۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۹۷۶۹۰
معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد:

مرجعیت پشتوانه علمی و فکری انقلاب اسلامی ایران است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد با بیان اینکه مرجعیت پشتوانه علمی و فکری حرکت انقلاب اسلامی ایران بود، گفت: مرجعیت پشتوانه علمی، فکری و محوری حرکت انقلاب اسلامی ایران بوده، هست و در آینده نیز این نقش را خواهد داشت.
مرجعیت پشتوانه علمی و فکری انقلاب اسلامی ایران است
حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی، معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد اظهار داشت: تفاوت انقلاب ایران با مجموعه حرکت هایی که در دنیای معاصر رخ داده، پر رنگ بودن ارزش های دینی و عالمان دینی بوده است.

وی با بیان این‌که نقش حوزه علمیه به عنوان محوری‌ترین عامل در شکل گیری، پیروزی و استمرار ارزش های انقلاب اسلامی مطرح بوده و الان هم این نقش پررنگ تر خودنمایی می کند، بیان داشت: از روزی که مردم انقلاب را با راهنمایی امام آغاز کردند، ایشان را به عنوان مرجع می شناختند؛ از این رو می توان گفت مرجعیت، پشتوانه علمی، فکری و محوری حرکت مردم در انقلاب اسلامی ایران بوده است.

حجت الاسلام اخلاقی تصریح کرد: مراجع با تمام وجود از ارزش های انقلابی دفاع کردند؛ اما باید توجه کنیم که در حوزه های سیاسی، اجتماعی آنچه که وظیفه مقلدان عنوان می شود، پیروی از فرمایش ولی فقیه است که همه مراجع آن را به عنوان یک مسأله فقهی قبول دارند.

وی با بیان این‌که همه مراجع و علما اذعان دارند که باید پشت سر یک مرجع بوده و از آن تبعیت کرد، خاطر‌نشان کرد: این موضوع، همان مسأله ای است که دشمنان می خواهند از طریق آن بین مردم ایران و مراجع و علما اختلاف بیندازند.

فصل الخطاب بودن کلام رهبر انقلاب از ایجاد مشکلات جلوگیری می‌کند

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم تا زمانی که کلام رهبر معظم انقلاب برای مردم فصل الخطاب است، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد؛ حال دشمنان هر اندازه هم که تلاش کنند به نتیجه ای نخواهند رسید.

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه مردم ما اطلاع کافی دارند که در حوزه سیاسی، اجتماعی باید از مرجع تقلید پیروی کرد، یادآور شد: فتوای فقها نیز است که اگر فقیهی سکاندار اداره جامعه شد، در همه مسائل باید سخن او برای همه اعم از مردم و مراجع حجت باشد.

حوزه علمیه قم، زمینه تربیت فکر انقلابی را در مردم و روحانیت به وجود آورد

حجت الاسلام اخلاقی با بیان این‌که حوزه علمیه قم، زمینه تربیت فکر انقلابی را در درون روحانیت به عنوان رهبران دینی و انقلابی و عموم مردم به عنوان کسانی که در پیروزی انقلاب تأثیر بسزایی داشتند، به وجود آورد، افزود: انقلاب نیاز به نیروهای آشنا به دین داشت و این زمینه را حوزه در آن موقع داشته و در استمرار آن هم، نقشی بی‌بدیل را ارائه کرده است.

وی به حسن سابقه مردم ایران در گرایش به حوزه و پیروی از علما اشاره کرد و ابراز داشت: همه مردم به حوزه‌های علمیه به عنوان نمایندگان تبیین دین، گرایش داشتند و همین امر و ارتباط آنها با روحانیت باعث شد، بسترهای پیروزی انقلاب فراهم شود.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد با بیان این‌که حوزه‌های علمیه در عمل و رفتار، آموزه‌های دین را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دادند، ادامه داد: همه مردم به حوزه ها اقبال داشتند و البته حوزه علمیه در تقویت این گرایش تأثیر‌گذار بود زیرا آنچه را که برای مردم بیان می‌کردند خود به آن عمل می کردند و تلاش می کردند الگوی مناسبی در تبلیغ و بیان باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های حوزه انقلابی از دید امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام حوزه‌ای را حوزه انقلابی می‌دانند که از نظر علمی در سطح بالا و به تعبیر امام مدافع فقه سنتی و جواهری باشد، پشتوانه خود را با همان استحکام قبلی نگه دارد و از نیاز جامعه آگاهی داشته باشد.

حجت الاسلام اخلاقی با بیان این‌که در حوزه تأثیر زمان و مکان در اجتهاد مغفول مانده است، گفت: بصیرت و آشنایی با دنیای سیاست در جهان امروز از مواردی است که حوزه‌ها باید به آن مجهز باشند.

وی با اشاره به این‌که بعد از گذر از هر اندیشه جدید زمینه انحراف آن اندیشه دنبال می‌شد، تصریح کرد: در تاریخ اسلام، جامعه اسلامی این تجربه را داشته است که بعد از گذر از هر اندیشه جدید، زمینه انحراف آن اندیشه دنبال می‌شد که این قضیه بعد از زمان پیامبر(ص) نیز رخ داد. در آن زمان عده ای تلاش می کردند خط فکری پیامبر(ص) را در اختیار خود قرار دهند و با اندیشه خود آن را تبیین کرده و به انحراف بکشانند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد بیان داشت: در انقلاب ایران نیز، بعد از ارتحال امام خمینی(ره) بسیاری تلاش کردند فکر خود را در قالب اندیشه امام و اهداف خود را در پوشش بهره‌گیری از کلمات امام قرار دهند.

وی با بیان این‌که تیزبینی روشنفکران می تواند جامعه را از چنین انحرافاتی حفظ کند، خاطر‌نشان کرد: بهترین فرد برای تبیین اندیشه های امام، رهبر معظم انقلاب هستند؛ از این رو اگر مردم با رهبری همراهی کنند، دشمنان هرگز به اهداف‌شان نخواهند رسید؛ زیرا تبعیت از ولایت فقیه در زمان ما بهترین راه برای حفظ اندیشه امام است.

حجت الاسلام اخلاقی بر کوتاهی صورت گرفته در تبیین اندیشه‌های امام اشاره کرد و یادآور شد: بعد از انقلاب، انتظار می رفت در سرفصل های درسی حوزه، بخش کوتاهی به سیره و اندیشه امام(ره) اختصاص داده شود؛ اما آن‌گونه که شایسته بود، عمل نکردیم.

وی اظهار داشت: در این زمینه در ابتدا خود طلاب باید برنامه داشته باشند و به آنچه که از امام باقی مانده مراجعه کرده و مطالعه کنند و در گام بعد، برنامه ریزان نیز در تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) تلاش کنند.

امروزه نیاز داریم در مباحث سیاسی بیشتر به افکار امام مراجعه کنیم

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد با بیان این‌که امروزه نیاز داریم در مباحث سیاسی بیشتر به افکار امام مراجعه کنیم، اذعان داشت: باید در سرفصل هایی که برای طلاب گذاشته می شود به اندیشه‌های امام خمینی(ره) رجوع شود.

وی با بیان این‌که دهه فجر فرصتی برای تجدید اندیشه های انقلاب است، گفت: در این سال ها، افکار مختلف را از افرادی دیدیم که ادعای همراهی با امام داشتند؛ بنابر این باید پیوسته مراقبت کرد و همراه با شناخت و بصیرت، خود را لحظه ای از انقلاب دور نگه نداریم، زیرا با آفت های زیادی روبه‌رو هستیم.

حجت الاسلام اخلاقی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که «خدا نکند قبل از این‌که انسان ساخته شود جامعه به او رو آورد»، بیان داشت: ما از این جمله به راحتی عبور کردیم؛ اما امروز احساس نیاز می کنیم که نسبت به این سخن امام راحل بازآموزی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در دهه فجر مناسب است، بازبینی در عرصه های مختلف صورت گیرد و هدفمان در این زمینه خدمت به مردم باشد، مردمی که این انقلاب را به پیروزی رساندند، بیان داشت: تبعیت از رهبری و حفظ وحدت سرلوحه همه فعالیت‌ها قرار گیرد، البته در کنار این وحدت و تبعیت از رهبری به مقابله با استکبار جهانی بپردازیم./934/ت301/س

ارسال نظرات