۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۹۸۴۰۲
دبیر کل حزب الله لبنان:

تحولات مصر در همه کشورهای منطقه در حال شکل گرفتن است

خبرگزاری رسا ـ سید حسن نصرالله تاکید کرد: در همین روزها پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 57 به پیروزی رسید و پیروزی ملت مصر نیز همزمان با این انقلاب پیروز شد و از خوش یمنی است که 22 بهمن روز سرنگونی دو هم پیمان اصلی آمریکا و اسراییل در منطقه باشد.
سيد حسن نصرالله
به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم یادبود فرماندهان شهید مقاومت لبنان، سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب الله، شهید عماد مغنیه و شهید راغب حرب که در مجتمع سیدالشهدا در منطقه جنوب بیروت موسوم به ضاحیه برگزار شد، گفت: در همین روزها پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 57 به پیروزی رسید و پیروزی ملت مصر نیز همزمان با این انقلاب پیروز شد و از خوش یمنی است که 22 بهمن روز سرنگونی دو هم پیمان اصلی آمریکا و اسراییل در منطقه باشد؛ یعنی شاه ایران و حسنی مبارک.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با اشاره به سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در این روزها، گفت: پیامدهای این حادثه دردناک همچنان ادامه دارد و ما پیرامون آن سخن خواهیم گفت.

وی با اظهار اینکه شهدای ما بخشی از جنبش کلی مقاومت، بازدارندگی و رویارویی در منطقه هستند و بخشی از پایه گذاران مقاومت در لبنان و منطقه که پیشگام همه آنها سید موسی صدر است که به امید خداوند به میان ما بازخواهد گشت و افزود: این شهدای مقاومت از آغاز مسیر با تمام نیرو حضوری پررنگ داشتند و با پایمردی این مسیر را ادامه دادند و تمامی جوانی خود را در این راه گذاشتند. این رهبران بزرگ مقاومت، نماد تاریخ سی ساله مقاومت هستند و خون های پاک آنها در طول این سی سال رفته رفته دستاوردهای بزرگ خود را نمایان می سازد.

سید حسن نصرالله مقاومت را واکنش طبیعی ملت های منطقه در برابر ستمگری، اشغالگری و سلطه جویی دانست و گفت: ملت های منطقه هیچ گاه هیچ جنگی را علیه کسی به راه نیانداخته اند و هرگز به دنبال کشتار و جنایت نبوده اند، بلکه کرامت، عزت، شرافت، آزادی و استقلال آنها مورد حمله قرار گرفت وبه پا خاستند.

وی در بخش نخست از سخنانش پیرامون تحولات اخیر منطقه گفت: جنبش های مقاومت قادر به تحقق بخشیدن به عدالت و استقرار در منطقه هستند؛ چراکه پیش شرط هر صلح و سازشی در منطقه، برقراری عدالت است و سازش و امنیت مبتنی بر ظلم و ستم و هتک حقوق مردم به سرعت از میان خواهد رفت.

دبیرکل حزب الله لبنان مشکل اصلی منطقه را که از شصت سال پیش تاکنون گرفتار آن است، دارای دو بخش دانست و افزود: بخش اول این مشکل، وجود رژیم اشغالگر صهیونیستی است که آغازگر جنگ علیه فلسطین بود، پیش از آنکه هیچ یک از ملت های منطقه علیه صهیونیست ها در جهان اقدامی کنند، بلکه با مراجعه به تاریخ می بینیم که یهودیان همواره در کشورهای مسلمان در امنیت و آرامش زیسته اند و با این حال، آنها بودند که به منطقه حمله کردند، دست به کشتار زدند، خانه ها و شهرها را به آتش کشیدند و زمین ها را مصادره کردند و مردم را آواره ساختند.

وی با تاکید بر اینکه صهیونیست ها بودند که جنگ توسعه طلبی و سلطه جویی را با پشتیبانی کامل آمریکا و غرب آغاز کردند، افزود: جنبش های مقاومت در منطقه واکنشی اخلاقی، شرافتمند و ایمانی در برابر این اشغالگری بود و لذا تاکید می کنیم که آری، منطقه مقاومت و عدالت، شرط ضروری ثبات و استقرار است.

سید حسن نصرالله با اشاره به اوباما و کلینتون که هر روز پیرامون عدالت سخن سر می دهند، گفت: عدالت دو رو دارد، اول بازگرداندن حقوق از دست رفته ملت ها به آنها یعنی بازگرداندن زمین ها و خانه های اشغالی به آوارگانی که هنوز کلید منازل خود را در دست دارند و بازگرداندن میلیون ها پناهنده فلسطینی به کشور خود و بازگرداندن مقدسات اسلامی و مسیحی به دست صاحبان خود و اینکه ملت فلسطین دولت خود را بر سرزمین اصلی خود از رود تا دریا تشکیل دهد و دوم محاکمه و مجازات جنایتکاران و عاملان کشتارهای وحشیانه ضدانسانی.

وی با تاکید بر اینکه در سایه چنین عدالتی، ثبات و استقرار فراگیر و نظیر حاکم خواهد شد، افزود: گفتمان دروغین درباره صلح و مذاکرات پوشالین سازش، محکوم به شکست اند و تنها اثر آنها تحمیل امتیازدهی های بیشتر است و حق را به اصحاب آن بازنخواهد گرداند و در عوض جنایتکاران را پاداشت خواهد داد که این امر هرگز به ثبات و استقرار نخواهد انجامید. آمریکا کجا و برقراری صلح در منطقه و پس گرفتن حقوق از دست رفته و برگزاری دادگاهی برای محاکمه جنایتکاران کجا.

دبیرکل حزب الله لبنان سپس به بیان بخش دوم مشکل اصلی منطقه پرداخت و گفت: مجموعه گروه های آمریکایی و اروپایی که از طریق برخی نظام های دیکتاتوری سال‌ها است بر ملت های خود به زور حکم می کنند و مسؤولیت آنها حمایت از منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا در منطقه است که اسراییل در راس منافع آمریکا است. هرقدر که نظام حاکم بر هر کدام از کشورهای عربی و اسلامی به اسراییل نزدیک تر باشد و بیشتر حامی منافع اسراییل باشد، بیشتر به آمریکا نزدیک خواهد بود، در حالی که ملاک واقعی تقوای الاهی است.

وی ملاک دوری و نزدیکی به آمریکا را نه حقوق بشر و ارزش های انسانی، بلکه حمایت از اسراییل دانست و افزود: اهمیتی ندارد که نظام حاکم با ملتش چگونه برخورد کند، تنها اگر حامی منافع اسراییل باشد که قلب پروژه آمریکا در منطقه است به آمریکا نزدیک خواهد بود؛ اما اگر نظامی در کشورهای عربی و اسلامی وجود داشته باشد که در مسیر مقاومت باشد یا هرچند که با اسراییل هم نجنگند اما تسلیم آنها نشود، دچار انواع مشکلات از جمله محاصره و تحریم خواهد شد.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: در آغاز جنبش امام خمینی(ره)، ساواک ایشان را تهدید کرد و گفت که هرچه می خواهی بگو ولی سه خط قرمز وجود دارد که در مورد آنها نباید صحبت کنی؛ اول آمریکا؛ دوم اسراییل و سوم شخص شاه و جز اینها علیه هر که می خواهی سخن بگو. نظام حاکم بر ایران نظام آمریکایی بود و اسراییلی؛ نه هم پیمان اسراییل، بلکه نظام اسراییلی بود؛ اما امام(ره) در سخنرانی روز بعد خود اعلام کرد این انقلاب به معنی بیرون کردن آمریکا و اسراییل از ایران است و به همین خاطر وی را زندانی کردند و می خواستند اعدامش کنند.

وی افزود: در تقسیم بندی آمریکا اگر با اسراییل باشی در محور خیر و خوبی هستی، اما اگر شرط های اسراییل را نپذیری، هرچند که با آنها نجنگی در محور شر قرار می گیری. در ادامه این مبحث باید بگویم که واقعیت این است از یک طرف اسراییل ملت های منطقه و مسلمانان را به ناامیدی برای دستیابی به پیروزی رساند، یعنی ملت‌ها به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند در برابر آمریکا و اسراییل بایستند. بزرگترین ضربه‌ای که جهان عرب خورد امضای پیمان کمپ دیوید از سوی نظام مصر بود، اما پس از آن بزرگترین زلزله منطقه روی داد که همان انقلاب اسلامی ایران بود که آمریکا را از این کشور خارج کرد؛ روابط خود را با اسراییل ترک کرد، سفارت اسراییل را به سفارت فلسطین تغییر داد و هم پیمان اصلی اسراییل در منطقه به پایگاه و حامی اصلی طرح مقاومت و مبارزه علیه اسراییل تبدیل شد.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت:30 سال درگیری در منطقه وجود داشت ملت فلسطین به جهاد و مقاومت خود ادامه داد. مقاومت لبنان همین طور بود؛ در دهه اخیر تحولات بزرگی در عراق و افغانستان روی داد و در ماه اخیر در تونس و در چند روز اخیر بزرگترین تحول در مصر روی داد. امروزه در بقیه کشورها از جمله بحرین، یمن و اردن این تحولات در حال رخ دادن است. ملت مصر با اراده خود نظام هم پیمان آمریکا یعنی نظام مبارک را سرنگون کردند. اینجا باید به ملت مصر درود بفرستیم برای همه آنچه که به ملت عرب تقدیم کردند و از طرف مقاومت و حزب الله از ملت مصر تشکری ویژه دارم؛ چرا که آنها دلیل اصلی آزادی سامی شهاب از اعضای حزب الله بودند که رژیم مبارک وی را به اتهام اقدام علیه امنیت مصر و تلاش برای شیعه کردن مصر زندانی کرده بود.

وی رخدادهای مصر را تاریخی و بزرگ خواند و افزود: بحث های بسیاری پیرامون پیامدهای بعدی پیروزی انقلاب مردمی مصر وجود دارد، اما هر چه پیش آید، تغییرات بزرگی پس از سرنگونی مبارک در پی خواهد داشت که به کلی متفاوت با دوران پیش از آن است و مهمترین بازتاب آن بر رژیم صهیونیستی خواهد بود و بر تمام مجموعه گروه های آمریکایی در منطقه از جمله در لبنان./981/ز502/گ
ارسال نظرات