۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۹۷۲۲۷
معاون اول قوه قضاییه:

برای اهل بینش و بصیرت تشخیص حق و باطل آسان است

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه، حق مداری را مهمترین ویژگی اهل بصیرت دانست و گفت: تشخیص حق و باطل کاری دشوار است اما برای اهل بینش و بصیرت آسان است.
حجت الاسلام سيدابراهيم رئيسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه شب گذشته در مراسم شب شهادت امام رضا(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد اظهار داشت: تشخیص حق و باطل کاری دشوار است اما برای اهل بینش و بصیرت آسان است.

وی با اشاره به آیه شریفه «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون..» ادامه داد: در نصوص اسلامی برای دانش آموختن جایگاه ویژه ای ذکر شده و دانش و دانایی رکنی مهم به شمار می رود اما باید توجه داشت که آیا این دانش به تنهایی برای شناخت حق کفایت می کند یا خیر.

حجت الاسلام رییسی گفت: در اینکه علم و دانش چراغ راه انسان در ظلمت هاست تردیدی نیست اما با مراجعه به قرآن کریم می بینیم آنچه در این کتاب آسمانی عامل تمییز حق و باطل و طیب از خبیث معرفی شده، داشتن تقوا است. خداوند می فرماید اگر می خواهید ملکه فرقان(توان و بینشی که حق و باطل را تمییز دهید) باید تقوا پیشه کنید.

معاون اول قوه قضاییه با تأکید براینکه انسان با تقوا می تواند خود را از تهدیدها و تطمیع برهاند تصریح کرد: عقیده، باوری است که در حصن ایمان حفظ شده باشد. کوفیان چون پروا نداشتند نتوانستند در برابر سد تهدید وتطمیع های یزیدیان مقاومت کنند و سقوط کردند.

وی، بصیرت را قطب نمای انسان سالک الی الله دانست و گفت: مدار و ملاک ومحور انسان با بصیرت، حق است و حق همان قرار داد واقعی نظام هستی است نه حق در مقابل عدم یا باطل.

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه خداوند دو آیینه تمام نمای حق به صورت علمی و عملی برای انسان فرستاده است تصریح کرد: قرآن و وجود پیامبر(ص) و ائمه معصومین آیینه های حق هستند و وظیفه انسان ها در برابر این آیینه ها، شناخت حق، گرایش به حق و ایستادگی در راه حق است. انسان ممکن است حق را بشناسد ولی خواسته های مادی و منفعت طلبی مانع گرایش او به حق شود.

معاون اول قوه قضاییه تأکید کرد: ایستادگی در راه حق و دچار چرخش نشدن در اوضاع متغیر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بسیار مهم است. گروه واقفیه که در امامت امام هفتم متوقف شدند به دلیل عدم پایداری شان بر مدار حق بود، امری که امروز نیز در جامعه خود بسیار شاهد هستیم که چه بسا افرادی در شناخت و گرایش به حق جلودارند اما در راه آن پایدار نمی مانند./930/پ202/ص

ارسال نظرات