۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۹۸۴۱۸

خاطرات یک رزمنده از جزییات جنگ در کتاب «از معراج برگشتگان»

خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب «از معراج برگشتگان» چنین نوشته‌اند: «این کتاب با روح طنز و مزاحی که در همه جای آن گسترده است و به آن شیرینی و جاذبه‌ی ویژه‌‌ای بخشیده، از بسیاری کتابهای جبهه جالب‌تر و گیراتر است. آن را در شب و روزهای منتهی به بیستم ماه رمضان ۱۴۱۲ (۵/۱/۷۱) خواندم».
از معراج برگشتگان ، حميد داوودآبادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب«از معراج برگشتگان» نوشته حمید داوود آبادی، در بردارنده خاطرات نویسنده در هفده فصل از سوی مؤسسه فرهنگی عماد منتشر شد.

بر اساس این گزارش،‌ نویسنده در این کتاب سعی کرده تا خواننده را از دوران کودکی خود و سرگرمی‌های کودکانه تا صحنه‌های حماسی انقلاب اسلامی و روزهای سخت دوستی و جدایی در جنگ، همراه کند.

حمید داودآبادی، متولد ۱۳۴۴ تهران، در سنین نوجوانی(۱۳ سالگی) از نزدیک شاهد صحنه‌های فراموش ناشدنی حضور ملت مسلمان ایران در تظاهرات و راهپیمایی‌های سال ۱۳۵۷ که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، بود.

یادآوری صحنه‌های حضور در جمع مردم همراه با خانواده و ایفای نقشی هر چند کوچک در پیروزی انقلاب اسلامی، برای حمید آن‏قدر شیرین بوده که با گذشت بیش از ۳۰ سال از آن روزهای زیبای پیروزی، همچنان لحظه لحظه‌ی آن را به‌یاد دارد و ذکر می‌کند.

داودآبادی سعی کرده است با ذکر خاطرات خود از حضور مستقیم در جبهه‌های جنگ، فضای دوستانه و معنوی حاکم بر جبهه‌ها را برای نوجوانان امروز و فردا به تصویر بکشد.

آن‏چه در کتاب«از معراج برگشتگان» بیش از هر چیز دیگر نمود دارد، نه صحنه‌های فجیع و شکننده‌ی جنگ و نبرد بی‌امان، که دوستی‌ها، رفاقت‏ها، معنویات و روابط اسلامی و انسانی افراد در اوج گیرودار جنگ با یکدیگر است.

کتاب«یاد یاران» نخستین کتاب خاطرات او بود که در ۱۳۰ صفحه نوشته شده بود. این کتاب با استقبال مقام معظم رهبری روبه‌رو گشت و ایشان یک صفحه بر آن تقریظ نوشتند.

انتشار «یاد ایام» در دو جلد و حدود ۶۰۰ صفحه به کمک خاطرات داودآبادی آمد ولی سرانجام تلاشی ۶ ساله که ثمره‌ی آن «از معراج برگشتگان» است ، سبب شد تا وی با مراجعه به یادداشت‏های زمان جنگ، آلبوم‏های عکس و ذکر خاطرات با دوستان، همه‌ خاطرات خویش را بر صفحه‌ی کاغذ منقش سازد.

بدون شک نثر ساده‌ی کتاب، شوخ طبعی‌ها در بدترین شرایط جنگ، به سخره گرفتن مرگ و زندگی، و حتی بازی‌گوشی‌های کودکانه در وحشتناک‏ترین صحنه‌های خون و آتش، خواننده را به همزاد پنداری وامی‌دارد و تصاویر زیبایی از آن فضای معنوی ارائه می‌دهد.

مقام معظم رهبری درباره کتاب «یاد یاران» نخستین نوشته‌ حمید داودآبادی چنین نوشته اند:« در این نوشته صفا و صداقت زیادی موج می‌زند. نویسنده غالباً نقش خود را کمرنگ کرده و یاد یاران شهیدش را برجسته ساخته است.

روحیه‌ی بسیجی تقریباً با همه‌ی جوانبش در اینجا منعکس است، و می‌شود فهمید که چگونه جوانهایی در کوره‌ی گداخته‌ی جبهه به چه جوهرهای درخشنده‌ئی تبدیل می‌شده‌اند.

ذکر خصوصیات موقع‌ها و حادثه‌ها و آدم‌ها، تصویر باورنکردنی جنگ هشت ساله را تا حدود زیادی در برابر چشم آیندگان می‌گذارد.

سؤال من از خودم این است که آیا این از معراج برگشتگان چقدر می‌توانند آن حال و هوا را پس از سفر من ‌الحق الی الخلق حفظ کننده و حتی درست به یاد بیاورند؟ و برای این مقصود عالی از دست ما چه کاری ساخته است؟ و چه کرده‌ایم؟ البته قصور یا تقصیر من و امثال من، نمی‌تواند تکلیف تکلیف دشوار آنها را که خدا حجت خود را برایشان تمام کرده، از دوششان بردارد.

این کتاب با روح طنز و مزاحی که در همه جای آن گسترده است و به آن شیرینی و جاذبه‌ی ویژه‌‌ئی بخشیده، از بسیاری کتابهای جبهه جالب‌تر و گیراتر است. آن را در شب و روزهای منتهی به بیستم ماه رمضان ۱۴۱۲ (۵/۱/۷۱) خواندم».

کتاب«از معراج برگشتگان» در ۹۳۵ صفحه در قطع وزیری با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان، از سوی موسسه فرهنگی عماد در ۲۰۰۰ نسخه، در زمستان 1389 منتشر شده است./919/ن601/ع

ارسال نظرات