۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۹۷۲۴۰
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی:

امام خمینی با تربیت شاگردان قوی انقلاب را به سرانجام رساند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی گفت: در سفر به بندر امام که در آن زمان اسمش بندر شاهپور بود و در روز اربعین، قبل از آمدن امام(ره)، اسم آن بندر را به بندر امام خمینی تغییر دادیم و در جمع مردم اعلام کردیم که از این پس نام این بندر، بندر امام خمینی است.
حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، در برنامه «آن روزها» که از رادیو معارف پخش می شد با اشاره به اقدامات امام خمینی(ره) در دوران مبارزات علیه رژیم ستمشاهی گفت: امام نقش بسزایی در حضور آیت الله بروجرودی در قم داشتند ولی در آن زمان همه هم و غمش این بود که زیر علم آیت الله بروجردی حرکت کنند، بنابراین امام مستقیماً اقدامی را انجام نمی‌دادند و اگر هم قدمی بر می داشتند خیلی کمرنگ و به واسطه آیت الله بروجردی بود.

وی در ادامه اظهار داشت: چون مرجعیت و زعامت به دوش آیت الله بروجردی بود امام راحل رضوان الله تعالی علیه نسبت به ایشان تأدب می‌کردند، بنابراین امام داعیه‌ای نداشتند که به عنوان یک مرجع و رهبر دینی و یک زعیم مسئول وارد صحنه‌ها و عرصه‌ها بشوند و این مسأله تا زمان وفات حضرت آیت الله بروجردی، در اوایل فروردین 1340 ادامه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی اظهار داشت: از این نکته نباید غافل شد که حضرت امام اگر در مسائل اصلی به طور مستقیم اقدام نمی‌کردند ولی با تربیت بسیاری از اساتید، فضلا، اندیشمندان، صاحب‌نظران و فقها کاری اساسی انجام دادند.

وی خاطر نشان کرد: این افراد به عنوان شاگردان امام و دستان توانمند ایشان در زمان حیات و پس از حیات آیت الله بروجردی در سرتاسر جهان اسلام، همچون ستاره گان درخشانی منشأ خیر و برکت و نورافشانی شدند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یادآور شد: بزرگانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری، مرحوم اشرفی اصفهانی که نماینده آیت الله بروجردی در کرمانشاه و از ارادتمندان امام خمینی بودند و شهید مدنی و امام موسی صدر که در خارج از کشور منشأ آثار و برکات بسیار بودند، از این دسته اند.

وی تأکید کرد: بنابراین امام در کادر سازی و تربیت نیرو برای آینده جهان اسلام نقش بسیار عظیمی را ایفاء کردند. همان زمان مجله اطلاعات، خبری را منتشر کرده بود مبنی بر این عنوان که: امام حدود 500 نفر شاگر برگزیده دارند که در مدرسه سلماسی قم در درس حضرت امام شرکت می‌کنند و از نخبگان و فرهیختگان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی تصریح کرد: بعد از رحلت حضرت آیت الله بروجردی، زمانی که بحث مرجعیت شد، عکس حضرت امام و شاگردانشان را منتشر کرده بودند اما امام خمینی عنوان مرجعیت را نپذیرفتند و اداره حوزه علمیه قم بیشتر با مرحوم آیت الله گلپایگانی و یکی دیگر از آقایان بود.

وی ادامه داد: فشارهایی هم بر روی امام برای پذیرش جایگاه مرجعیت از جمله از جانب آقاسید محمد بهبهانی پسر مرحوم آقاسید عبدالله بهبهانی از مبارزین دوران مشروطیت که جایگاهی در تهران داشت، بود ولی امام به هیچ عنوان قبول نمی‌کردند.

امام جمعه اراک بیان داشت: از این رو مدتی زعامت و مرجعیت قم با علمین یعنی مرحوم آیت الله گلپایگانی و یکی دیگر از آقایان که بعدها از صحنه خارج شد و امام به عنوان علم سوم، زعامت حوزه علمیه قم را عهده‌دار نشدند.

وی ادامه داد: حضرت امام از سال 41 که علم نخست وزیر بود و مسئله انجمن‌های ایالتی و ولایتی مطرح شد، وارد صحنه شدند. شاید علما چندان تصور روشنی از انجمن‌های ایالتی و ولایتی و برنامه‌هایی که طاغوت داشت، نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی تأکید کرد: ولی امام (ره) بود که پیشتاز و درگیر این مسئله شد و به پیروی از امام، همان شاگردانی که گفته شد در قم و سرتاسر کشور دعوت امام را لبیک گفتند، مراجع نیز با امام(ره)همراهی کردند.

وی خاطر نشان کرد: امام اشکالات اساسی به انجمن‌های ایالتی و ولایتی داشتند، غیر قانونی بودن مصوبه، چون دولت بدون مجلس تصویب کرده بود؛حذف قسم به قرآن قسم برای کسانی که به مسئولیت می رسیدند؛ حذف شرط مذهب، که دیگر مسلمان و غیر مسلمان برایشان مطرح نبود و همه این ها بار بسیار منفی داشت؛ اینها ایرادهای اساسی امام به انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یادآور شد: این به عنوان نهضت دو ماهه روحانیت ثبت شد و مرحوم علی دوانی این موضوع را با همین عنوان به رشته تحریر درآوردند و این آغاز نهضت و زعامت حضرت امام(ره) است که هنوز به سال 42 و وقایع آن زمان نرسیده است.

وی با اشاره به سابقه مبارزات انقلابی خود اظهار داشت: در دوران مبارزات در شهرهای مختلفی حضور می یافتیم و راهبردها و اهداف حضرت امام را تبلیغ می‌کردیم.

امام جمعه اراک ادامه داد: در یک سفر چهل روزه که از نجف آباد و خمینی شهر آغاز شد و به استان خوزستان و شهرهای اهواز، بندر امام و بندر ماهشهر رسید، اهداف و راهبردهای حضرت امام را تبلیغ و تبیین کردم.

وی بیان داشت: در سفر به بندر امام که در آن زمان اسمش بندر شاهپور بود و در روز اربعین، قبل از آمدن امام(ره)، اسم آن بندر را به بندر امام خمینی تغییر دادیم و در جمع مردم اعلام کردیم که از این پس نام این بندر، بندر امام خمینی است.

وی با اشاره به حضور فعال روحانیت در همه عرصه های انقلاب از آغاز تا پیروزی گفت: در زمانی که بازگشت امام با ممانعت رژیم مواجه شد، حدود 250 روحانی در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند که این تحصن تا زمان ورود امام ادامه داشت.

شایان ذکر است، برنامه« آن روزها» عنوان ویژه برنامه‌ای است از گروه خبر و برنامه های سیاسی رادیو معارف که از تاریخ یازدهم بهمن ماه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مدت ده شب در ساعت 21:15 دقیقه پخش می شود.
/919/

ارسال نظرات