۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۸۴۶۱
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

نقشه راه تعامل مؤثر در صحنه تولید علم جهانی تدوین شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از پژوهشگران حوزوی خواست تا با تدوین نقشه راه تعامل مؤثر در صحنه تولید علم جهانی، حوزه‌های علمیه را به عنوان محور اصلی و جهت‌دهنده دانش‌های تولید شده در جهان مطرح کنند.
حجت الاسلام سيد علي عماد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه از پژوهشگران حوزوی خواست تا با تدوین نقشه راه تعامل مؤثر در صحنه تولید علم جهانی، حوزه‌های علمیه را به عنوان محور اصلی و جهت‌دهنده دانش‌های تولید شده در جهان مطرح کنند.

وی افزود: هرچند نشریات در حوزه‌های مختلف علمی، دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، اما همچنان کتاب در حوزه علوم انسانی به عنوان مرجع و عمده‌ترین اثر پژوهشی مطرح است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر تحکیم جایگاه کتاب و رساله‌های علمی در سبد محصولات علمی حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: به برکت رشد و شکوفایی حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر، توفیق‌های بیشتر و تحولات شگرفی در راستای ارتقای سطح کتاب حوزه به وجود آمده است.

وی البته با بیان این‌که در حد توان و اندازه در نظام علم ملی و نظام علم بین‌المللی جایگاه لازم را تمهید و تصدی‌گری نکرده‌ایم، گفت: امروز حوزه‌های علمیه وظیفه مشارکت راهبری علم جهان به معنای این‌که بتواند همه حوزه‌های دانش را در راستای معنویت و علوم وحیانی راهبری، مدیریت کند، بر دوش دارد.

حجت‌الاسلام عماد با تأکید بر تأثیرگذاری هرچه بیشتر در حرفه مدیریت علم و جهت بخشی به جریان تولید دانش، دست‌یابی به جایگاه مناسب در نظام علم ملی و فراملی، پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه جهانی تشنه معنویت و معارف وحیانی را از جمله ضرورت حضور در صحنه جهانی علم و تعامل با مراکز علمی جهان برشمرد.

وی با مؤثر شمردن عناصر نیاز، پژوهشگر، مخاطب و دستگاه مدیریت کننده در تولید علم و دانش، به برنامه‌ها و سیاست‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در راستای دستیابی به افق‌های ترسیم شده اشاره کرد و تدوین و ارائه اسناد نیازسنجی پژوهشی، تدوین و طراحی نظام طبقه‌بندی کتاب و تعیین شاخص‌ها و معیارهای گونه‌های کتاب را از جمله این سیاست‌ها برشمرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بر شناخت صحیح نیازهای پژوهشی مخاطبان تأکید کرد و افزود: هم‌اکنون 16 نیازسنجی پژوهشی در 16 حوزه دانش در دستور کار قرار گرفته که عمدتاً این بخش‌ها با همکاری انجمن‌های علمی حوزه در دست بررسی و رو به سامان است.

وی در پایان از پژوهشگران حوزوی خواست تا با تدوین نقشه راه تعامل مؤثر در صحنه تولید علم جهانی، حوزه‌های علمیه را به عنوان محور اصلی و جهت‌دهنده دانش‌های تولید شده در جهان مطرح کنند و ابراز داشت: هرچند با توانمندی‌های اندک و معاندان بسیار، دستیابی به این هدف آرزویی بلند است، اما باید به لطف بی‌شمار حضرت حق امید داشت. /920/202/ص

ارسال نظرات