۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۹۷۶۲۶
اندیشمند شیعه مصر:

احترام غربی ها برای انقلاب اسلامی با چاشنی ترس همراه است

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند شیعه مصری گفت: انقلاب ایران با وجود اینکه با حملات شدیدی برای مخدوش ساختن چهره اش مواجه شد ولی اسلام را از آن چه در آن زمان تبلیغ می شد نجات داد و نظام اسلامی را از چالش ها و خطراتی که با آن دست و پنجه نرم می کرد رهایی بخشید.
احمد راسم النفيس انديشمند شيعه مصر
اشاره: احمد راسم النفیس اندیشمند شیعه مصری است که در خانواده ای سنی متولد شد. پدربزرگ وی از علمای الازهر بود. النفیس در دوران جوانی و پس از مشاهده دشمنی شدید برخی از علمای سنی با شیعیان در صدد تحقیق درباره این مذهب برآمد. تحقیقات گسترده ای که سبب آشنایی کامل وی با حقیقت شد و به مذهب تشیع روی آورد. وی حوادث انقلاب اسلامی ایران را به دقت پیگیری می کرد و پس از پیروزی انقلاب، علاقه شدیدی به جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پیدا کرد. گفت و گوی حاضر پیرامون انقلاب اسلامی ایران در روزهایی با وی صورت گرفت که مصر در حال تجربه ای مشابه برای سرنگونی دیکتاتور مصر بود.

با توجه به حضور حضرتعالی در کشوری که پایتخت فرهنگی جهان عرب خوانده می شود، شما تاثیر انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی در غرب و دیگر کشورهای جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک انقلاب اسلامی در ایران تغییرات عمیقی را در وجدان اغلب مسلمانان خصوصا کسانی که طرفدار تغییر و عدالت هستند و افرادی که به دنبال تفسیر دلایل عقب افتادگی و گمراهی خود بودند، ایجاد کرد. زمینه های فکری و فرهنگی در بسیاری از آنان از معرفت صحیح تاریخ و اندیشه اسلامی دور بود و به همین دلیل است که در پذیرش یا رد این انقلاب و دست آوردها آن شک و تردید کردند.

با وجود این، انقلاب اسلامی ایران بر افرادی به شدت تاثیر گذاشت که چگونگی شکل گرفتن این نهضت و ایستادگی آن در برابر استکبار جهانی تا کنون را به درستی درک کردند. انقلاب اسلامی سبب شد تا جهانیان واژه تغییر را به خوبی احساس کنند و ایستادگی در برابر ظلم را فراگیرند.

نگاه مردم و شخصیت های فرهیخته مصر به شخصیت امام خمینی و انقلاب ایران چگونه بود؟

مردم مصر از زمان انقلاب اسلامی تاکنون به رهبر کبیر این انقلاب بزرگ احترام می گذارند و از ایشان تقدیر می کنند. تلاشهای فراوانی در طول تاریخ برای تحقیر و خوار جلوه دادن انقلاب اسلامی ایران و رهبر آن در میان مردم ایجاد شد لیکن همه این تلاشهای خبیثانه نتیجه ای جز ناکامی نداشت و هیچ فرد و گروهی نتوانست امام خمینی(ره) و اهدافی را که در نهضت اسلامی خود داشت تحت تاثیر گذارد و این انقلاب همواره سربلند و مورد احترام خواهد ماند. امام راحل شخصیت کوچکی نبود تا بوسیله موجی کوچک از یادها برود بلکه همانند کوهی است که هیچ موجی نمی تواند به آن آسیب برساند.

آیا انقلاب اسلامی ایران بر مستضعفان جهان هم تاثیرگزار بود؟

اغلب مستضعفان جهان بر پیروزی حزب الله بر حزب شیطان اعتقاد دارند و با الگو گرفتن از قیام ملت ایران، در برابر استکبار جهانی و مستکبران ایستادگی می کنند. انقلاب اسلامی ایران نمونه ای کامل از این اعتقاد راسخ است و مردم ایران با این اعتقاد توانستند نهضت بزرگی را در منطقه بوجود آورند و بر نظام شاهنشاهی را که از حمایت ویژه آمریکا و غرب برخوردار بود پیروز شود.

یکی دیگر از احزاب اسلامی که توانست پیروزی بر استکبار را به جهانیان نشان دهد حزب الله لبنان بود که با ادامه دادن راه انقلاب اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کرد و ضربات جبران ناپذیری را بر آنان وارد ساخت.

نگاه امروز مسلمانان در مصر به انقلاب ایران و دستاوردهای مادی و معنوی آن چیست؟

ملت مصر که هیچ گاه خود را با بازی های سیاسی آلوده نکرده اند از امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای، احمدی نژاد و سید حسن نصر الله به عنوان رهبران حزب الله در برابر جبهه آمریکایی - صهیونیستی یاد می کنند و به شدت نسبت به آنان ارادت داشته و از مواضع این افراد در مبارزات خود استفاده می نمایند و ذهن خود را با سیرک های سیاسی که خود را پهلوان و ناجی مردم می دانند و شعله های آتش مذهبی را شعله ور می سازند درگیر نمی کنند.

شهروندان مصر تاکید دارند که همه ما مسلمان هستیم و باید به صورت یکپارچه در برابر آمریکا و اسرائیل ایستادگی کنیم. مصری ها از حزب و مذهب گرایی به شدت دوری می جویند و به همین دلیل است که بزرگان شیعه را الگوی خود قرار می دهند و مبارزات خود را بر اساس انقلاب اسلامی ایران پایه ریزی می کنند.

آشنایی حضرت عالی با امام خمینی و انقلاب ایران چگونه بود؟

بنده با امام راحل(ره) از طریق رسانه ها آشنا شدم و سپس به دلیل علاقه ای که به ایشان پیدا کردم به مطالعه زندگی و فعالیت های این شخصیت بزرگ پرداختم. امام خمینی(ره) دارای قلبی روشن بود و با همه تلاشهایی که برخی افراد برای مخدوش ساختن چهره ایشان در میان مردم انجام دادند محبوبیتشان نه تنها از بین نرفت بلکه روز به روز بر این محبوبیت افزوده شد و حتی هم اکنون که امام در میان ما نیست نیز شاهد هستیم که بسیاری از افراد تحت تاثیر این شخصیت قرار می گیرند.

آیا تاکنون به ایران سفر کرده اید؟ آیا خاطره ای از ایران دارید؟

اولین سفر من به ایران در سال 1991 رخ داد، ایران در آن زمان از جنگ طولانی مدت که بر آن تحمیل شد رنج می برد و ارتباط چندانی با جهانیان نداشت و به شدت با مشکل برق مواجه بود به گونه ای که برق در این کشور به مدت طولانی قطع می شد ولی ناگفته نماند که من کشوری را مشاهده کردم که دارای کرامت بود و به شدت از مهمانان استقبال می کرد.

در سال 1993 برای دومین بار به ایران سفر کردم و پیشرفت در این کشور را کاملا احساس نمودم و روشن بود که این ملت توان فراوانی برای پیشرفت و ساختن کشورشان دارند.

آیا از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران خاطره ای دارید؟

به خوبی یادم می آید که چگونه حوادث انقلاب اسلامی در سال 1978 میلادی را پیگیری می کردیم ، تحصیلاتم در آن زمان به پایان رسیده بود و خود را آماده خدمت در ارتش می کردم و وقت فراوانی برای پیگیری حوادث ایران از طریق شبکه رادیویی مونت کارلو یا مجلات آمریکایی مانند مجله تایم و نیوزیوک که با قیمت بالایی آنها را خریداری می کردم، داشتم. شدت علاقه من به انقلاب به حدی بود که یک سوم حقوق خود را به خرید مجلات برای پیگیری آخرین تحولات انقلاب اختصاص داده بودم.

حتی کتابی را در این زمینه نوشتم و بارها برای چاپ آن اقدام کردم ولی با مخالفت شدید کسانی که اندیشه کوته نظری داشتند مواجه شدم و با بیان اینکه اینها شیعه هستند از چاپ کتاب خودداری کردند. این اولین باری بود که با چیزی به نام شیعه و سنی مواجه می شدم. نهضت ادامه داشت و من همه وقایع این نهضت را بر روی نوارهای کاست ضبط می کردم تا اینکه انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران عشق و علاقه شدیدی به جمهوری اسلامی ایران و رهبر کبیر آن در من ایجاد شد و این عشق تاکنون ادامه دارد.

برخورد دیگر ادیان با مسلمانان آیا قبل و بعد از انقلاب اسلامی تغییری کرد؟

انقلاب ایران با وجود اینکه با حملات شدیدی برای مخدوش ساختن چهره اش مواجه شد ولی اسلام را از آن چه در آن زمان تبلیغ می شد نجات داد و نظام اسلامی را از چالش ها و خطراتی که با آن دست و پنجه نرم می کرد رهایی بخشید. انقلاب اسلامی، وهابیت را که بزرگترین خطر برای جهان اسلام بود و سعی در مخدوش کردن چهره اسلام ناب محمدی را داشت به انزوا کشاند و اگر این گروه بر تسلط و پیشرفت خود در جهان ادامه می داد شاهد خروج مسلمانان از اسلام می شدیم.

انقلاب اسلامی ایران نه تنها در برابر این امر ایستاد و عزت و اسلام راستین را به مسلمانان نشان داد بلکه برای جهانیان نیز روشن ساخت که اسلامی که وهابیت در حال تبلیغ آن است، اسلامی دروغین بوده و بااسلام حقیقی به شدت فاصله دارد.

به نظر شما و با آشنایی که با رسانه های غربی دارید نظر آنها در مورد انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) را چگونه می بینید؟

حمله ای که غربی ها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد نشان دهنده ترس و هراس آنان از کاهش و از بین رفتن نفوذشان در منطقه و جهان است. به اعتقاد بنده، غربی ها احترام فراوانی برای انقلاب اسلامی قائل هستند و این احترام با چاشنی ترس همراه است. این احترام موجب تحقیر شدید مزدورانی است که در منطقه در حال اجرای دستورات آنان هستند. این امور دلیل روشن و آشکاری بر جایگاه رفیع امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران است./980/ج

ارسال نظرات