۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۹۷۲۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

پیروزی انقلاب اسلامی ثمره پیوند مردم و روحانیت بود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سابق نهاد رهبری دانشگاه تبریز گفت: اگر روزی شیخ عبدالله نوری را در میان مردم به دار زدند و یا ثقه الاسلام را در روز عاشورا و در مرکز شهر تبریز به دار آویختند، همگی نشان از توطئه استعمار برای جدایی مردم و روحانیت بود.
شهر تبريز در دوران پيروزي انقلاب اسلامي
حجت الاسلام مجتبی نظری، مسؤول سابق نهاد رهبری دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح نقش روحانیت و حوزه های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: علل و ریشه قیام 29 بهمن تبریز و به تبع آن قیام مردم دیگر شهرهای کشور را باید در قیام 19 دی بررسی کرد، چراکه حرکت خونین مردم تبریز همزمان با قیام طلاب و مردم قم متولد شد.

وی با بیان این‌که قیام مردم تبریز نتیجه هتک حرمت مسجد و روحانیت بود، تصریح کرد: حرکت خونین مردم تبریز در 29بهمن سال 56 رژیم را دچار حیرت و سر درگمی ساخت، تا جایی که رژیم وقت سعی کرد تا این قیام را به خارج از کشور منتسب کند.

حجت الاسلام نظری با بیان این‌که قیام 29 بهمن نشان دهنده پیوند مردم با روحانیت بود، خاطر‌نشان کرد: آنچه در اثبات این موضوع وجود دارد، نقش عمیق و مستقیم روحانیت در حرکت خونین مردم است.

وی به سیر تکاملی پیوند روحانیت و مردم در تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و افزود: اگر روزی شیخ عبدالله نوری را در میان مردم به دار زدند و یا ثقه الاسلام را در روز عاشورا و در مرکز شهر تبریز به دار آویختند، همگی نشان از توطئه استعمار برای جدایی مردم و روحانیت بود که متأسفانه در برخی موارد سبب عدم واکنش قاطع مردمی شد؛ اما این روند به سرعت اصلاح شد.

حجت الاسلام نظری به رهبری انقلابی امام خمینی در طول دوران مبارزه با نظام طاغوت اشاره کرد و گفت: امام راحل و برخی دیگر از روحانیان آگاه جوی را به وجود آوردند که نتیجه آن ایستادگی سریع در برابر توطئه های دشمن برای جداسازی روحانیت و مردم بود، چنانچه درج یک مقاله موهن سبب اعتراضات وسیع مردم و فروپاشی رژیم در کمتر از یک سال شد.

وی تصریح کرد: مردم تبریز دقیقا به خاطر همین زمینه‌سازی انقلابی تعرض به علما و کشتار وحشیانه رژیم را تحمل نکردند و در حرکتی ابتکاری قیامی را سازماندهی کردند که رژیم شاه غافلگیر شد.

مسؤول سابق نهاد رهبری دانشگاه تبریز تاکید کرد: اظهارات استاندار وقت آذربایجان و نیز اشتباهات بعدی مسؤولان در برابر حرکات خود جوش مردمی، نشان داد که رژیم هیچ‌گاه نتوانست زمینه‌های تظاهرات مردمی را به خوبی شناسایی کند، مبانی عقیدتی، قوی‌ترین عنصری است که می‌توان با استفاده از آن حرکت‌‌های اجتماعی را سامان داد و امام خمینی(ره) به خوبی این موضوع را درک و نیروهای قوی مذهبی دورنی را در اجتماع فعال کرد.

این استاد حزوه و دانشگاه با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران بدون حضور مردم آذربایجان به پیروزی نمی‌رسید، تأکید کرد: ‌این مسأله از مسلمات تاریخی ایران است که بر مبنای نقش سیاسی و اجتماعی مردم این خطه صورت گرفته است، بر همین اساس قیام 29 بهمن تاثیری فراتر از قیام های دیگر در روند پیروزی انقلاب داشت، چراکه مردم تبریز هدایت معنوی اعتراض علیه شاه را بر عهده گرفته و قیام را به تمام نقاط ایران سرایت دادند.

حجت الاسلام نظری در پایان به جمله معروف رضاخان خطاب به پسرش محمدرضا پهلوی اشاره کرد و افزود‌: رضاخان در یکی از توصیه‌های خود قیام مردم تبریز را پایانی بر حکومت پهلوی دانسته و پسرش را نسبت به این موضوع سفارش جدی کرده بود./935/ت302/س
ارسال نظرات