسب نیز عالمان دینی تنها متعلق به جا و مکان خاص نیستند بلکه به همه مسلمانان تعلق دارند.

وی ادامه داد: دین راهبر و راهنمای زندگی و سعادت است که باید در این راستا، توجه به جان و تن مورد توجه قرار گیرد، چرا که ارتقاء روح و جان، از محورهای تعالی و آموزه های دینی است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه ابوالحسن ایازی نیز با تاسیس حوزه و تدریس و آگاهی رسانی به ارشاد جامعه پرداخت و توفیقات بسیاری در این زمینه کسب کرد و بعد از ایشان حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی نیز بدرستی از عهده آن برآمد و این حوزه و مرکزاسلامی را بدرستی نگهداری کرد.

حجت الاسلام روحانی نژاد، بیان داشت: حجت الاسلام و المسلمین ایازی با تربیت شاگردان دینی و طلاب علوم دین، نقش عمده ای را در روشنگری جوانان منطقه و کشور عهده دار بود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که فرمودند: بهشت رفتن مهریه می خواهد و مهریه آن طلاق دنیاست، اظهار داشت: علمای ربانی، دنیا را طلاق دادند و دل به دنیا نبستن و به همین دلیل ماندگاری یافتند.

حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: علما، با هدایت بشریت در راه سعادت و سلامت، بهترین جایگاه را در دنیا و آخرت دارا هستند و باید قدر علمای برجسته در هر زمان و مکانی ارج نهاده شود و تا زنده اند، قدردان آنان باشیم./950/پ202/الف
ارسال نظرات