۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۹۸۲۲۱
حجت الاسلام یثربی:

حکم ارتداد سلمان رشدی به اسلام و مسلمانان هویت بخشید

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پردیس دانشگاه تهران با بیان این که حکم ارتداد سلمان رشدی از سوی امام سبب احساس هویت واحدی در مسلمانان شد، گفت: خیزش های اسلامی در مصر و دیگر کشورهای منطقه نتیجه این احساس هویت و این گونه اقدامات در عرصه دفاع از اسلام است.
حجت الاسلام يثربي


حجت الاسلام سید علی یثربی، نماینده پیشین مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان کرد: کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی، توهینی آشکار به پیامبر اعظم(ص) و نفی هویت اسلامی است و حکم فقهای همه فرقه های اسلامی در مورد مسلمانی که به پیامبر(ص) دشنام می‌دهد مشخص است.

وی ادامه داد: کسی که منکر وحی شود و یا آیات قرآن را به گونه ای دیگر جلوه دهد اعلام جنگ با اسلام و مسلمانان کرده است و این یک مساله ذهنی نیست بلکه اعلام جنگ عمومی است.

نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انزوای بین المللی ایران بعد از جنگ عراق اضافه کرد: امام با جسارت و شجاعتی که داشتند و با فتوایی که از متن فقه گرفته بودند این حکم را صادر کردند و همین حکم باعث تثبیت هویت اسلام و مسلمانان، تکریم رسول خدا و نفی متجاوزان به فرهنگ اسلام و مسلمین شد و التزام انقلاب اسلامی به ارزشهای انسانی و اسلامی را ثابت کرد.

وی درباره واکنش کشورهای غربی وابسته به مستکبرین به فتوای امام گفت: آنها سفرای خود را از ایران فرا خواندند ولی بعد از مدتی متوجه شدند هر ملتی برای خود خط قرمزهایی دارد و مبانی این حکم در کتب فقهی ما و اهل تسنن وجود دارد از این رو بعد از مدتی سفرایشان را به ایران بازگرداندند.

حجت الاسلام یثربی بیان کرد: این فتوای امام با استقبال عمومی مسلمانان رویرو شد به گونه‌ای که همه آنها احساس هویت واحد کردند، همچنین جبهه اسلام در برابر جبهه کفر قرار گرفت و به غربی‌ها نشان داد که ما هستیم و هویت داریم. این عمل امام یک دفاع جانانه از مکتب بود.

وی افزود: در زمان امام عده ای می خواستند بگویند این یک فتوای عادی است لکن دفتر امام توضیح دادند که اگر سلمان رشدی، سلمان فارسی هم شود این حکم پابرجاست.

حجت الاسلام یثربی افزود: بعد از فوت امام هم عده ای می خواستند به این حکم خدشه وارد کنند لکن شخصیت های فقهی مبرزی مثل مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی فرمودند این حکم، یک حکم اسلامی است و به قوت خود باقی است، باید بدانیم که ارتحال امام هم سبب از بین رفتن این حکم نمی شود.

وی اضافه کرد: موضع گیریهایی از این دست باعث شد، مسلمانان احساس هویت کنند و خیزش های اخیر در مصر و تونس نتیجه این تشخص و احساس هویتی است که امام باعث و بانی آن شد./922/302/ع

ارسال نظرات