۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۹۷۴۸۹
بخش نخست/الهام:

اصرار بر القای ضدیت دولت با روحانیت یک جریان انحرافی است/ جریانی می خواهد سر به تن دولت نباشد

خبرگزاری رسا ـ مشاور حقوقی رییس جمهور، با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید از تنش های سیاسی و مسائل جناحی فاصله بگیرد و به اختیارات و چارچوب خود برگردد، اصرار برخی از جریانات و افراد در القای ضدیت دولت و رییس جمهور با روحانیت را یک جریان کاملا انحرافی توصیف کرد.
غلامحسين الهام، عضو حقوقدان شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین الهام، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک شورای نگهبان، یک شنبه شب، در نشست بصیرت که در مسجد اهل البیت(ع) قم برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام و عدم حضور رییس جمهور در جلسات این مجمع، گفت: من این تحلیل را دارم که بنای رییس جمهور در دولت نهم بر شرکت در جلسات مجمع بود، ولی در مواردی نیز شرکت نمی کردند و در مواردی هم که شرکت می کردند بخشی از مشکلات حل نشد.

وی با بیان اینکه من فکر نمی کنم با رفتن و حضور آقای احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص مشکلی حل شود، افزود: تصور نمی کنم رفتن ایشان به مجمع به ویژه بعد از انتخابات دهم حلال مشکلات باشد، به ویژه با توجه به مسائل چالش انگیزی که در مجمع مطرح می شود.

الهام گفت: گویی یک جریان در مجمع تشخیص تصمیم گیری کرده و می خواهد آن تصمیم را به کرسی بنشاند.

وی تصریح کرد: وقتی ترکیب مجمع، جبهه بندی سیاسی و حزبی شد، بود و نبود آقای رییس جمهور تاثیری ندارد و چه بسا اگر ایشان شرکت کند در مسائلی هم حریم شکنی بیشتر شود.

الهام با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به اختیارات و چارچوب های خاص خود برگردد و از تنش های سیاسی فاصله بگیرد، ادامه داد: در صورت تحقق این اصل مهم، مشکلات نیز حل می شود.

رییس مجمع تشخیص می خواهد سر به تن دولت نباشد

وی گفت: کارکرد مجمع را نباید تبدیل به چالش های حزبی و گروهی کرد، به نظر می رسد در این راستا قدری بد مدیریت شد به ویژه رییس مجمع که راس جریانی است که می خواهد سر به تن دولت نباشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: هیچ مصلحتی برای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بالاتر از نبودن دولت نیست، ایشان راه حل های آن را هم بیان کرده است.

وی گفت: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی ترحم کند تا این مشکلات حل شود.

الهام در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص پرونده مهدی هاشمی و تاکیدات مسؤولان دستگاه قضایی بر رسیدگی به این پرونده و انتشار خبری مبنی بر اظهار تمایل آقای هاشمی جهت رسیدگی به پرونده فرزند وی، اظهار داشت: ظاهرا قرار است همه تاکید کنیم، فعلا تا چهار سال پروژه تاکید در دستور کار است؛ همان طور که در مورد دانشگاه آزاد گفتند تا احمدی نژاد هست، اتفاقی در دانشگاه آزاد نخواهد افتاد.

وی ابراز داشت: این فرد در حال حاضر فراری است، اگر پدر متهم این مساله و چارچوب های قانون را قبول دارد حمایت خود را از او کنار بگذارد و صدا بزند فرزند وی بیاید؛ در این صورت مردم هم دلشان صاف می شود، اما این شرط و شروط گذاشتن مساله دیگری است.

الهام در خصوص بیاینه های برخی از فتنه گران و سران فتنه نیز گفت: آنهایی که باید شرمنده باشند، طلبکار شده اند و در کمال بی حیایی برای مراسم 22 بهمن بیانیه می دهند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آقای هاشمی نسبت به تکرار جریان مشروطه هشدار داده و از این مساله ابراز نگرانی کرده است، در این زمینه چه نظری دارید و آیا تصور می کنید مقصود ایشان آقای احمدی نژاد است، ابراز داشت: همه مشکلی که این طیف برای دولت نهم داشتند این بود که می گفتند احمدی نژاد رییس جمهور نیست، بلکه رییس دفتر رهبری است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک شورای نگهبان، درباره اینکه عده ای می گویند دولت و احمدی نژاد به دنبال حذف روحانیت است، گفت: اگر مقصود از روحانیت کروبی است که خدا وی را حذف کرد چون اینها در برابر نظام ایستادند.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی قدرت و توان حذف روحانیت را ندارد، اظهار داشت: اعتبار روحانیت تشیع و انقلاب به این بوده که همواره فعال بوده اند نه منفعل، و هیچ دولتی هم این قدرت را ندارد و خودش به زمین می خورد.

الهام گفت: قدرت روحانیت به اعتبار خودش، دین مداری و مردمی بودن و ساده زیستی آنها بوده است، آقای احمدی نژاد هم در این عرصه مشکلی نداشته است و حتی بیشترین دیدارها را با مراجع و علما داشته است و سخنان وی نیز در دیدارهایی که با حوزویان داشته، موجود است.

وی اصرار برخی از جریانات و افراد بر القای ضدیت دولت و احمدی نژاد با روحانیت را یک جریان کاملا انحرافی خواند و اظهار داشت: آنهایی که مدعی این مساله هستند، بین خود و خدا چقدر آقای هاشمی به نقش روحانیت در حکومت اعتقاد دارد؟ او که همه روحانیت را در حکومت عوام می دانست و می خواست خود را موضوعیت بدهد.

هر کس در برابر رهبری بایستد نابود می شود

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: البته مسائل قابل نقدی هم در این عرصه در آقای احمدی نژاد وجود دارد، اما باید برآیند کلی را نگاه کرد و من چنین سوء نظر و دیدی را نسبت به دولت و شخص آقای رییس جمهور ندارم و اگر این مساله اتفاق بیفتد ما از رییس جمهور عبور می کنیم.

دکتر الهام بیان داشت: از سویی دیگر شایعاتی مطرح می کنند که رییس جمهور در برابر رهبری ایستاده است، هر کس در برابر رهبری بایستد باید بداند اولین کسی که نابود می شود خود آن شخص خواهد بود.

وی ابراز داشت: امروز بیش از هر زمانی رضایت مندی رهبر معظم انقلاب از دولت وجود دارد، البته این سخن به این معنا نیست که دغدغه ای وجود نداشته باشد.

الهام ادامه داد: کشور بدون روحانیت نخواهد چرخید، روحانیت اصیل حافظ انقلاب و نظام اسلامی است و هر کس بخواهد خلاف این مسیر و روش را برود یا باید خود را اصلاح کند و یا اینکه خود او حذف خواهد شد. /924/پ201/ج
ارسال نظرات