۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۹۸۴۸۹
آیت الله ممدوحی:

آثار و کتب علامه طباطبایی در حوزه مهجور و مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با ابراز تاسف از مهجوریت کتب و آثار علامه طباطبایی در حوزه های علمیه تاکید کرد: تدوین تفسیر موضوعی المیزان پتانسیل و ظرفیت علمی حوزه های علمیه را بالا می برد.
آيت الله ممدوحي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسن ممدوحی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز پنج شنبه در همایش الهیات در تفسیر المیزان که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به روش مرحوم علامه طباطبایی در معرفی قرآن کریم در کتاب المیزان، اظهار داشت: کتاب تفسیرالمیزان در آن جهان‌بینی به تمام عیار محسوس بوده و همچنین انسان‌شناسی دقیق در قرآن کریم است که این مساله نیز از اصول اولیه تفسیر به شمار می آید.

وی ادامه داد: تفسیرالمیزان با نوآوری به هستی‌شناسی، انسان شناسی و جهان بینی می پردازد، مرحوم علامه نیز در این کتاب ارزشمند خود روش بسیار دقیقی داشتند و در این راستا فوق العاده بودند.

آیت‌الله ممدوحی با بیان تفسیر المیزان علامه طباطبایی یک تفسیر ابتکاری است، گفت: تفسیر المیزان علامه جایزه قرن را می‌خواهد و جامعه علمی به ویژه محققان حوزوی باید به آن توجه کنند.

این استاد تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: تفسیرالمیزان علامه طباطبایی حتی یک نکته زاید هم ندارد و انسان اگر این کتاب را از کتابخانه بردارد و حتما چیزی دستگیر او خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای تفسیر المیزان باید فهرست موضوعی تدوین شود، ابراز داشت: تحقق این مساله مهم پتانسیل و ظرفیت علمی حوزه های علمیه را بالا می برد.

آیت‌الله ممدوحی، خواستار توجه بیشتر حوزویان به آثار و اندیشه های علامه طباطبایی شد و تصریح کرد: واقعیت این است که در هر عصری کسانی که اهل و استوانه تحقیق هستند حرف آنها سندیت دارد، اما با کمال تاسف آثار و کتب علامه طباطبایی در حوزه های علمیه مهجور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کتب علامه طباطبایی سند است، تاکید کرد: در کتب علامه به قدری تیتر و موضوع علمی وجود دارد که باید اینها استخراج و در اختیار محققان خوش ذوق و با استعداد قرار گیرد.

آیت الله ممدوحی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی در احیای فرمایشات علامه تلاش بسیاری کرده اند و بهترین کسی که از جهت نرم افزاری به المیزان مراجعه کرده و آن را سند قرار داده است، حضرت آیت الله جوادی آملی است. /924/پ202/ص
ارسال نظرات