۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۹۷۹۶۷
سید علی فضل الله:

تجزیه سودان در حالی رخ می دهد که امت اسلام بیش از هر زمانی نیازمند وحدت و همبستگی است

خبرگزاری رسا ـ سید علی فضل الله با اشاره به نتایج همه پرسی سودان، ابراز داشت: تجزیه سودان در حالی رخ می دهد که امت اسلام بیش از هر زمانی نیازمند وحدت و همبستگی است.
تجزيه سودان
به گزارش خبرگزاری رسا، سید علی فضل الله، خطیب جمعه شهر بیروت، با اشاره به نتایج همه پرسی سودان، روز تجزیه یکی از کشورهای اسلامی به دو کشور را روزی اندوهبار توصیف کرد و گفت: اکثریت جنوب سودان در حالی خواستار جدایی شد که امت عربی و اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت، همبستگی و همدلی است و دسیسه ها علیه امت برای ایجاد شکاف و چند دستگی در حال فزونی.

وی با ابراز نگرانی خود پیرامون پیام هایی که این رخداد می تواند در پی داشته باشد، گفت: این رخداد ممکن است پیامی منفی برای مروجان وحدت در امت داشته باشد و آنها را به خود کم بینی در برابر خطرهای خارجی علیه امت که بازتاب های گسترده ای در داخل داشته، وادارد و از سوی دیگر به تجزیه طلبان امید دهد که منطقه به سوی تجزیه پیش می رود و تنها باید کمی منتظر بمانند و به زمینه چینی بپردازند و با استفاده از فرصت های مناسب، خواسته های شوم خود را عملی کنند.

سید علی فضل الله همه نهادها، سازمان های و هیات های اسلامی و عربی را به اتخاذ موضعی یکپارچه در خصوص رویکرد تجزیه طلبانه در منطقه فراخواند و از آنها خواست تا با هوشیاری و آگاهی کامل، اهمیت نقش خود را در این دوره تاریخی دریابند و وظایف خود را در بازداشتن این رویکردها که امت اسلام را به جزیره هایی جداگانه که به راحتی می توان آنها را مورد هدف قرار داد به خوبی به عهده بگیرند.

وی با اظهار اینکه همزمان با این خطرها، امید فراوانی به جنبش های مردمی برای تغییر در قلب امت اسلام شکل گرفته است، بسته ایم، گفت: با مشاهده رخدادهای مصر، در می یابیم که امت اسلام توان شکستن حلقه دسیسه را دارد و می تواند با بیرون آمدن از وضعیت شکست خود را به وضعیت پیروزی برساند؛ زیرا جنبش های غافلگیرانه مردمی، آنان را که خواستار تغییر خاورمیان با طرح های خود هستند، شگفت زده خواهد کرد.

گفتنی است که نتایج نهایی همه پرسی در سودان چندی پیش، به طور نهایی اعلام شد که طبق آن 3 میلیون و 837 هزار و 406 نفر یعنی 83/98 درصد از ساکنان جنوب سودان جدایی این منطقه از بخش شمالی سودان را تایید کردند و در مقابل تنها 44 هزار و 888 نفر یعنی 17/1 درصد خواهان اتحاد بخش شمالی و جنوبی سودان بودند.

این همه پرسی از تاریخ 9 تا 15 ژانویه برگزار شد. برگزاری همه پرسی یکی از بندهای مهم توافقنامه صلح در سال 2005 بود که به جنگ 22 ساله میان ساکنان جنوب و شمال سودان پایان داد. ساکنان جنوب سودان اغلب مسیحی و اهالی بخش شمالی مسلمان هستند./981/گ
ارسال نظرات