۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۹۵۸۴۶
استاندار قم:

احیاء کارکردهای اصلی مساجد ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاندار قم در نشستی با مسولان ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: احیاء کارکردهای اصلی مساجد ضروری است.
موسي پور استاندار قم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی استانداری قم، حجت الاسلام محمد حسین موسی پور در نشستی با مسولان ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و استان طی سخنانی اظهار داشت: مساجد از آغاز اسلام به عنوان مهم ترین پایگاه برای ترویج دین اسلام، در کنار کارکردهای اعتقادی و عبادی خود، در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز تامین کننده بسیاری از نیازها بوده اند.

وی با اشاره به نقش مؤثر مساجد در کشور گفت: در دوران مبارزه با طاغوت، مساجد به عنوان پایگاه‌های اصلی روشنگری و دادن آگاهی‌های سیاسی اجتماعی به مردم مبارز و انقلابی نقش محوری را در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بر عهده داشتند.

استاندار قم افزود: در دوران جنگ و دفاع مقدس ، در کنار کارکرد عبادی مساجد، سایر کارکردهای سیاسی ،اجتماعی، فرهنگی،نظامی و لجستیکی مساجد احیاء گردیده و این مکان مقدس به پایگاهی برای مدیریت و پشتیبانی جنگ تبدیل شده بود.

حجت الاسلام موسی پور با اشاره به این که در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرح های گوناگونی برای بهره مندی هر چه بیشتر از ظرفیت های عظیم مساجد تدوین و به اجرا گذاشته شد، بر لزوم تلاش و برنامه ریزی جدی در جهت استفاده حداکثری از این ظرفیت های ارزشمند و احیای مجدد کارکرد های اصلی مساجد تاکید کرد.

وی مردمی بودن را ویژگی اصلی مساجد برشمرد وتصریح کرد: هر طرح و تصمیمی پیرامون مساجد باید تقویت کننده این نقش و ویژگی باشد.

استاندار قم برخورداری مساجد از یک امام جماعت فعال به عنوان مدیر و مسول این پایگاه مهم مذهبی را لازمه تحقق کارکردهای اصلی مساجد دانست و افزود: نهادهای فرهنگی حوزوی باید نسبت به آموزش افرادی واجد چنین شرایط لازم جهت احراز این مسؤلیت خطیر همت گمارند.

حجت الاسلام موسی پور کانون های فرهنگی هنری مساجد را ظرفیت مناسبی برای گسترش فعالیت های اعتقادی دینی دانست و با اشاره به ضرورت توجه به شیوه های اثرگذاری فعالیت های این کانون ها اظهار داشت:این گونه کانون ها برای ایجاد تحول و ثمر بخشی اقدامات، باید با محور قرار دادن امام جماعت، خود را با ساختار سنتی مساجد پیوند داده و از هر گونه ناهماهنگی با فعالیت های جاری مساجد خودداری نمایند.

وی با اشاره به فعالیت کانون ها و تشکل های فرهنگی هنری متعددی در درون مساجد، بر لزوم ساماندهی و مدیریت این تشکیلات برای ایجاد هم افزایی فرهنگی تاکید کرد.

استاندار قم سطحی نگری را آفتی مهم برای فعالیت های فرهنگی برشمرد و افزود: کار فرهنگی اعتقادی باید کیفی،عمیق ومستمر و سازنده اعتقادات و باورها باشد.

حجت الاسلام موسی پور با اشاره به رویکرد اصلی استان در توجه به مسائل فرهنگی اظهار داشت: به جد از طرح های فرهنگی که متضمن تقویت مبانی فکری و اعتقادی و بصیرت افزایی اعتقادی و سیاسی جوانان باشد حمایت کرده و در این راستا هیچ گونه محدودیتی از لحاظ تعداد طرح ها و تامین اعتبارات مربوطه وجود ندارد. /901/د102/ص
ارسال نظرات