۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۹۷۳۷۹
امام جمعه اسطور پاکستان:

انقلاب اسلامی، انقلابی چند بعدی و جهانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اسطور پاکستان گفت: زمانی که در ایران انقلاب به پیروزی رسید ما در پاکستان جشن گرفتیم و خوشحال بودیم چونکه این انقلاب، انقلاب یک کشور نیست بلکه این انقلاب، چند بعدی و جهانی است.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدعاشق حسين حسيني، امام جمعه استور پاکستان،

اشاره: دهه مبارک فجر فرصتی شد تا به بهانه آن به بررسی برخی ابعاد انقلاب اسلامی ایران در خارج از مرزها و در میان ملل مسلمان بپردازیم. سید عاشق حسین حسینی، امام جمعه اسطور پاکستان در گفت و گو با رسا برخی ابعاد و تاثیرات بزرگترین انقلاب مردمی قرن را بررسی کرده است.
 

انقلاب اسلامی ایران تاثیرات بسیار فراتر از این کشور داشت. شما تاثیر انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی در پاکستان و دیگر کشورهای جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی ایران انقلابی بزرگ بود که موجب شد در پاکستان و کشورهای دیگر جهان بیداری اسلامی ناب به وجود آید. امام راحل چهره اصلی اسلام را به جهانیان نشان داد و این مطلب را ثابت کرد که اسلام فقط در عبادات منحصر نیست بلکه همراه عبادات، سیاست هم ضرورت دین و مذهب است. بعد از انقلاب اسلامی ایران در تمام نقاط کشور پاکستان نماز جمعه و جماعت به طور منظم و پر شکوه شروع شده و در خطبه های نماز جمعه در مورد احوال مسلمانان و سیاست جهان و اسلام صحبت می شود و نیز انتخاب حجاب اسلامی از سوی زنان بیشتر شد. بعد از انقلاب مردم پاکستان متوجه شدند که اسلام فقط در عبادت منحصر و تمام نشده است بلکه اسلام ناب محمدی تفکر سیاسی را جز در اسلام نمی داند.

نگاه مردم و شخصیت های فرهیخته پاکستان به شخصیت امام خمینی و انقلاب ایران چگونه بود؟

مردم منصف پاکستان و شخصیت های بزرگ، نه فقط کارنامه های امام خمینی را به نگاه تحسین آمیز و با عظمت می بیند بلکه راه آن را برای خود، راهی عظیم و مشعل راه می دانند. می شود برای شاهد مثال به گروهی از علما و شعرای پاکستان اشاره کرد که آنها درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی شعرهای زیبا سرودند و با الفاظ زیبا آن را تحسین کرده اند و به دلیل همین محبت به انقلاب و امام بود که بنیانگذار سازمان امامیه دانشجویان پاکستان دکتر محمدعلی نقوی در تمام کشور پاکستان اهمیت ولایت فقیه را گوشزد می کردند و سازمان ایشان هم از آن زمان تا کنون به هدف خود ادامه می دهد.

و اکنون نیز علامه سید جواد نقوی افکار امام خمینی و ولایت فقیه و اهمیتش را به نحو احسن ترویج می دهند. همانطور شهید عارف حسین حسینی و شهید ضیاء الدین رضوی و بانی سازمان جماعت اسلامی اهل سنت مولانا مودی هم افکار امام (ره) و انقلاب عظیم را برای همه حکومت های اسلامی یک الگو قرار داد و اکثر نخبگان با انصاف پاکستان می گویند که در پاکستان اختلافات زبانی و درگیری های فرقه ای و مذهبی و تعصبات دیگر را می توان با استفاده از افکار امام خمینی درست و حل کرد. سخن امام خمینی در کل جهان مشهور شد که در این زمان هر کسی بین شیعه و سنی اختلاف می اندازند، مسلمان نیست بلکه نوکر استکبار است.

تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در گسترش حضور جریان های مذهبی در صحنه سیاسی پاکستان چه مقدار بوده است؟

قبل از انقلاب اسلامی مردم خصوصا شیعه ها دخالت در سیاست را یک کار ممنوعه و یک کار قبیح می دانستند ولی وقتی امام (ره) فرمود من اسلام بدون سیاست را یک جسد بی روح می دانم و خود نیز به حرف خودش عمل کرد و ثابت کرد که روحانی فقط در مسجد و حسینیه منحصر نیست، بلکه پیرو اسلام ناب محمدی شخص برجسته سیاسی هم می شود و تمام مشکلات امت و قوم را حل می کند. لذا بعد از ارائه این الگو علمای دیگر هم در سیاست پا گذاشتند و خدمت به مردم و مسلمانان را یک کار مذهبی و وظیفه دانستند و به آن عمل کردند. در پاکستان گروه های جماعت اسلامی، تحریک جعفریه، منهاج القرآن و دیگر سازمان های مذهبی بعد از انقلاب اسلامی به طور منظم در سیاست وارد شده اند و کارهای مهمی نیز انجام می دهند.

تاثیر انقلاب ایران و بر مستضعفان جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از انقلاب اسلامی تمامی جنبش های اسلامی از قوت استکبار می ترسیدند و نمی توانستند حق خود را بگیرند و نمی توانستند برای حق خود هیچ صدایی بلند کند اما وقتی آنها دیدند که امام راحل در حرکت خودش هیچ وقت به مسائل مادی فکر نکرد بلکه با تکیه بر حکمت و توکل به خدا قدم برداشت و به قوت ایمان، با حکومت دو هزار ساله شاهنشاهی مقابله کرد و پیروز هم شد، بعد از این جریان، مستضعفین جهان توان پیدا کردند و برای وصول حقوق خودشان فعال شدن که آن را در فعالیت حزب الله لبنان نیز مشاهده می کنیم. بعد از آن جنبش فلسطین جانی دوباره گرفت و امام خمینی جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد و این یک سیاست عظیم بود که همه مسلمانان اهمیت مساله فلسطین را بفهمند و به این شکل روحیه مردم فلسطین تقویت شد و استکبار جهانی و اسرائیل در موضع ضعف قرار گرفت.

 

نگاه ها امروز مسلمانان پاکستان در انقلاب ایران و دستورهای مادی و معنوی آن چطور است؟

عرض کردم که همه مردم پاکستان انقلاب اسلامی را فقط انقلاب در ایران نمی دانند بلکه این انقلاب برای تمام جهان است و همه این انقلاب را یک مشعل راه می دانند حتی مذاهب و جماعات مختلف اهل سنت خصوصا جماعت اسلامی، انقلاب اسلامی را به صورت کامل حمایت می کنند. جواب امام به استکبار جهانی در زمینه های معنوی و مادی جوابی داندان شکن بود که برای جهان اسلام باعث فرخندگی و مسرت بوده است.

آشنایی حضرت عالی با امام خمینی و انقلاب ایران چه گونه بود؟

من از ابتدا در این فکر بودم که وقتی اسلام دین کامل است پس چرا این اسلام نمی تواند حکومت تشکیل دهد؟

در ھمین زمان یکی از دوستان من از نجف اشرف یک کتاب از امام خمینی به نام «ولایت فقیه» برای من فرستاد آن کتاب مجموعه درس به عنوان ولایت فقیه بود که در نجف اشرف داده شده بود. من خیلی خوشحال شدم و در دلم گفتم جوینده یابنده است. خیلی سئوالات که در ذهنم بود در آن کتاب جوابش را گرفتم و از همان روز شیفته امام راحل شدم و الان هم افکار ایشان را نشر و گسترش می دهم. زمانی که در ایران انقلاب به پیروزی رسید ما در پاکستان جشن گرفتیم و خوشحال بودیم چونکه این انقلاب، انقلاب یک کشور نیست بلکه این انقلاب، چند بعدی و جهانی است.

آیا تا کنون به ایران سفر کرده اید آیا خاطره از ایران دارید؟

من در سال گذشته به ایران سفر کردم و حدودا دو ماه در ایران بودم و برادران ایرانی را دیدم که در زمینه معنوی و مادی هر دو با وقار و با استقامت مسیر زندگی خود را جلو می بردند. در آن زمان مقام معظم رهبری از علمای مذاهب مختلف کرده بودند که در هفته وحدت به ایران بیایند و در همایشی به همین منظور شرکت کنند و این نمونه ای عملی از اتحاد بین مسلمین بود که همه جهانیان در تلویزیون مشاهده می کردند و این منظر حقیقتا زیبا برای من باعث خوشحالی بود. در ایران من دیدم همه طبقات مردم، شهدای انقلاب را از ته دل قدر می دانند و خیابان های بزرگ به اسم شهدا نامگذاری شده است و عکس های شهدا در خیابان ها قابل مشاهده است.

در همین زمان هم یک کار بزرگ و عظیم در ایران اتفاق افتاد که آن دستگیری ریگی به روشی جالب و جذاب بود که من به این نتیجه رسیدم که سازمان های حساس ایران و نیروی اطلاعات ایران، نه فقط به ملت ایران وفادارند بلکه همراه این خصوصیت، شجاعت خاصی هم دارند که به روش خاص و تکنیک دقیق و عظیم نقشه های آمریکا را فاش کردند ، زیرا آنها تلاش داشتند از طریق ریگی در ایران حملات و شورش انجام دهند و به انقلاب و اسلام آسیب رسانند.

برخورد دیگر ادیان با مسلمانان آیا قبل و بعد از انقلاب اسلامی تغییری کرد؟

بله کاملا تغییر کرد. قبل از انقلاب اسلامی ادیان دیگر به خصوص اهل یهود، مسلمانان را یک قوم بی حس و غیر متحرک و جامد تصور می کردند لیکن وقتی امام خمینی (ره) پیام اصلی اسلام را به جهانیان عرضه کرد و ثابت کرد که اسلام یک مکتب متحرک و زنده است و با عمل به اصول اسلامی انقلاب کرد و بعد از انقلاب نیز سرزمین ایران را به میدان پیشرفت و ترقی تبدیل کرد، ثابت نمود که مسلمانان با پیروی از اسلام ناب می توانند در همه زمینه های زندگی پیشرفت داشته باشند؛ لذا در عصر حاضر بر پیروان ادیان دیگر اثرات انقلاب اسلامی نمایان شد و افراد منصف و معتدل اسلام را قبول کردند و الان در حوزه علمیه دیده می شود که طلبه هایی از مذاهب دیگر به اسلام پیوسته اند و این همه اثرات انقلاب اسلامی است. /914/گ402/ج

ارسال نظرات