۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۹۸۴۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

تبادل علمی و نظریه پردازی صحیح از ویژگی های اهل علم آسمانی است

خبرگزاری رساـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اهل علم، اندوخته های علمی و فکری خود را به یکدیگر انتقال داده و با محبت کمبودهای علمی یکدیگر را برطرف می کنند.
مباحثه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌حجت الاسلام احمد قدسی استاد حوزه علمیه قم،‌28 بهمن ماه در نشست علمی روش شناسی تفسیری علامه طباطبایی با اشاره به اینکه جلسات نظریه پردازی باید دارای متانت های اخلاقی باشد، بیان داشت: خطبه 214 نهج البلاغه روایتی دارد که درباره این کرسی های نظریه پردازی بسیار جالب توجه است.

وی ادامه داد: در این خطبه بندگانی که خلیفه خدا در علم خدا هستند راز دارند و سرّ خود را نگه می دارند و پیش هر کس  هر مطلب علمی را مطرح نمی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: ویژگی دوم اهل علم این است که چشمه های علم الهی را جاری می سازند و با یکدیگر رابطه دوستی و عواطف محبت آمیز دارند یا نسبت به یکدیگر رابطه سرپرستی دارند و کمبودهای یکدیگر را در این فضا با تبادل افکار برطرف می کنند.

وی بیان داشت: بندگان خداوند با گرمی و بشاشت وجه و محبت با یکدیگر ملاقات می کنند و در بحث آنها بحث حاکم و محکوم و جدال نیست و به روشن شدن حقیقت فکر می کنند.

این استاد علوم قرآنی، بیان داشت: از دیگر ویژگی های اهل علم، انتقال اندوخته های علمی و فکری خود به یکدیگر است که کمبودهای علمی برطرف شود و ابهامات گشوده شود.

وی بیان داشت: آیه (و امرهم شوری بینهم) اطلاق دارد و شامل همه امور از جمله مسائل علمی هم است که ما باید در مسائل علمی با یکدیگر مشورت و تبادل علمی داشته باشیم و از نقد یکدیگر بهره بگیریم.

حجت الاسلام قدسی بیان داشت: امیرالمؤمنین در اشاره به ملاهم آخرالزمان تعبیر می کنند که امام زمان(عج) در زمان غیبت مدیریت را بر عهده دارند و در فتنه ها و حوادثی که پیش می آید ، هدایت و مدیرت مردم را برعهده دارند.

وی گفت: طبق روایات در فتنه ها، امام زمان (عج) با مدیریت خود بندهایی که بر گردن هاست می گشاید و اسیران را آزاد می کند که منظور اسیران فکری است.

این محقق حوزه علمیه قم، بیان داشت: از ویژگی های یاران امام زمان(عج) این است که چشمشان با تلاوت آیات و ظاهر الفاظ آیات جلا می گیرد و با تفسیر گوش هایشان نواخته می شود که یکی از ویژگی های مهم یاران حضرت، پرداختن به مباحث تفسیری است. /909/پ202/ص
ارسال نظرات