۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۹۸۸۱۸

نهمین شماره ماهنامه زمانه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره نهم دوره جدید نشریه زمانه به همت کانون اندیشه جوان منتشر شد.
نهمين شماره ماهنامه زمانه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، شماره نهم دوره جدید نشریه زمانه به همت این کانون راهی بازار نشر شد.

این شماره از ماهنامه زمانه که همزمان با سی‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب کبیر اسلامی ایران منتشر می‌شود در پرونده‌ای مفصل با عنوان «گفتمان گشایش بن‌بست‌ها» به موضوع گفتمان انقلاب اسلامی و چگونگی برآمدن این فراگفتمان پرداخته‌است. دکترمهدی مطهرنیا، دکتر عباسعلی رهبر، دکتر مظفر نامدار، دکتر احمد جهان‌بزرگی، دکتر حسین خزایی، دکتر مصطفی ملکوتیان، مهندس مرتضی نبوی و عبدالشریف ولدبیگی حلقه پدیدآورندگان مطالب این پرونده از زمانه نهم را تشکیل می‌دهند.

زمانه در این شماره همزمان با وقوع خیزش‌های مردمی جهان اسلام، در پرونده‌ای با عنوان «انقلاب تونس؛ پایان دیکتاتور» با نگاهی از درون، تاریخی و حتی اندیشه‌ای و انسان شناختی به زمینه‌ها و بسترهای انقلاب و برخی از وجوه تمدنی آن پرداخته‌است. اسلام گرایی، بی‌عدالتی‌های اجتماعی، فساد در حکومت هزارفامیل تونس، شباهت‌های دیکتاتور تونس و شاه مخلوع ایران و نقش شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی مانند فیس بوک برخی از موضوعات بررسی‌شده در این فصل از زمانه هستند.

پرونده ادبیات این شماره دو بخش اصلی دارد؛ بخش اول با عنوان «پدر شعر انقلاب» مروری بر آثار و اندیشه‌های مهرداد اوستا شاعر انقلابی معاصر دارد و بخش دوم با عنوان «شعر با طعم اعتراض» به رویکرد شکل گرفته در سال‌های بعد از جنگ در ادبیات ایران یعنی شعر اعتراض پرداخته‌است. نام چهره‌هایی مانند مشفق کاشانی، علیرضا قزوه، علی محمد مودب، محمدکاظم کاظمی، سیداحمدنادمی و محمدمهدی سیار در پرونده ادبیات زمانه نهم به چشم می‌خورد که گردآوری آن را محمدرضا وحیدزاده و میرشمس‌الدین فلاح هاشمی برعهده داشته‌اند.

موضوع پرونده اندیشه زمانه نهم بررسی اندیشه‌ها و آثار میشل فوکو، از اندیشمندان بزرگ معاصر است و مرتضی روحانی در گردآوری مطالب آن از نوشتارها و گفتارهایی از چهره‌هایی شاخص مانند دکتر داوری اردکانی، دکتر حسین کچوییان، دکتر داود فیرحی و برخی نویسندگان جوان‌تر بهره گرفته‌است.

و بالاخره در موضوع سیاست فرهنگی پرونده‌ای به موضوع مطالعات اسلام شناسانه شرق‌شناسان پرداخته‌است. نگاهی به ترجمه‌های قرآن در غرب، استعمار فرانو و روایت‌های شرق شناسان، سیری در مطالعات حدیث پژوهی غربیان و تصویر غربی‌ها از فقه اسلامی عناوین برخی از مطالب این پرونده زمانه هستند.

علاقمندان جهت تهیه این نشریه می توانند به مطبوعاتی های سراسر کشور و در تهران به نمایشگاه و فروشگاه دائمی آثار کانون اندیشه جوان واقع در خیابان انقلاب اسلامی، حد فاصل خیابان های منیری جاوید و 12 فروردین، شماره 1328 طبقه سوم و احد 9 مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن 66900965(امور مشترکین نشریه). تماس بگیرند.

گفتنی است این شماره 96 پیاپی و شماره 9 دورجدید نشریه زمانه است که با مدیر مسئولی محمدرحیم عیوضی و سردبیری سعید کرمی به همت کانون اندیشه جوان منتشر می شود./956/د102/س
ارسال نظرات