۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۹۷۰۴۲
یک محقق و پژوهشگر حوزوی:

بیانات امام خمینی سرشار از راهبردهای کلان و عملیاتی برای تحقق حوزه انقلابی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی با اشاره به اینکه بیانات اکید امام خمینی در منشور روحانیت مالامال از ارائه راهبردهای کلان و برنامه عملیاتی برای تحقق حوزه تکامل یافته و انقلابی است گفت: امام عقیده داشت بر اساس نصوص ستون فقرات اسلام، مسأله حاکمیت و ولایت است؛ بنابراین برای تحقق حاکمیت اسلامی مبتنی بر فهم جامعیت دین خدا قیام کرد.
امام
حجت الاسلام سیدمحسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی نور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص نقش شهر قم در قیام انقلابی مردم اظهار داشت: نقش قم در مقطع آخرالزمان یک نقش تعریف شده در کلان امت اسلام و شیعه است که با هجرت حضرت معصومه(س) به ایران و حضورشان در قم، این شهر به عنوان عش آل محمد(ص) تولدی نوین یافت و پس از آن نیز پناهگاه، فرهنگ اهل بیت(ع) و مهد تربیت بهترین ناصران خاندان عصمت بوده و با نگاه بلند موسس حوزه علمیه، مرحوم حائری عظیم ترین حوزه شیعی در آن شکل گرفت است به گونه ای که هم اکنون رجال بزرگ فقه و روایت و حدیث و ستارگان درخشان توسعه فرهنگ شیعی از این بلاد هستند.

وی، حضور مراجع تقلید به عنوان استوانه های فقاهت وتفسیر و فلسفه در قم را سبب جایگاه برجسته این شهر در تربیت عناصر ارشد دفاع ونشر فرهنگ اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: اینکه در روایت آمده است در اخرالزمان علم از مشرق غروب کرده و قم طلوع خواهد کرد نشان می دهد که مرکز ثقل نهادینه کردن و تربیت جامعه علمی شیعی به قم منتقل خواهد شد و برای قم نقش ویژه تعریف شده ای وجود دارد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی نور واحد مشهد ادامه داد: از این رو قم و اهل آن، ممهدون للمهدی(عج) و زمینه سازان نهضت جهانی حضرت خواهند بود . در تطبیق خارجی هم می بینیم که عظیم ترین، پر رونق ترین و پرنشاط ترین حوزه علمیه شیعی و مراکز آموزشی و پژوهشی و فرهنگی جهان تشیع در قم مستقر است. مأموریتی که به قم از نظر باطن و مدیریت کلان ولایی و رخدادهای تاریخی سپرده شده یک مأموریت ویژه برای زمینه سازی ظهور است.

حجت الاسلام دعایی با بیان اینکه وجود حوزه علمیه در هر شهر، برکات بی شماری به دنبال دارد که یکی از آن ها حاکمیت فضای علم و معنویت و تهذیب در آن منطقه است ابراز داشت: حضور طلاب و فضلا و مراجع تقلید در قم به هر حال آثار وضعی و تکوینی تشریعی خود را به دنبال دارد ونمی توان نقش استقرار حوزه را در بهسازی روحیه ولایت مدارانه مردم قم نادیده گرفت.

وی در خصوص ویژگی های حوزه علمیه انقلابی تصریح کرد: از آنجا که امام خمینی(ره) اسلام را به شکل جامع تفقه کرده بود عقیده داشت بر اساس نصوص ستون فقرات اسلام، مسأله حاکمیت و ولایت است لذا برای تحقق حاکمیت اسلامی مبتنی بر فهم جامعیت دین خدا قیام کرد وفرمود فقه، تئوری مدیریت انسان از گهواره تا گور است. روشن است که در بینش این عارف عظیم الشأن، حوزه باید مهد تربیت عناصری باشد که جامعیت دین الهی را باور کرده و برای تحقق آن جان نثاری کنند و این همان حوزه انقلابی است.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی گفت: تجربه حضور امام راحل(ره) در قم و نجف و بازگشت مجدد ایشان به قم و بیانات اکید ایشان در منشور روحانیت مالامال از ارائه راهبردهای کلان و برنامه عملیاتی برای تحقق حوزه تکامل یافته و انقلابی که محصول آن روحانیان وارسته، مهذب، دین شناس و شجاع و آزاده باشد که هم در فهم دین و هم در فهماندن دین جامع و مخلصانه عمل کنند. بدون شک رهبر معظم انقلاب به عنوان شاگرد برجسته امام دقیقا همین دیدگاه را دارند.

حجت الاسلام دعایی در خصوص نحوه بر خورد امام با فتنه گران سال گذشته با اشاره به برخورد امام با روحانی نماهای کودتاگر از یک سو در اوایل انقلاب، مجاهدین خلق، نهضت مرتد ملی و آزادی و آقای منتظری یادآور شد: معتقدم اگر امام خمینی(ره) زنده بودند با فتنه گران سال 88 که از نظر سطح، و عمق به مراتب شدیدتر از تمام فتنه های قبلی است انچنان باشدت و قاطعیت برخورد می کرد که از تمام عناصر دخیل در آن فتنه براندازانه احدی جان سالم به در نمی برد. برخورد افشاگرانه و بصیرت بخش نسبت به توده ها و جامعه اسلامی و صدور دستور برخورد شدید به قوای قضایی و اجرایی و در صورت مصلحت، دستور اجرای مُر قانون فقهی برای اخلال گران می توانست از مصادیق برخورد امام راحل با این فتنه باشد.

وی افزود: به طور کلی برخورد رهبر معظم انقلاب با این فتنه شبیه سازی برخورد امام راحل(ره) بود و ایشان همان مدل تدبیر جامع دفع فتنه را انتحاب کردند که امام در صورت حضور انتخاب می کردند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به توصیه امام راحل(ره) مبنی بر هشیار بودن نسبت به نفوذ روحانی نما ها در حوزه خاطرنشان کرد: امروز هم باید نسبت به نفوذی های عوامل بیگانه هشیار باشیم؛ در طول تاریخ، حوزه ها به دلیل خطیر بودن جایگاه و جایگاه استراتژیکی که در تربیت نیروهای کارآمد برای هدایت عرصه های مختلف انقلاب دارند همواره مطمع نظر استعمارگران بوده و هستند و اگر کسی لحظه ای از برنامه های نفوذی دشمن غافل شود نشانه عدم بصیرت و ساده انگاری اوست.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی در علوم اسلامی گفت: در اینکه استعمارگران ممکن است ده ها سال کار کنند تا نیرویی را برای روز مبادای خود تربیت کنند نباید شک کنیم، ما به عینه در جریان آفت زده بعد از جنگ در مدیریت کشور دیدیم که چگونه روحانیان به ظاهر روحانی درنهاد تصمیم گیری های استراتژیک نظام در ریاست جمهوری نفوذ کردند و آنان که اکنون در دامان اربابان امریکایی آرامیده اند و عناصر تربیت شده انان در دوره اصلاحات بنای ریشه کنی انقلاب را داشتند و این نحله ها چگونه به سردمداری چند روحانی آلوده به حب مقام و مرتبط با سرویس های خارجی دست به دست هم دادند تا فتنه 88 را شکل دهند لذا نباید لحظه ای نهایت درایت خود را برای مراقبت از حوزه ها نسبت به نفوذ عناصر بیگانه و یا ارتباط برخی عناصر با بیگانگان کنار بگذاریم./930/ت301/ص
ارسال نظرات