۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۹۸۵۰۷
ابراهیم فیاض:

فتنه 88، بازتولید ده سال مقالات خارجی در ایران است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران با بیان این که غرب قدرت پردازش دارد و به خوبی می داند چگونه گزینش کند، ابراز کرد: فتنه 88، بازتولید ده سال مقالات خارجی در ایران است.
ابراهيم فياض
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شب گذشته در سومین همایش روحانیت و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حوزه خراسان را حوزه علمیه ارتباطی جهان اسلام دانست و گفت: ادبا، علما و اساتید بزرگ حوزه و دانشگاه از این حوزه هستند.

وی افزود: این رسانه ها هستند که مقتضیات زمان را می سازند؛ وقتی می گوییم مقتضیات زمان عوض شده یعنی رسانه عوض شده چرا که مهمترین تکنولوژی که مقتضیات زمان را شکل می دهد و تابعی از فناوری های دیگر به شمار می رود، رسانه است.
 
استاد دانشگاه تهران با اشاره به آموختن اسماء الهی به حضرت آدم تصریح کرد: اوج انسانیت ما، اوج ارتباطی ماست و ارتباط بر اساس زمان شناسی بنا می شود. اصولا علم ارتباطات خارج از زبان شناسی نیست. از سوی دیگر مهمترین بخش زبان شناسی، بلاغت است.

فیاض ادامه داد: بلاغت فعلی ما در حوزه، بلاغت کتابی است و هنوز به بلاغت تصویری نرسیده؛ بنابر این در سده اخیر دچار بحران های عظیم شده ایم. به عنوان نمونه، آن ها که مشروطه را شکست دادند، همچنین تجمعات غیرقانونی وفتنه گری های اخیر برای این است که دچار بحران بلاغت شده ایم.

وی با اشاره به آیه «... ما علی الرسول الا البلاغ » خاظرنشان کرد: اگر هشیار نبوده و لغات را در حوزه علمیه وارد نکنیم، دچار بحران های بیش از این می شویم.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر، بلاغت تلویزیونی نسبت به منبر تأثیر بیشتری دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم کلان نگری کنیم از الان باید شروع کنیم. مهمترین رسانه امروز اینترنت است که برخلاف رادیو تلویزیون، رسانه ای دو طرفه است. باید به تئوری های زبان شناسی و نشانه شناسی برگردیم ما در بخش سخت افزاری خوب عمل کرده ایم اما از نظر نرم افزاری، وهابیت و خصوصا مسیحیت بسیار بهتر و فعال تر از ما عمل می کند به طوری که روحانیان مسیحی، نظریه پرداز ارتباطات هستند.

وی ابراز داشت: دین، فرهنگ و فرهنگ، ارتباطات و ارتباط، رسانه را ایجاد می کند. اگر فرهنگ بر دین پیشی گیرد و دین نتواند فرهنگ را ایجاد کند نتیجه اش سکولاریزم می شود یعنی همان کلاهی که سر مسیحیت در رنسانس رفت سر ما هم می رود. اگر ارتباطات بر فرهنگ پیشی گیرد بحران فرهنگی می شود همچون 15 سال گذشته. اگر رسانه بر ارتباطات پیشی گیرد ما را به خلأ روحی و معنوی دچار می کند یعنی همان چیزی که اکنون در حال وقوع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اینترنت دارد ما را دچار خلأ ها و بی هدفی های بسیار زیاد می کند تا خود با عرفان مجازی و دیجیتالی جایگزین آن شود. بنابراین اگر بلاغت فضای مجازی را به دست نیاوریم بی اعتقادی را بیشتر دامن می زند. این محیط، پردازش خاص خود را می طلبد اگر می خواهیم بر آن مسلط شویم باید پردازش خاص ایرانی اسلامی داشته باشیم.

وی یادآور شد: غرب قدرت پردازش دارد و به خوبی می داند چگونه گزینش کند. گزینش، نیازمند تئوری است که متاسفانه ما حتی در دانشگاه ها هم نداریم و این همان جنگ نرم است. دانشگاه های ما دنبال تولید مقاله هستند نه تولید علم؛ فتنه 88، بازتولید ده سال مقالات خارجی در ایران است که پردازش شده و زیبایی شناسی، نظام دانشی و ذهنی و تخیلی ما را شکل داده است، وقتی زیبایی شناسی شکل گرفت سایر مبانی هم براساس ان شکل می گیرد.

فیاض تأکید کرد: اگر نتوانیم پردازش کنیم، پردازشمان می کنند و این فقط خاص دانشگاه نیست بلکه به حوزه هم خواهد رسید از این رو بایستی در وهله اول، کتاب را به عنوان مغز رسانه از دست ندهیم. بزرگ ترین انحراف رسانه این است که کتاب را کنار بگذاریم در حالی که در اروپا کتاب، اصل است.

وی با بیان اینکه اگر رسانه کتاب را رسانه اصلی نکنیم دچار بحران می شویم خاطرنشان کرد: نباید بلاغت کتابی را رها کنیم بلکه می بایست با توجه به آن بلاغت اینترنتی را پردازش کنیم./930/پ201/ص
ارسال نظرات