۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۹۸۷۷۰
رسا گزارش می دهد:

خیز مجلس برای تصویب بودجه 90

خبرگزاری رسا ـ سرانجام انتظار 76 روزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایان یافت و ساعت 11 روز یکشنبه رئیس جمهور با در دست داشتن بودجه در خانه ملت حضور یافت.
خيزش مجلس براي تصويب بودجه 90
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرانجام انتظار  76  روزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایان یافت و ساعت 11 روز یکشنبه رئیس جمهور با در دست داشتن بودجه در  خانه ملت حضور یافت. با اینکه به نظر می رسید برخی نمایندگان گلایه و اعتراضاتی در این لحظه داشته باشند اما رئیس جمهور با  استقبال  گرم نمایندگان روبرو شد.

معدود انتقادات نمایندگان که در واکنش رئیس مجلس به اظهارات رئیس جمهور نیز منعکس بود برای همین تأخیر تقدیم لایحه بود که  شاید گفتگوهای مبهم نمایندگان در بدو ورود رئیس جمهور رئیس جمهور نیز به همان برمی گشت  چرا که جلسه از  ساعت 8:20 دقیقه آغاز شد، اما رئیس جمهور ساعت 11 از درب سمت راست هیئت رئیسه بوارد صحن علنی شده بود!

با این حال رئیس جمهور به برای ارائه بودجه و  سخنرانی وارد جایگاه ناطقان شد و سخن خود را با سرآغاز همیشگی دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان آغاز کرد و با تبریک میلاد پیامبر اکرم صل الله تعالی علیه و امام جعفر صادق علیه السلام گفت: خدای بزرگ را سپاسگذارم که تقدیم بودجه را در این ایام مبارک قرار داده است و از خداوند متعال می‌خواهم که به برکت وجود این عزیزان اقدامات ما و خادمان را در جهت پیشرفت ملت ایران قرار دهد.

وی افزود: بودجه سال 90 در شرایطی ارائه می‌شود که کشور و انقلاب در شرایط بسیار مناسب و آ‌ماده‌ای قرار دارد و همه زمینه‌ها برای جهش‌های بلند فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراهم است البته مقررات و قوانین لازم نیز فراهم شده است،برنامه پنجم توسعه را ‌که اخیرا با همکاری دولت و مجلس تهیه شد نیز در اختیار داریم و فضای عمومی کشور، فضای امید، نشاط و پیگیری آرمان‌های بلند انقلاب است.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به همبستگی و همدلی بی‌نظیر کشور بین مدیران و خادمان که با هوشمندی و برنامه ریزی‌ها به سمت قله‌ها در حال حرکت اند بیان داشت: بودجه‌ای که امروز تقدیم می‌شود، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی بوده و در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز است. 

رئیس جمهور کشورمان با یادآوری این نکته که بودجه سال 90 اولین بودجه از دومین برنامه معطوف به چشم‌انداز 20 ساله است، به برخی از ویژگی‌های بودجه اشاره کرد و خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های بودجه سال 90 توجه به عدالت است،عدالت ستون فقرات جامعه اسلامی از اهداف و آرمان‌های انبیاء، اولیا و انقلاب اسلامی است، به همین دلیل تلاش شده که در بودجه سال آینده به مناطق گوناگون کشور در توزیع و تخفیف منابع با نگاه عدالت‌محور توجه شود.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر نگاه عدالت‌محوری بودجه، تصریح کرد: در بودجه سال آینده عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی لحاظ شده البته تأکید و توجه جدی بر کاهش فاصله طبقاتی نیز از جمله نکات دیگر لحاظ شده در بودجه سال آینده کل کشور است، همچنین با اجرای هدفمندشدن یارانه‌ها گام‌های بلندی برداشته شده  اما در توزیع سایر منابع، تسهیلات، حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به کاهش فاصله بین مناطق و فاصله طبقات درآمدی توجه شده است.

وی در بیان ویژگی دیگر بودجه سال آینده کل کشور اظهار داشت: توجه و تأکید در رشد فضائل اخلاقی و ترویج آرمان‌های انقلاب از جمله دیگر ویژگی‌های سال 90 است؛ نگاه فرهنگی به بودجه موجب شد کاری که از سال گذشته آغاز شده است، در سال آینده نیز با سرعت ادامه یابد.


احمدی‌نژاد تصریح کرد: ویژگی دیگر بودجه سال آینده پشتیبانی و تأکید بر توانمندسازی بخش مردمی و تعاونی‌ها در عرصه‌های گوناگون است، البته از جهت‌گیری‌های اصلی سند چشم‌انداز و برنامه پنجم نیز تقویت بخش مردمی در همه زمینه‌ها است، لذا توانمندسازی مردم برای پذیرش مسئولیت در بودجه سال 90 نیز از جمله نکاتی است که لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: ویژگی دیگر بودجه، تأکید بر تقویت همبستگی ملی است؛ اگرچه امروز در کشور همبستگی کم‌نظیر و شاید بی‌نظیری حاکم است اما این همبستگی نیازمند تقویت روزانه و سالانه است،توجه و تأکید بر اعتلای هویت ایرانی اسلامی و برنامه‌ریزی اسلامی ایرانی از جمله ویژگی‌های دیگر بودجه سال آینده است البته امروز در تمام استان‌ها کارگروه‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی شیوه‌های اسلامی ایرانی تشکیل داده‌ایم.

رئیس جمهور در با بیان اینکه ما در ابتدای حرکت هستیم و امیدوارم که با حمایت نمایندگان و پیگیری عالمانه دولت در پایان برنامه پنجم ایران اسلامی به یک الگوی تمام عیار تبدیل شود ویژگی دیگر بودجه را توجه به نهاد خانواده و تقویت نهاد و همچنین ارتقای جایگاه زن در جامعه و فعالیت‌های آرمانی و انقلابی دانست،و ایراد داشت: البته در عین حال توجه به مدارس، مساجد، مدارس علمی، کانون‌های فرهنگی که تولیدکننده اندیشه‌های اسلامی و آرمانی هستند نیز در بودجه لحاظ شده است.

وی همچنین پس از تاکید نمایندگان برای اعلام رقم بودجه 90 به این نکته اشاره داشت که حجم لایحه بودجه سال آینده کل کشور حدود 539 هزار میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال جاری 46 درصد رشد رانشان می‌دهد و در پایان سخن با بیان سخن چند ساله خود در مراسم تقدیم بودجه، بار دیگر اعلام کرد که بودجه در جیب جا می شود و خطاب به وکلای ملت به مزاح گفت: عید نوروز بدون بودجه به خانه راهتان نمی دهند!.

با پایان یافتن سخنان احمدی نژاد و تقدیم بودجه سال 90 به هیئت رئیسه، اینک نوبت علی لاریجانی بود تا نظر خود را نسبت به بودجه و نحوه رسیدگی به آن اعلام نماید، اعلام نظری که برای برخی از نمایندگان یا غیر قابل منتظره بود یا به مذاق آنها خوش نیامد!

رئیس قوه مقننه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن تشکر از اعضای هیئت دولت حاضر در جلسه خطاب به نمایندگان اظهار داشت: امروز بودجه سال 90 را بین نمایندگان توزیع خواهیم کرد و نمایندگان فرصت 10 روزه ای را برای ارائه پیشنهادات خود دارند پس از نمایندگان می‌خواهیم که از امروز بحث و بررسی خود را آغاز کنند و با توجه به ضیق وقت از زمان نهایت استفاده را کنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همچنین از کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌خواهیم که از امروز بررسی این لایحه و ارائه پیشنهادات خود را آغاز کنند و با توجه به فرصت 15 روزه برای ارائه این پیشنهادات و با توجه به کمبود زمان ما، از کمیسیون‌ها می‌خواهیم که کار خود را در 12 روز به پایان برسانند.

لاریجانی با بیان اینکه از کمیسیون‌ها می‌خواهیم نمایندگان خود برای تشکیل کمیسیون تلفیق بررسی بودجه را هر‌چه سریعتر معرفی کنند، گفت: ما تلاش می‌کنیم بودجه با سرعت بیشتر پیش رود.


البته اظهارات رئیس جمهور و تائید رئیس قانونگذاری برآن با انتقاد صریح احمد توکلی نماینده تهران ،ری و شمیرانات همراه بود چرا که او اعتقاد داشت لازم است بودجه یک دوازدهم بسته شود تا دولت در ماه اول سال جدید بدون بودجه و برنامه نشود!.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خطاب به لاریجانی گفت:شما می‌گویید کمیسیون‌های تخصصی از همین امروز کارشان را شروع کنند در حالیکه ابتدا باید لایحه تکثیر و توزیع شود و البته کارتکثیر تا غروب امروز به طول می‌انجامد و با توجه به تعطیلی فردا،کاربررسی از سه شنبه شروع می‌شود.

توکلی افزود: توقع شما فراقانونی است و دولت دلیل تاخیر در ارائه بودجه را تصویب دیر هنگام برنامه می‌داند، در حالیکه باید 15 آذر لایحه بودجه به مجلس می‌آمد، دولت در 95 درصد موارد تکلیف خود را می‌دانست و طبق ماده 216 آیین‌نامه فرصت نمایندگان برای بررسی بودجه حداقل 30 روز از زمان چاپ و تکثیر لایحه است.

وی ادامه داد: طبق این تاریخ بررسی لایحه تا 4 فروردین سال بعد طول می‌کشد زمانی هم که لایحه به صحن بیاید ده روز زمان می‌برد در نهایت تصویب بودجه در 15 فروردین به پایان می‌رسد به همین خاطر شما باید تدبیر کنید که اگر می‌خواهید ، باوجود کوتاهی دولت آسیب کم‌تری به کشور وارد شود، بودجه را یک دوازدهم تصویب کنید ودر غیر این صورت دولت از ابتدای سال نود نمی‌تواند هیچ دخل و خرجی داشته باشد.

لاریجانی نیزدر پاسخ به این تذکر گفت: تاکید من است که از فرصت استفاده شود و به اداره قوانین گفته شده که زودتر کاربرسی بودجه 90 را انجام دهد، درباره کمیسیون تلفیق نیز باید گفت، که پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، کمیسیون تلفیق تشکیل می‌شود حداقل کاربررسی بودجه 45 روز زمان می‌برد، اما ما تلاش داریم استفاده بیشتری از زمان داشته باشیم.

از سوی دیگر داریوش قنبری از اعضای فراکسیون اقلیت که در ابراز انتقادات صریح نسبت به دولت همانند توکلی شهرت یافته خطاب به رئیس مجلس ایراد داشت: قانون برای سرگرمی نیست و بالاترین مصلحت اجرای قانون است، ‌بررسی کمیسیون تلفیق باید پس از بررسی‌های کمیسیون‌های تخصصی آغاز شود.

وی افزود: ما از شما انتظار داشتیم امروز در مورد تکالیف دولت در برنامه چهارم از رئیس‌جمهور سوال کنید، چرا که دولت موظف است گزارش پیشرفت برنامه و مشکلات موجود بر سر راه آن را ارائه دهد ، اما تا به حال یکبار نیز چنین گزارشی ارائه نشده است.

با این حال لاریجانی درپاسخ به این تذکر نیز عنوان کرد: هیچ منعی وجود ندارد که کمیسیون تلفیق کار خود را زودتر شروع کند و این تدابیر برای آن است که استفاده بیشتری از زمان داشته باشیم.

سرانجام پس از نقد و انتقادات ارائه شده دولت و مجلسیان، جلسه یکشنبه پایان یافت ولی به نظر می رسد عمده نمایندگان در پی اهتمام بیشتر برای برسی بودجه و ارائه پیشنهادهای خود  هستند و بیشتر کمیسیون ها نیز تا پایان وقت اداری، اعضای خود را برای کمیسیون تلفیق معرفی کرده اند.

به نظر می رسد  علی رغم ویژگی های خاص بودجه 90 نمایندگان مجلس هشتم، خود را آماده کرده اند رکوردی جدید را در تصویب بودجه در تاریخ صد ساله قانون گذاری برای خود به جا بگذارند.

/955/503/ح
ارسال نظرات