۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۹۶۳۶۴
دبیر ستاد اقامه نماز خوزستان:

ترویج و فرهنگ‌سازی نماز اول وقت باید نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد اقامه نماز استان خوزستان برپایی نماز در ادارات و دستگاه‌های اجرایی آن هم در اول وقت را یک توفیق توصیف کرد و افزود: ترویج و فرهنگ‌سازی نماز اول وقت و برپا کردن آن جزو اصول و ارزش‌های جامعه است که باید نهادینه شود.
سيد موسي بلاديان 
دبير ستاد غدير استان خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سید موسی بلادیان دبیر ستاد اقامه نماز استان خوزستان ظهر امروز در گردهمایی دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: تمام اعمال به ویژه نماز و واجبات الهی بر محوریت ولایت و اعتقاد به این اصل قابل پذیرش است.

وی اظهار داشت: اگر نماز را اصل و اساس تمام عبادت‌ها و اطاعت‌ها بدانیم می‌توان کارها را در زندگی در مسیر سعادت و عاقبت‌ به خیری رهنمون کرد و حتی به سرمنزل واقعی نیز رساند.

بلادیان برپایی نماز در ادارات و دستگاه‌های اجرایی آن هم در اول وقت را یک توفیق توصیف کرد و افزود: ترویج و فرهنگ‌سازی نماز اول وقت و برپا کردن آن جزو اصول و ارزش‌های جامعه است که باید نهادینه شود.

دبیر ستاد اقامه نماز خوزستان مسجد را سنگر و پایگاه سیاسی و عبادی دانست و ادامه داد: امام جماعت محور و مدار اصلی انجام این واجب الهی است و خداوند متعال نیز بیشترین اجر و پاداش را به نماز جماعت به خاطر همین اصل، اعطا می‌کند.

بلادیان تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم در دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان نماز جماعت به وقت اقامه شود و در این زمینه سال گذشته بسیاری از ادارات این برنامه را به طور خودکار اجرا کردند.

وی از ارزیابی دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و غیردولتی در زمینه اقامه نماز خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در این ارزیابی‌ها دستگاه‌های منتخب و برتر را شناسایی و از آن‌ها قدردانی کنیم.

این مقام مسئول در امور فرهنگی خوزستان نماز را مایه ابهت و شوکت نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: برپایی نماز جماعت از نماد و نشانه‌های این شوکت است و گاه دشمن را چنان به هراس و نگرانی می‌اندازد که از صدها اقدام دیگر موثرتر است.

بلادیان نماز را مانع خطا و گناه در جامعه و گسترش منکرات دانست و گفت: نمازی که به انسان بصیرت و آگاهی بخشد نجات‌بخش است و به دنبال آن نیز اطاعت از ولایت اصل و پایه پذیرش چنین احکام شرعی است.

وی جامعه اهتمام‌کننده به نماز و تلاوت قرآن را جامعه‌ای سعادت‌بخش و حرکت‌کننده در مسیر حقانیت و معرفت توصیف کرد و افزود: به یقین در چنین جامعه‌ای نه تنها فساد و منکرات جایی برای رشد پیدا نمی‌کند بلکه حقی نیز از کسی ضایع و باطل نمی‌شود.

دبیر ستاد اقامه نماز خوزستان عنوان کرد: اقامه نماز بحثی فردی نیست بلکه بحثی اجتماعی است و امام حسین (ع) در روز عاشورا با خواندن نماز در وقت آن، اقامه نماز را حیات داد و آن را زنده کرد.

وی افزود: ما مسئول اقامه نماز در ادارات و جاهای دیگر هستیم اما نه مسئول خواندن نماز، از این رو باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم که چه در محل باشیم و چه نباشیم نماز برپا شود و حتی کارمندان به برگزارنشدن آن اعتراض کنند.

بلادیان بیان کرد: مسئول نماز یک دستگاه اداری باید طوری در اداره محل خدمت خود مدیریت کند که، فرهنگ اقامه نماز در آن دستگاه نهادینه شود.

دبیر ستاد اقامه نماز استان خوزستان ادامه داد: برای نهادینه کردن این موضوع در درجه اول باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و نماز به دغدغه لحظه به لحظه همه افراد تبدیل شود در این صورت غفلتی صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: با برگزاری جلسات، برگزاری مسابقه، بازخوانی آیات و روایات مربوط به اقامه نماز و برنامه های ترغیبی و تشویقی می توان این موضوع را نهادینه کرد.

بلادیان با بیان اینکه نماز زیارت خداست و اذان و اقامه نیز دالان ورودی به این زیارتگاه است، افزود: بعد از فرهنگ‌سازی باید الگوسازی صورت گیرد و بهترین الگو در این زمینه ائمه و بزرگان و علما هستند و در مرحله نهایی نیز نیازمند رفتارسازی هستیم.

به گفته این مقام مسئول، اگر فرهنگ‌سازی، الگوسازی و رفتارسازی انجام شود، حوزه نماز متحول خواهد شد./945/پ202/ص
ارسال نظرات