۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۹۶۷۳۵

برنامه‌های اداره کل اوقاف خوزستان در هفته وقف اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان در نشستی خبری از اختصاص 30 میلیارد ریال از محل بودجه های ملی و استانی به مساجد در هفته وقف خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمين حسيني فرد، امام جمعه شيبان اهواز، مدير کل اوقاف و امور خيريه خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام عبدالرضا حسینی فرد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته آغاز شدن هفته وقف و دهه فجر، وقف را یکی از نعمت های الهی دانست و گفت: خداوند این سنت را به عنوان یک بستر در اختیار جامعه اسلامی قرار داده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان این که احیای وقف، احیای بسیاری از برکات و نعمت های الهی را در پی دارد، ابراز داشت: احیای وقف می تواند ملجأ و پناهگاهی برای ساماندهی مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد.

امام جمعه موقت شیبان اهواز ادامه داد: جامعه اسلامی در مقاطع مختلف مدیون نعمت وقف است؛ از این رو جا دارد همواره به عنوان بستر خدمت و فرصتی ماندگار به وقف توجه کنیم.

وی با بیان این که سال های گذشته گام های بلندی برای احیا و زنده شدن سنت حسنه وقف برداشته شده است، تصریح کرد: همچنان گام های بیشتری پیش روی داریم و باید با مورد توجه قرار دادن مباحث فقهی و شرعی بیش از گذشته به این مسأله اساسی پرداخته شود.

حجت الاسلام حسینی فرد با اشاره به نقش روحانیت در احیا و ترویج وقف، خاطر نشان کرد: با توجه به جایگاه روحانیت و حوزه های علمیه از آنان خواستار تبیین جایگاه رفیع وقف در جامعه هستیم.

این مقام مسؤول با اشاره به برنامه های این اداره در هفته وقف، اشاره کرد و ابراز داشت: دیدار با ائمه جمعه از نخستین برنامه های این هفته است؛ همچنین هم اندیشی وقف و روحانیت برگزار خواهد شد که این هم اندیشی با مدیران حوزه علمیه خوزستان با محوریت وقف و توجه به مسائل فقهی و شرعی می باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، هم اندیشی با موضوع «وقف و قانون» که با مشارکت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جهت تعامل این اداره و مجلس برگزار می شود را دومین هم اندیشی این هفته بیان کرد و افزود: «وقف و قوه قضاییه» به عنوان سومین هم اندیشی اداره اوقاف و امور خیریه خوزستان با هدف عمق بخشیدن به همکاری های این دو نهاد برگزار می شود.

امام جمعه موقت شیبان اهواز با بیان این که در این هفته برنامه تعامل وقف و دستگاه های دولتی انجام خواهد شد، بیان داشت: گرچه تاکنون با سایر دستگاه های دولتی تعامل داشته ایم اما همچنان نیازمند تعامل بیشتر هستیم؛ از این رو برنامه یاد شده طرحی ابتکاری و آغاز آن از شهرستان بهبهان است.

وی به جلسه آموزشی و توجیهی جهت ارتقاء کیفیت متولیان اماکن مذهبی به ویژه بقاع و مساجد اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به این که نوع برخورد خدام با زائران می تواند فضایی جذاب و معنوی را به وجود آورد؛ بنابراین با برگزاری این برنامه در آستان متبرکه علی بن مهزیار اهوازی و سایر شهرستان های خوزستان در نظر داریم تا این مهم محقق شود.

حجت الاسلام حسینی فرد یکی از مهم ترین برنامه های هفته وقف را در زمینه مسائل عمرانی خواند و اظهار داشت: سال های گذشته برای آبادانی بقاع متبرکه فعالیت های خوبی انجام شده است، اما امسال طرحی با عنوان «آغاز گام های بلند عمران» در بقاع خوزستان اجرا خواهیم کرد.

این مقام مسؤول افزود: طرح بهسازی 17 بقاع با بودجه سی میلیارد ریال تا پایان سال آینده آغاز خواهد شدکه این مسأله جهش بزرگی در جهت عمران و آبادانی بقاع استان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان از برگزاری پنج همایش با عنوان «طرح مودت» خبر داد و گفت: این طرح تا پایان سال جاری جهت جلب مشارکت های مردمی برگزار می شود.

امام جمعه موقت شیبان اهواز، همایش تجلیل از نخبگان اوقافی و قرآنی، و مراسم کلنگ زنی احداث 32 مسجد به مناسبت 32 سال پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال جاری در استان را برنامه های دیگر اداره اوقاف و امور خیریه استان خواند و افزود: دیگر برنامه مهم این اداره که در هفته وقف آغاز خواهد شد، توزیع اعتبارات سی میلیارد ریالی به مساجد از محل بودجه های استانی و ملی است.

وی به چگونگی اختصاص بودجه مساجد اشاره کرد و بیان داشت: این بودجه در سه اولویت به مساجد اختصاص می یابد؛ اولویت نخست برای کلنگ زنی 32 مسجد در سراسر استان، اولویت دوم، مساجد مناطق محروم روستایی و اولویت سوم هم مساجد مناطقی که سال گذشته بیشترین میزان مبلغ جمع آوری زکات را داشته اند.

مدیر کل اوقاف خوزستان با انتقاد از عدم توجه به خیران مسجد ساز، اذعان داشت: متأسفانه با وجود این که بیشترین کمک های مردمی را در بخش مساجد و حسینیه ها داشته ایم، اما مورد این افراد مورد بی مهری قرار گرفته اند؛ از این رو در هفته وقف از خیران مدرسه ساز تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی فرد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات این اداره در سال جاری پرداخت و ابراز داشت: افزون بر این که مقبره امامزاده فضل بن موسی(ع) بازسازی شده، برای نخستین بار 110سری جهزیه کامل به فرزندان یتیم شهرستان رامشیر اعطا شد که در صورت احیای برخی موقوفات این عمل خداپسندانه را ادامه خواهیم داد.

این مقام مسؤول با بیان این که در سال گذشته پنجاه موقوفه جدید داشتیم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در 9 ماهه نخست سال جاری این تعداد به بیش از هشتاد موقوفه افزایش یافته است که تا پایان امسال به دو برابر خواهد رسید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان ادامه داد: از سال 1328 تا 1383، یکصد و هجده سند موقوفه داشته ایم، اما از سال 84 تا 88، یکصد و نوزده سند به ثبت رسیده و این مسأله مهمی است که سبب اعتماد سازی و امیدواری مردم به وقف اموال و دارایی های خود می شود.

امام جمعه موقت شیبان اهواز با اشاره به احداث 75 مسجد در سال 87 و 88 و با بیان این که در سال گذشته دو و نیم میلیارد تومان اعتبار به 83 مسجد اختصاص داده شد، گفت: افزون بر این که 2321مسجد در استان داریم، حسینیه های موقوفه بیش از سه هزار و حسینیه های غیر موقوفه بیش از چهار هزار ملک می باشد./945/پ202/ص
ارسال نظرات