۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۹۷۰۳۳
از سوی پژوهشکده باقر العلوم؛

دانشنامه ده جلدی پیامبر اعظم منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه دانشنامه پیامبر اعظم (ص) پژوهشکده باقر العلوم از تدوین و انتشار مجموعه ده جلدی دانشنامه پیامبر اعظم (ص) تا پنج سال آینده خبر داد.
پيامبر اعظم
حجت الاسلام علی اکبر نیکزادتهرانی، مدیر گروه دانشنامه پیامبر اعظم (ص) پژوهشکده باقر العلوم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: طرح دانشنامه پیامبر اعظم(ص) براساس شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) شکل گرفته است؛ از این‌رو هر موضوع و مدخلی که در تبیین شخصیت سیره و موقعیت دینی و تاریخی آن حضرت تاثیر گذار باشد، برای نگارش مقاله انتخاب و در اختیار نویسندگان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که به خواست الهی مجموعه دانشنامه در 10 جلد وزیری و هر جلد در 500 تا 600 صفحه آماده و به علاقه‌مندان عرضه شود.

وی افزود: دانشنامه پیامبر اعظم(ص) دارای سه هزار مدخل است، سه فاز آن در فرآیند تولید محتوا قرار گرفته که تاکنون حدود یک میلیون و یکصد هزار کلمه، مطلب تولید شده است.

حجت‌الاسالم نیکزاد تهرانی خاطر نشان کرد: هم‌اینک حدود ششصد هزار کلمه فاز اول، سیصد هزار کلمه آن فاز دوم و دویست هزار کلمه فازسوم طرح را تشکیل می‌دهد که بر مبنای صفحات سیصد کلمه‌ای، بیش از سه هزار و پانصد صفحه را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان این که دانشنامه پیامبر اعظم(ص) دارای پنج گروه و شورای علمی است که امر علمی دانشنامه را مدیریت و نظارت می‌کنند، یادآور شد: کلام و معارف، فقه و حقوق، اخلاق و سیره، اعلام و تاریخ و کتاب شناسی از جمله گروه‌های علمی این دانشنامه به شمار می‌آیند.

مدیر گروه دانشنامه پیامبر اعظم (ص) پژوهشکده باقر العلوم در خصوص اهداف این دانشنامه گفت: بازخوانی و بازشناسی سیره پیامبر اعظم(ص) یکی از ضرورت‌های حیات فکری مسلمانان است و برای تمامی مسلمانان به عنوان بزرگ‌ترین منبع شناخت معارف و وظایف دینی و علم به احکام از جایگاه و اهمیت والایی برخوردار است به همین دلیل تلاش داریم این دانشنامه را با این هدف والا تدوین و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی عرضه و ارائه دانشنامه به زیباترین و رساترین شیوه به علاقه‌مندان و ارائه آن به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام نیکزاد جامعیت و استفاده از همه منابع علمی جهان اسلام را از جمله ویژگی‌ها این اثر برشمرد و گفت: در تالیف این اثر ضمن تاکید بر رویکرد مکتب اهل بیت(ع) در نگاه به حیات و سیره نبوی(ص) سعی شده به شیوه‌ای نگاشته شود که مورد استفاده عموم مسلمانان قرار گیرد و در نگارش برخی از مقالات از نویسندگان اهل سنت نیز استفاده شده است.

وی تاکید کرد: همچنین تلاش شده تا با رعایت بایسته‌های لازم پژوهشی، نگارشی، استفاده از منابع دست اول و معتبر شیعه و اهل سنت، التزام به اصول اخلاقی، رعایت جنبه علمی کار، نظارت علمی، ویراستاری، ارزیابی و ویرایش فنی و ادبی، اثری علمی و قابل ارائه در مجامع علمی جهان اسلام تهیه و تولید شود.

مدیر گروه دانشنامه پیامبر اعظم (ص) پژوهشکده باقر العلوم گفت: جلد نخست دانشنامه پیامبر اعظم(ص) حدود سیصد مدخل و بین 500 تا 600 صفحه حجم دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری ویراستاری و آماده چاپ گردد./917/ت302/ص
ارسال نظرات