۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۹۷۸۳۰
امام جمعه شبستر:

روحانیت پرچمدار تحرکات استبدادستیزی مردم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: فکر اولیه بزرگداشت چهلم شهدای قیام 19 دی قم از سوی شهید محراب، آیت الله قاضی بود که با حمایت روحانیان برجسته تبریز اجرایی شد.
شهر تبريز در دوران پيروزي انقلاب اسلامي شهر تبريز در دوران پيروزي انقلاب اسلامي
حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح نقش روحانیت به ویژه شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی در انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: آن شهید بزرگوار که از سوی ساواک به خمینی آذربایجان لقب یافته بود، تحرکات ضداستبدادی مردم تبریز و آذربایجان را هدایت و جهت دهی می کرد.

وی با بیان این‌که اوج حرکت ضداستعماری روحانیت و مردم تبریز در انقلاب اسلامی، با قیام 29 بهمن تجلی یافت، خاطرنشان کرد: این نهضت انقلابی که به مناسبت چهلم شهدای قم صورت گرفت، سرعت پیروزی انقلاب اسلامی را شتاب بخشید.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که علمای طراز اول تبریز با وجود خفقان شدید رژیم اعلامیه بزرگداشت شهدای قم را امضا کردند، گفت: این امضا در متن اعلامیه به معنی دعوت از آحاد مردم و نوعی تعیین تکلیف بود که اتحاد علمای بزرگ تبریز بر چنین مسأله ای سبب وحشت دستگاه پهلوی شد.

وی تاکید کرد: رژیم شاه با توجه به حساسیت مذهبی و سیاسی شهر تبریز، اقدامات گسترده ای را برای ایجاد تفرقه میان روحانیان با نفوذ این شهر صورت داده بود تا در مواقعی این چنینی مانع از اتحاد کلمه روحانیت شود.

حجت الاسلام محمدزاده خاطر نشان کرد: فکر اولیه بزرگداشت چهلم شهدای قیام 19 دی قم از سوی شهید محراب، آیت الله قاضی بود که با حمایت روحانیان برجسته تبریز همچون آیت الله انگجی، آیت الله غروی و آیت الله قزلجه ای این پیشنهاد به مسئله ای عمومی در تبریز مبدل شد.

مدیر حوزه های علمیه شبستر با بیان اینکه مردم تبریز ندای یازده عالم بزرگ خود را بی پاسخ نگذاشتند، اظهار داشت: رژیم شاه نتوانست این موضوع را درک کند و شاید اگر می توانست پیام انقلاب مردم تبریز را بشنود، درصدد فرافکنی این قیام و انتساب آن به کمونیست ها نمی بود.

وی با تشریح ابعاد مختلف قیام 29 بهمن تبریز گفت: علما در صدد آرام ساختن قیام و استفاده حداکثری از شرایط بدون کمترین تلفات بودند که این مهم به وقوع پیوست و قیام تبریز در مقایسه با میزان شهدا و مجروحان بیشترین سود را نصیب انقلاب اسلامی ایران کرد.

امام جمعه شبستر با بیان این‌که قیام شجاعانه مردم تبریز ابهت خیالی پهلوی خود فروخته را فرو ریخت، ادامه داد: قیام 29 بهمن تبریز نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است که با پرچمداری روحانیت مبارز به ویژه آیت الله شهید قاضی طباطبایی به وقوع پیوست.

حجت الاسلام محمدزاده در پایان با تأکید بر تبیین نقش مهم روحانیت تبریز و آذربایجان در انقلاب اسلامی خاطر‌نشان کرد: قیام 29 بهمن تبریز ارتباط ناگسستنی با قیام مردم قم و قیام یزد و جهرم دارد که سرانجام این قیام‌ها باعث به ثمر نشستن حکومت جمهوری اسلامی و از بین رفتن ظلم و جور رژیم شاه شد./935/ت302/س

ارسال نظرات