۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۹۵۸۰۴
استاد دانشگاه گیلان:

فرار شاه یکی از مراحل تاثیر گذار در پیروزی انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان گفت: ملت ایران با انقلاب اسلامی نشان دادند که خواهان تقویت پایه های دینی نظام هستند و مشروعیت نظام برخواسته از مؤلفه های دینی است.
پيروزي انقلاب
دکتر سیمبر، استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت با اشاره به سالروز فرا شاه گفت: فرار شاه، درماندگی رژیم پهلوی در مهار حرکت انقلابی مردم را نشان داد و یکی از مراحل تاثیر گذار در پیروزی انقلاب است.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان تاکید کرد: اگر چه ملت ایران در صورت حضور شاه درمانده پهلوی، قاطعانه نهضت خود را تا پیروزی کامل و قاطعانه ادامه می داد، اما فرار شاه در شکست هیمنه پوشالی رژیم شاه و دروغین سلطنت اثر گذار بوده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه های گیلان، به پیام های فرار شاه اشاره کرد و گفت: فرار شاه نشان دهنده فرار دیکتاتوری است که به تقاضاهای مردم توجهی نداشته و تنها به اطرافیان خود و کسانی که صاحبان قدرت بودند توجه می کرد.

سیمبر، شاه را فردی سوکولار توصیف کرد که از دین عبور کرده بود و افزود: شاه خواسته های دینی را در جامعه دینی به فراموشی سپرده بود.

این کارشناس علوم سیاسی اعلام کرد: مردم در قالب انقلاب اسلامی نشان دادند که خواهان تقویت پایه های دینی نظام هستند و مشروعیت نظام برخواسته از مؤلفه های دینی است.

این استاد دانشگاه، سست بودن اعتماد به قدرت های غربی را از دیگر پیام های فرار شاه معدوم برشمرد و تصریح کرد: شاه، ایران را به پایگاهی برای نیروهای خارجی تبدیل کرده بود و این در تضاد با روحیه اسلامی و ایرانی مردم کشور بود.

سیمبر خاطرنشان کرد: سرگردانی شاه در پیدا کردن محلی بعد از فرار از ایران، منفعت طلبی و سست بودن پایه های اعتماد به دولت های غربی را ثابت می کند./950/ ت302/الف
ارسال نظرات