۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۹۶۰۵۵
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان؛

مبلغان با مبانی اسلامی با اهل سنت برخورد کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: اهل سنت به عنوان عائله نظام از حقوق شهروندی برخوردارند و وظیفه مبلغان است با مبانی اسلامی و دینی با آنان برخورد کنند.
حجت الاسلام و المسلمين عباسعلي سليماني نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، در نشست علمی کاربردی تبلیغ که با حضور مبلغان اعزامی به مناطق ویژه در دهه آخر صفر در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: اهل سنت به عنوان عائله نظام از حقوق شهروندی برخوردارند و وظیفه مبلغان است با مبانی اسلامی و دینی با آنان برخورد کنند.

وی در ادامه افزود: وجه اشتراک ما با اهل سنت این است که آنها نیز دعوت کننده به حق، توحید، قیامت و معاد هستند و وجه اختلاف ما با آنان مسأله جانشینی و خلافت حضرت رسول اکرم(ص)‌ است.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی اظهار داشت: نخستین نکته ای که مبلغان به عنوان کسانی که ملبس به لباس رسول اکرم(ص) هستند باید رعایت کنند این است که متخلق به اخلاق الله، قرآن و رسول اکرم(ص) باشند.

وی خاطر نشان کرد:‌ نکته دیگری که مبلغان لازم است در امر تبلیغ به آن توجه کنند حرمت گذاری به اشخاص به اندازه شأن و جایگاه و حوزه فکریشان است.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: به طور مثال اهل سنت در حرمت گذاری به فیزیک مسجد بسیار جدی هستند و توجه دارند، « ما من مسجد الا و له حرم» از این رو حیاط مسجد حرم است و در هنگام ورود به حیاط مسجد کفش هایشان را بیرون می آورند و اگر بنا باشد بر خلاف این مشی رسمی عمل کنیم خلاف انتظارشان است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نفوذ کلام داشته باشیم باید ظواهر کار را هم رعایت کنیم، البته این مسأله جزو ظواهر نیست و جزو اعتقادات ما است، فقیه سبزواری در هنگام تشرف به حرم حضرت امام رضا(ع)، در ورودی مسجد گوهر شاد، کفش ها را زیر بغل می گرفت و به کفشداری می داد و سپس به زیارت مشرف می شد.

امام جمعه زاهدان تأکید کرد: این مسأله تنها مربوط به کفش نیست و دربردارنده همه مسائلی است که در مسجد باید رعایت شود؛ احترام به امام جماعت مسجد از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود، ‌احترام به امام جماعت می تواند محبت ما را در دل مأمومین وارد کند.

وی تصریح کرد: سخنران هر اندازه خوش سخن و معجزه گر باشد نباید سخنانش با وقت نماز اهل سنت تداخل پیدا کند، زیرا ممکن است به خاطر حرمت نماز، حرمت ما رعایت نشود.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: مبلغان از فرصت هایی که برای آنان پیش آمده و بستری که برای بیان حقایق دین آماده شده است استفاده کنند.

وی ابراز داشت: تفسیر مباحث اخلاقی و عرفانی قرآن کریم به زبان ساده، سیره عملی، رفتار، کرامات و معجزات نبی مکرم اسلام(ع)، مباحث معاد و قیامت بخشی از نکاتی است که مبلغان در تبلیغ خود بین اهل سنت می توانند مطرح کنند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: مباحث مربوط به مهدویت، اهداف حضرت بقیه الله اعظم،‌ عدالت گستری و عمران و آبادانی که در عصر حضرت اتفاق می افتد، تفسیر نماز، آیات نماز، احادیث مربوط به نماز، و مباحث اخلاقی همچون حقوق همسر، والدین، همسایه، ایتام،‌ همسفر، حکومت و ولی امر از دیگر نکاتی است که مبلغان می توانند در بین اهل سنت آن ها را مطرح کنند.

وی ادامه داد: اجتناب از بحث های اختلافی مربوط به خلافت، امامت و ولایت، طعن و نقد برخی از همسران پیامبر و صحابه نکته مهمی است که مبلغان در تبلیغ خود باید از آن دوری کنند، البته بیان فضایل و مرجعیت علمی امامان نه تنها اشکالی ندارد، مفید نیز هست.

امام جمعه زاهدان تأکید کرد: نگاه ما به اهل سنت فقط نباید نگاه درون کشوری باشد و به اقتدار و حاکمیتمان نیز نباید تنها از زاویه داخل کشور نگاه کنیم، نوع تعامل ما با اهل سنت نباید به گونه ای باشد که زمینه برخورد اهل سنت با تشیع را فراهم آورد.

وی با اشاره به نقش روحانیان جوان در برقراری ارتباط با جوانان اهل سنت گفت: روحانیان جوان با حضور در دانشگاه ها و مدارس توانسته اند دوستی جوانان اهل سنت را به سوی خود جلب کنند./919/پ201/ع

ارسال نظرات