۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۹۵۷۵۹
آیت الله مجتهد شبستری:

شعبه ویژه بررسی مسائل وقف در دادگستری راه‌اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر ترویج فرهنگ وقف گفت: ایجاد شعبه ای خاص در دادگستری برای بررسی و احیای موقوفات تصرف شده ضروری است.
حوزه علميه طالبيه تبريز آيت الله شبستري 1/ آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در همایش نقش روحانیت در تبیین و ترویج فرهنگ وقف اظهار داشت: بالاترین صدقه، صدقه جاریه یا همان وقف است که همواره مورد تأکید پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی بوده است.

وی خاطر‌نشان کرد: مردم آذربایجان از دیرباز به خاطر عشق و ارادت خاص نسبت به ائمه اطهار به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) موقافات بسیاری برای آن حضرت داشته اند که اغلب موقوفات اعتبات مقدسه از سوی آذربایجانی‌ها است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به کمک‌های مادی مردم تبریز و آذربایجان برای بازسازی حرم امیرالمؤمنین(ع) گفت: بنده در دیدار با حضرت آیت الله سیستانی خواستار نصب عنوان «‌وقف از سوی مردم آذربایجان و ایران‌» در موقوفات اعتاب مقدسه بودم، اما ایشان فرمودند که دولت عراق به سبب تعصبات خاص حاضر به این امر نیست، تا حدی که اجازه نمی‌دهند نام مدرسه آخوند خراسانی در عراق احیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار رفع موانع و جهت‌دهی در ترویج سنت حسنه وقف شد و تصریح کرد: روحانیت نه تنها در هفته وقف بلکه در سایر ایام تبلیغی نیز می توانند نسبت به تبیین اهمیت این سنت حسنه اهتمام داشته باشند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: مردم باید بدانند که چه بلایی بر سر موقوفات در دوران ستم‌شاهی آمد، بایستی اهمیت وقف و احکام آن در منابر و مجالس دینی و مذهبی بازگو شود.

آیت الله شبستری تصریح کرد: متأسفانه اغلب وقف هایی که صورت می گیرد، تنها به اطعام و احسان در زمان و مکان خاص است، انسان بالاتر از غذاب جسمی نیازمند غذای روح است، چه خوب است وقف در کارهای فرهنگی از جمله اهدای کتاب و کتابخانه به طلاب و دانشجویان و جوانان صورت گیرد.

وی با بیان این که کتاب گران است و خریداری آن برای عده ای ممکن نیست، اظهار داشت: اگر کتاب های ارزشمندی چون کتب شهید مطهری از سوی واقفان خریداری و برای استفاده اهل علم و فصل به کتابخانه‌ها اهدا شود، شاهد تحولی شگرف در حوزه فرهنگی خواهیم بود.

امام جمعه تبریز با تاکید دوباره بر جهت دهی به نیت واقفان خاطر‌نشان کرد: حوزه‌های علمیه طالبیه و حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز هیچ موقوفه ای ندارد؛ از این رو هزینه جاری طلاب و این مدارس علمیه با مشکل روبه رو است.

وی در پایان با تأکید بر فعال تر شدن سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید معیارهای اجاره مغازه‌های وقفی به روز شود که این امر نیازمند همکاری تشکیلات قضایی و ایجاد شعبه ای خاص در دادگستری برای احیای موقوفات تصرف شده است./935/پ202/س
ارسال نظرات