۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۹۸۷۷۲
پایگاه اجتهاد منتشر کرد:

ویژه نامه تخصصی فقهی شورای نگهبان

خبرگزاری رسا ـ نخستین شماره مجله الکترونیکی اجتهاد با موضوع ویژه نامه تخصصی فقهی شورای نگهبان در فضای مجازی منتشر شد.
....


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  به مناسبت سال روز انتخاب فقهای شورای نگهبان از سوی امام خمینی(ره)، نخستین شماره مجله الکترونیکی اجتهاد با موضوع شورای نگهبان در شبکه اجتهاد منتشر شد.

زندگی‌نامه علمی هجده تن از فقهایی که در 5 دوره اخیر عضو این شورا بوده‌اند، به همراه معرفی منابع اطلاعاتی مرتبط با شورای نگهبان در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه از جمله اطلاعات موجود در این ویژه نامه است.

نظارت استصوابی بخشی از این ویژه نامه است که با مقالات متعدد به بحث درباره نظارت پرداخته است، مقالاتی چون نگاهی به سیر نظارت استصوابی، وجاهت قانونی نظارت استصوابی شورای نگهبان، تاملی در مبانی و ادله نظارت استصوابی، چرایی نظارت استصوابی ( پاسخ به شبهات) از جمله مقالات این بخش است.

در مقاله ای با عنوان یازده شبهه پیرامون نظارت استصوابی می‌خوانیم: بررسی صلاحیت ها و نظارت استصوابی توهینی به مردم به حساب نمی آید و معنایش این نیست که مردم به بلوغ فکری و فرهنگی نرسیده اند. فلسفه بررسی صلاحیت‌ها این است که شرایط مندرج در قانون، در مورد نامزدها رعایت شود و انتخابات به صورت بی ضابطه انجام نگیرد. از این گذشته آیا بررسی سوابق و سن و روحیات همه نامزدها که ممکن است تعداد آن‌ها از ده ها نفر تجاوز کند، از همه مردم ساخته است؟ آیا حوصله همه مردم و وقت آن ها چنین چیزی را اجازه می دهد؟
آیا بلوغ فکری و فرهنگی با واگذاری برخی از کارها، خصوصا کارهایی که احتیاج به پیگیری و بررسی و تحقیق دارد به نهاد و مرکز خاصی منافات دارد؟ به تعبیر دیگر آیا واگذاری برخی از کارها به برخی از نهادها به معنای عدم بلوغ فکری و فرهنگی مردم است؟ اگر چنین است، پس وجود مجلس شورای اسلامی و مصوبات آن نیز نوعی توهین و تحقیر مردم است، چون ممکن است گفته شود چه اشکالی دارد که خود مردم مستقیما در تمام موارد تصمیم گیری کنند و به جای این که نمایندگان مجلس درباره آن ها تصمیم گیری کنند، خود مستقیما در سرنوشت خود دخالت نمایند .
اگر گفته شود که نمایندگان مجلس با اعضای شورای نگهبان تفاوت دارند، زیرا نمایندگان مجلس منتخب مردم هستند اما شورای نگهبان منتخب مردم نیستند، در پاسخ می گوییم: شورای نگهبان نیز به صورت غیر مستقیم و با واسطه منتخب مردم است . همان گونه که وزراء و استانداران و فرمانداران و . . . نیز منتخب مردم هستند، اما با واسطه و گاهی با چند واسطه.»

کتابخانه دیجیتالی و منابع اطلاعاتی پیرامون مباحث فقهی شورای نگهبان از دیگر امکانات این ویژه نامه تخصصی است.

این ویژه نامه در پایگاه اجتهاد به نشانی www.ijtihad.ir قابل دسترسی است. /909/پ203/ع

ارسال نظرات