۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۹۸۴۳۵
با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی؛

دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار شد.
همايش كتاب سال حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و با حضور حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مجمع جهانی علوم اهل بیت‌(ع) قم برگزار شد.

براساس این گزارش، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی با تبریک فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم‌(ص) و سالگرد امامت حضرت حجت‌(عج)، هفته وحدت را گرامی داشت و با بیان این‌که در این ایام گرانقدر مهمان وجود مبارک رسول اکرم(ص) و حضرت ولی‌عصر‌(عج) هستیم، همگان را به تأسی این بزرگان دعوت کرد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت تأسی توده مردم به حضرات معصومین(ع) با تأسی عالمان دین به این بزرگواران، گفت: تأسی عالمان دین به پیامبر اکرم(ص) و حضرت حجت(ع) آن است که معلم کتاب و حکمت شده و بقیةالله شوند که بقیةالله شدن خود تلاش مضاعف می‌طلبد.

وی با بیان این‌که در نظام خلقت، اهل بیت‌(ع) عموماً و حضرت حجت(عج) خصوصا بقیةالله هستند، به روایت «العلما باقون و مابقی الدهر» اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن علما را باقی می‌داند؛ یعنی علمای باقی بالاتر از اولی الابصار هستند و زمام بقا را به دست گرفته‌اند.

همچنین در این مراسم که جمعی از اندیشمندان حوزوی نیز در آن حضور داشتند، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی هدف از برگزاری همایش کتاب سال حوزه را تشویق اندیشمندان حوزوی دانست و از رشد سی درصدی تألیفات حوزه نسبت به سال قبل خبر داد.

وی افزود: 1005 عنوان اثر در قالب 1327 جلد کتاب به دبیرخانه دوازدهم همایش کتاب سال حوزه ارسال شده که از سوی 206 کارشناس خبره ارزیابی شده و در مجموع 12 اثر برگزیده و 26 اثر شایسته تقدیر شناخته شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعلی عماد به برنامه‌ها و سیاست‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در راستای دستیبابی به افق‌های ترسیم شده اشاره کرد و تدوین و ارائه اسناد نیازسنجی پژوهشی، تدوین و طراحی نظام طبقه‌بندی کتاب، تعیین شاخص‌ها و معیارهای گونه‌های کتاب را از جمله این سیاست‌ها برشمرد.

وی بر شناخت صحیح نیازهای پژوهشی مخاطبان تأکید کرد و افزود: هم‌اکنون 16 نیازسنجی پژوهشی در 16 حوزه دانش در دستور کار قرار گرفته که عمدتاً این بخش‌ها با همکاری انجمن‌های علمی در دست بررسی و رو به سامان است.

حجت‌الاسلام حقی، دبیر کتاب سال حوزه نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش دوازدهم، به ملاک‌ها و شاخصه‌های داوری انتخاب کتاب سال حوزه اشاره کرد و اتقان علمی اثر، پاسخ‌گویی به نیازهای روز، نوآوری و ارائه دیدگاه‌های و راه‌حل‌های جدید را از جمله این شاخصه‌ها برشمرد.

وی همچنین در ادامه سخنان خود ضعف علمی آثار، اولویت نداشتن موضوع نسبت به نیازهای جامعه، تکراری بودن مطالب، ضعف در نگارش، ساختار و آرایه‌های فنی را از آسیب‌های مهم موجود در برخی آثار عنوان کرد و خواستار رفع این آسیب‌ها شد.

یادآور می‌شود، شناسایی کتب و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی آنها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتب برتر حوزه، تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در حوزه و ارتقای سطح پژوهش‌های دینی و حوزوی از جمله اهداف برگزاری دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه بود.

گفتنی است، نمایشگاهی از آثار منتخب ارائه شده به دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه در حاشیه این همایش برپا شده بود که مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت. /920/پ201/ص

ارسال نظرات