۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۹۷۰۶۶

مرمت‌ قدیمی‌ترین حوزه علمیه دزفول پایان یافت

خبرگزاری رسا ـ مرمت بخش جنوبی مدرسه علمیه و بقعه تاریخی سید ظهیرالاسلام در دزفول پایان یافت.
مرمت و بازسازي حوزه علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مرمت بخش جنوبی مدرسه علمیه و بقعه تاریخی سید ظهیرالاسلام در دزفول، با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و سازمان نوسازی و بهسازی این شهرستان به پایان رسید.

این بنای با ارزش در محله قدیمی لوریان و در حاشیه شرقی رودخانه دز قرار دارد و آرامگاه حاج سید حسین ظهیرالاسلام و علامه سید علی کمالی از علمای معاصر دزفول است؛ بنای فعلی دارای تزئینات زیبای آجرکاری در بدنه جنوبی بوده و سقف آن دارای گنبد کوچکی است که به ‌وسیله کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ مزین شده است.

بر اساس این گزارش، پیشینه ساخت این اثر که در حال حاضر به ‌عنوان مهم‌ترین مرکز پژوهشی علوم قرآنی علامه کمالی مورد استفاده است به سال 1220 هجری قمری بر می‌گردد.

سازمان نوسازی و بهسازی دزفول با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری خوزستان با هدف جلوگیری از تخریب این اثر ارزشمند و به ‌منظور استحکام‌بخشی این بنای تاریخی نسبت به مرمت بدنه جنوبی آن در سال‌ جاری اقدام کرد.

برداشت الحاقات ناهمگن، مرمت گره چینی‌های اثر، استحکام‌بخشی و تعویض مصالح ناکارآمد، بندکشی نمای بیرونی، تکمیل آجرچینی پیش بام، نصب ناودان، مرمت گنبد بقعه و بندکشی بخش‌های آسیب دیده ساختمان داخلی بقعه از جمله اقداماتی است در این بقعه انجام شده است.

این مدرسه از قدیمی‌ترین مدارس حوزوی دزفول به ‌شمار می‌آید و همزمان با آن، مدارس دیگری نظیر سید اسماعیل، مدرسه آقا سید حسینی، مدرسه سید شاه رکن‌الدین، مدرسه سادات فارغ و مدرسه مشایخ انصاری دزفولی به نام اتاق شیخون نیز در دزفول احداث شدند./945/ت302/س
ارسال نظرات