۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۹۷۸۹۰
آیت الله جوادی آملی:

کسانی که میدان التحریر مصر را پرکرده و شعار می‌دهند سربازان در گهواره امام خمینی هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که فرمودند سربازان من کودکانی هستند که در گهواره ها به سر می برند، اظهار کرد: همان هایی که امروز میدان التحریر مصر را پر کرده اند و در الجزایر و یمن و اردن شعار می دهند، سربازان در گهواره امام خمینی(ره) هستند.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی روز پنج شنبه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این ایام از پر برکت ترین روزهای ملت ما است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وظیفه ما در نظام اسلامی شبیه وظیفه ما در ماه مبارک رمضان است افزود:این نظام آنقدر برکت دارد که قابل شمارش نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: در ماه رمضان درب های بهشت باز است و درب های جهنم بسته و شیاطین نیز در زنجیر اند، یعنی اگر کسی خواست خدا را اطاعت کند و راه صحیح را در پیش بگیرد در این ماه آسان است چرا که علل و عوامل گناه بسیار کم است.

این مدرس برجسته حوزه علمیه قم افزود: در نظام اسلامی نیز این چنین است که اگر کسی خواست اهل مناجات و قرآن باشد در نظام اسلامی آسان است و اگر هم خواست به بیراهه برود راه بسته است و اگر قصد داشت مرتکب گناه و معصیت الهی شود تحت تعقیب قرار می گیرد.

تمام ثواب ها در نظام اسلامی به پای امام،شهدا و ایثارگران نوشته می شود

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: تمام ثواب هایی که در نظام انجام می شود در نامه اعمال امام راحل، شهدا، جانبازان و ایثارگران و بعد در نامه اعمال مسؤولان و بعد در نامه ما نوشته می شود.

وی با تاکید بر محترم شمردن ایام الله دهه فجر که از برکات الهی است خاطر نشان کرد: باید احترام این ایام را در نظر داشت و در این راستا هرگز نباید به فکر گناه باشیم.

حرمت دهه فجر را نگه داریم

این مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه خداوند برخی از زمان ها و مکان ها را حرم خود دانسته است ابراز داشت: انسان نباید این زمان ها و مکان ها را حلال به حساب آورد و ماهی که خداوند آن را محترم و حرام شمرده است نباید آن را حلال دانست.

استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: نباید ایام الله دهه فجر را حلال کنیم چرا که این منطقه، منطقه قرق و بسته شده ای است و اگر همه مسؤولان و مردم این ایام را محترم بشمارند و حرمت آن را حفظ کنند دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

روح اسلام خواهی شرق و غرب عالم را در بر گرفته است

این مفسر قرآن کریم در ادامه افزود: امام خمینی (ره) آن زمانی که فرمودند سربازان من کودکانی هستند که در گهواره ها به سر می برند مقصود او تنها کودکان ایران نبود بلکه کودکانی که در آن زمان در گهواره های مصر و تونس و اردن و یمن و الجزایر بودند نیز سربازان امام به حساب می آمدند، همان هایی که امروز میدان التحریر مصر را پر کرده اند و در الجزایر و یمن و اردن شعار می دهند.

وی اظهار داشت: امروز روح اسلام خواهی شرق و غرب عالم را در بر گرفته است و باید دانست که اگر کار خیری انجام دهیم روزگار آن را دفع نخواهد کرد.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در روایت امده است ملائکه الله در درس عالمان دین حضور دارند اظهار داشت: چندین وجه برای این روایت شریف ذکر کرده اند که هر جا سخن از معارف الهی و دین شود ملائکه ها در انجا حضور خواهند داشت و بال های خود را در زیر پای مستمعین قرار می دهند تا مستمعین روی آن ها بنشینند.

وی ادامه داد: صدای اسلام تنها از راه خون شهدا و قیام مردم و عمل پاک مسؤولان به دیگر نقاط منتقل نمی شود، بلکه ملائکه ها رسالت دارند تا مطالب را در مجالسات معارف الهی بگیرند و صدای اسلام را به شرق و غرب عالم برسانند .

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به وظیفه طالبان علم در حوزه و دانشگاه ابراز داشت: وقتی در حوزه و دانشگاه علوم الهی را فرا می گیرید بدانید که روی بال فرشتگان نشسته اید و باید همانند ملائکه ها در این مجالس بال و پر در آورید وقدرت پرواز پیدا کرده و آئین پرواز را فرا گیرید و بفهمید که باید در کدام جهت پرواز کرد.

وی با بیان اینکه مرغ های معمولی به بهانه طعمه به سمت تالاب ها در شرق و غرب حرکت می کنند تا شکم خود را سیر کنند، عنوان کرد: کسی که در حوزه و دانشگاه درس می خواند تا حقوق بگیرد و مشکل خود را حل کند این فرد مرغ غذایی است و فرشته نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید از جهت به پرواز درآییم نه در جهت، خاطر نشان کرد:آن که در جهت حرکت می کند مرغ طبیعی و آنکه در شش جهت حرکت می کند مرغ الهی است.

وی تصریح کرد: کسانی که از حوزه و دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و بعد برای تامین رزق خود به شرق و غرب سفر می کنند این ها مرغ آنی هستند نه ملکوتی، اما اگر کسی تهذیب کرد و خود و مردم را به سمت خدا دعوت کرد این فرد در واقع همان مرغ باغ ملکوت است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کسانی که در مسجد حضرت رسول الله شرکت می کردند دو دسته ملکی و ملکوتی بودند، افزود: یکی از نمازگزاران مسجد به دیگری گفت شما چکونه این همه روایت را از حضرت نقل می کنید؟ شخص جواب داد،پیامبر(ص) شب گذشته در قرائت قرآن بعد از حمد چه سوره ای را خواند ؟ آن شخص نتوانست جوابش را بدهد و بعد به او گفت من در جلسه هوشیارانه حاضر می شوم اما شما این گونه نیستید.

دوران نظام اسلامی بهترین دوران است

این مدرس برجسته خارج حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: در گذشته کسانی که در کارگاه های نجاری کار می کردند قبل از اینکه طرح اصلی خود را در آورند با مداد روی تخته خط کشی می کردند و بعد مدادشان را پشت گوش خود می گذاشتند که این امر طبق بیان رسمی پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند قلم خود را کنار گوش خود بگذارید تا همه بدانند فهم کلام را به گوش مردم سپرده ایم.

وی دوران نظام اسلامی را بهترین دوران معرفی کرد و عنوان داشت:اگر کسی خواست به بهشت برود درب تمامی علوم باز است و اگر خواست به جهنم برود باید از راه بسته عبور کند چرا که ماموران او را تعقیب می کنند.

قناعت راه حل کاهش سن ازازدواج است

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اگر بخواهیم در اول زندگی همه چیز را داشته باشیم خیالی باطل است ابراز داشت: اگر در ابتدای زندگی طرفین قانع باشند هم سن ازدواج کاهش می یابد و هم خانواده ها و جوانان به درد سر نمی افتند و در این راستا باید تجمل را کنار گذاشت و قناعت را در پیش گرفت.

نامه یازدهم نهج البلاغه آئین نظامی گری را می آموزد

مفسر قرآن کریم در ادامه به تفسیر نامه یازدهم نهج البلاغه اشاره کرد و عنوان داشت:این نامه در حدود دو صفحه است که سید رضی قسمتی از آن را در نهج البلاغه و بخشی را نیزدر جاهای دیگر آورده است و سطرهایی را نیز در این نامه که ضرورت نداشته است را نقل نکرده است .

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت علی (ع) در این نامه آئین نظامی گری و رزم را بیان می کنند، گفت:در ان نامه چگونگی آرایش لشکر را کوه و به هنگام جنگ بیان شده است.

وی ادامه داد: حضرت در این نامه عنوان کردند باید در جنگ بالای و یا دامنه کوه را اشغال کنید و در وسط دشت ظاهر نشوید که در معرض دید دشمن قرار خواهید گرفت و فاصله برای تامین اب شرب نیز باید کم باشد تا بتوانید هم زود ان را تهیه کنید و هم دست رد به سینه بیگانگان زده باشید.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه با بیان اینکه دجله آب فراوانی دارد که بخشی از آن به شمال شرقی می ریزد که فرات نام دارد، اظهار داشت: دشمن به امام حسین (ع) اجازه نداد در کنار آب خیمه بزند چرا که ابن زیاد دستور داده بود تا آنقدر عرصه را تنگ کنند که امام نتواند از سوی مردم کمکی داشته باشد که اما حسین (ع) به همین دلیل مجبور شد در آنجا خیمه زند.

هیچ قومی با تفرقه به جایی نمی رسند

وی در ادامه گفت: حضرت در این نامه عنوان داشتند نباید نیروها را متفرق کرد و در بیش از یک یا دو جبهه نباید جنگید، عده ای باید به عنوان دیده بان در بالای کوه مستقر باشند و در دوش کوه نیز باید نگهبانانی قرار گیرند تا صحنه جنگ تحت نظر انها باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: حضرت در این نامه فرمودند در مکان هایی که ترس دارید دشمن به انجا حمله کند باید تحت کنترل باشد و در پیشاپیش جبهه نیز باید افراد باهوش و خردمند قرار گیرند و باید از ایجاد تفرقه پرهیز کرد چرا که هیچ قومی با تفرقه به جایی نمی رسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حضرت می فرماید خداوند هیچ ملتی را با تفرقه خیر نداد ادامه داد: این بیان حضرت در اثر یک تجربه تاریخی نیست بلکه این امر یک سنت الهی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به بخش های دیگری از نامه یازدهم امام علی (ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت:در جنگ اگر خواستید بارانداز کنید باید با هم و اگر خواستید از مرحله ای به مرحله دیگری کوچ کنید نیز باید با هم هماهنگ باشید و شب که فرا رسید به نوبت بخوابید و عده ای نیز نگهبانی دهند و خواب بقیه نیز باید همانگونه که آب را در دهان می چرخانیم و مزه آن را می چشیم باید به همان گونه باشد و باید خواب را در شبکه چشم فرو برد و تنها باید ان را مزه مزه کرد و دور تا دور محلی خواب نیز باید نیزه ها را کاشت که اگر دشمن خو است شبانه حمله کند سریع دست به نیزه شوید. /924/د101/ص
ارسال نظرات