۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۹۶۳۰۸
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

رسانه‏های کشور روح مواسات و خیرخواهی را در آحاد ملت برانگیزند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رسانه ها در بیدارسازی روح خیرخواهی مردم گفت: این به عهده‏ رسانه‏هاست که در ایفای رسالت‏ آگاهی بخشی خود نیازهای روز وقف را بشناسند، وقف نوین و شرایط و بسترهای توسعه‏ی آن را بازگو کنند و به این پرسش مهم پاسخ دهند که چرا جامعه‏ی امروز به وقف، نیازمند است.
وقف


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جعفر محمد زاده صبح امروز در همایش وقف و رسانه در ابتدای سخنان خویش به بیان جایگاه وقف درآیات و روایات موجود و مستند، در دین اسلام پرداخت و اظهار داشت: در سنت شریف وقف از ارکان بی‏بدیل فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و محور و مدار توسعه‏ این فرهنگ در مواجهه با امواج سهمگین هویت‏زدایی است. وقف، همزاد دین مبین اسلام است و گواه این حقیقت ، تلاش امیرالمؤمنین، علی (ع) در ایجاد نخلستان و حفر چاه و وقف آنها برای جامعه‏ی مسلمین است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح دوران پرشکوه تمدن اسلامی گفت: اوج شکوه و درخشش تمدن اسلامی، مقارن با دورانی است که بیشترین موقوفات در تاریخ اسلام پدید آمده است، به گونه‏ای که در اوج تمدن اسلامی، اوج وقف را نیز شاهدیم و در مقابل هر گاه که از رونق وقف کاسته شده، تمدن اسلامی نیز رو به ضعف‏ و فترت نهاده است.

وی در ادامه، خرد ورزی را یکی از محور های مهم وقف دانست و تاکید کرد: یکی از عمده ‏ترین شاخه ‏های وقف و موقوفه در جهان اسلام، حول محور دانش و آموزش و خردورزی سامان یافته است. هر جا که عالم بزرگی بوده است، هر جا که تأسیسات آموزشی بزرگی پدید آمده ، در کنار آن چهره فردی خیّر نیز دیده می‏شود که موقوفه بزرگی را شکل داده است ، از این رو موقوفات، حق بزرگی بر گردن دانش و معرفت این سرزمین پهناور و دانشمندان بزرگ آن دارند ، زیرا علمای بزرگواری که فرهنگ دینی را در کشورمان بسط و توسعه داده‏اند، غالباً در مدارسی درس خوانده‏اند که بودجه آن، نه از خزانه‏ی دولتها، که از موقوفات عام تأمین می ‏شده است.

محمد زاده با توجه به نقش وقف در کمک به فقر زدایی جامعه افزود: به مدد موقوفات بسیاری از دانشمندان از خانواده‏های فقیر و تهیدست برخاسته و بر کرسی تدریس بزرگترین مراکز علمی و پژوهشی عصر خویش تکیه زدند. به مدد موقوفات دانشمندان با اطمینان خاطر از مغرب جهان اسلام به حرکت در می‏آمدند و بی‏هیچ دغدغه‏ای از گذران و معیشت زندگی، شهرها را می‏پیمودند و در شرق جهان اسلام، در آرامش کامل به تدریس و گفت و گو با اصحاب فکر و فرهنگ اشتغال می‏ورزیدند.

وی همچنین با اشاره به وقف نامه ها و نقش آنها در تاریخ نگاری ایران گفت: وقفنامه‏های کهن، هر یک راوی وقایع گوناگون اجتماعی و فرهنگی این سرزمینند و با استناد به آنها می‏توان بخش اعظمی از تاریخ فرهنگی واجتماعی ایران را از نو نگاشت.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش بسیار مهم رسانه ها در شناساندن نیاز های وقف به مردم گفت: البته تنوع موقوفات به تناسب رشد حوزه تمدن اسلامی، متفاوت بوده و در هر زمانی، نیازهایی جدید پدید می‏آمده است.
امروز رسانه‏های کشور در شناسایی این نیازها و تطبیق آن با فرهنگ وقف، نقشی مهم و بسزا دارند. مطبوعات می‏توانند نقش موقوفات را در جلوگیری از انباشت ثروت، تبدیل ثروت فردی به پشتوانه عمومی و در نهایت، حرکت در مسیر آرمان عدالت خواهی اسلامی هموار کنند.به ویژه آن که سنت وقف به خوبی با نظریات و راهبردهای نوظهور اقتصادی نیز همراه و هماهنگ است؛ زیرا از یک سو برای اداره بخشهای گوناگون جامعه، درآمد و اعتبار تأمین می‏کند و از دیگر سو از خزانه‏ی دولت، مستغنی است.

محمد زاده همچنین به توسعه عدالت و تعادل اقتصادی در جهان از طریق معرفی الگوی وقف توسط رسانه ها به جهان اشاره کرد وگفت: وقف، الگویی اقتصادی است که تعدیل ثروت و ترسیم مرزبندی مطلوب میان مالکیت و بهره‏وری از ثمرات آن است. شایسته است این نهاد ارزشمند از طریق رسانه‏ها به ویژه آنها که قابلیت ارسال پیام به خارج از مرزها را دارند، به جهانیان معرفی شود؛ چه بسا که در سایة این اقدام بتوان، شاخص‏های عدالت و تعادل اقتصادی را که اقتصاد جهانی به شدت نیازمند آن است، از اعماق فرهنگ و تمدن اسلامی به عرصه جهانی عرضه داشت.در عین حال نباید از نظر دور داشت که بنای نظام اسلامی، احیای وقف است؛ نه احیای موقوفات و اگر تاکنون در احیای موقوفات، توفیقاتی یافته‏ایم؛ اما در احیای سنت حسنة وقف، راهی دراز در پیش رو داریم.
وی در ادامه سخنرانی خود به بیان راهکارهای احیای سنت وقف پرداخت و تصریح کرد: عمل به نیات واقفان، نظارت بر موقوفات، تدوین و ساماندهی وقف‏نامه‏ها و برخورد با متصرفان موقوفات از جمله راهکارهای احیای سنت وقف است که در رأس آنها، اطلاع‏رسانی و گسترش آگاهی‏های عمومی درباره‏ی وقف، ما را به حفظ و اشاعه‏ی این پشتوانه‏ی عظیم تمدنی دلالت خواهد کرد. از سوی دیگر افزایش اعتماد اجتماعی نسبت به وقف و موقوفه، نیازمند اطلاع‏رسانی متناسب با نیازها و اقتضائات امروزین این نهاد است. رسانه‏ها می‏توانند با برجسته‏سازی نقش کمک های مردمی و حرمت‏گزاری به واقفان و موقوفات، گامی بلند در احیای سنت حسنه وقف بردارند.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در بیدار سازی روح خیرخواهی مردم گفت: رسانه‏های کشور می‏توانند روح مواسات و خیرخواهی را در آحاد ملت برانگیزند، رشد موقوفات کشور را در برابر دیدگان مردم ترسیم کنند و با تذکر مسؤولیت الهی، انسانی، تاریخی و تمدنی نسل حاضر در قبال آیندگان، اهمیت «عدالت بین نسلی» را که از طریق موقوفات تحقق می‏یابد، بیان کنند و این به عهده‏ی رسانه‏هاست که در ایفای رسالت‏ آگاهی بخشی خود نیازهای روز وقف را بشناسند، وقف نوین و امروزین و شرایط و بسترهای توسعه‏ی آن را بازگو کنند و به این پرسش مهم پاسخ دهند که چرا جامعه‏ی امروز به وقف، نیازمند است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: بقاع متبرکه بنا به تدبیر و تأکید رهبر معظم انقلاب باید محور و مدار فعالیتهای فرهنگی کشور قرار گیرند. برای تحقق این هدف متعالی، نشریات به ویژه نشریات دینی کشور می‏توانند با همکاری و مشارکت سازمان محترم اوقاف و امور خیریه، فعالیتهای جنبی و نیز بخشی از فرایند توزیع خود را در این اماکن مقدس تمرکز بخشند.موقوفات به ویژه موقوفات دینی و فرهنگی و بالاخص، بقاع متبرکه ایران اسلامی، می‏توانند هویت اطلاع‏رسانی و کارکرد رسانه‏ای خاص خود را داشته باشند و از رهگذر آن نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی و مقابله با امواج هویت‏زدایی نظام سلطه به عهده گیرند.

محمد جعفر محمد زاده درباره تبدیل بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی کشور گفت: تبدیل بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی کشور بدون همفکری و یاری رسانه‏ها ممکن نیست، از جمله می‏توان در امامزاده‏ها و اماکن متبرکه شاخص روستاها و شهرها فضاهایی فرهنگی پدید آورد و در آنها به تأسیس ایستگاههای مطالعه‏ی نشریات به ویژه نشریات دینی مبادرت ورزید.وقف، موضوعی علمی و قابل پژوهش در حوزه‏های فرهنگ، حقوق و اقتصاد ملی است. در حال حاضر در این حوزه تنها نشریه «میراث جاویدان» و معدودی نشریات دیگر به چاپ می‏رسد که لازم است برای گسترش آگاهی‏های عمومی بر شمار آنها افزوده شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‏رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن دعوت از رسانه‏ها به توسعه‏ی اطلاع‏رسانی وقف برای کمک به افزایش کمی و کیفی نشریات وابسته به موقوفات دینی و فرهنگی اعلام آمادگی کرد و درپایان افزود: تاریخ ایران اسلامی، حاکی از آن است که وقف در ادوار گوناگون، مجموعه‏هایی متنوع از نیازهای اجتماعی ایرانیان مسلمان را پاسخ می‏داده است و در عصر کنونی نیز می‏توان با نیازسنجی و امکان‏یابی مناسب، به الگوهای جدیدی از موقوفات دست یافت و فرهنگ وقف را در آن جهت ها هدایت کرد، از جمله‏ی این الگوها، «موقوفات مطبوعاتی» خواهد بود که می‏توان با اتکاء به آن، رسانه‏های گوناگون دینی و فرهنگی را با اتکا به منافع مادی و دستاورد‏های معنوی وقف انتشار داد. بی‏شک، نیل به مجموعه این اهداف در گرو همفکری و همکاری خانواده بزرگ اطلاع‏رسانی کشور و نیز خیّرین بزرگوار و اصحاب محترم وقف است. /901/د102/ع

ارسال نظرات