۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۹۸۸۴۰
با حضور آیت‌الله صافی گلپایگانی؛

موسوعه الفقه الاسلامی رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ در مراسمی با حضور حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید از موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت علیهم السلام رونمایی شد.
رونمايي از موسوعه فقه اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت علیهم السلام ، پیش از ظهر امروز، سوم اسفند، با حضور حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در مؤسسه دایره المعارف فقه اسلامی قم برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم آیات سیدمحمود هاشمی شاهردوی، ابراهیم امینی، رضا استادی و شماری از اعضای خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه‌های علمیه حضور داشتند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در تدوین موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت علیهم السلام گفت: تدوین و انتشار این موسوعه برای من بسیار خوشحال کننده بود و امیدوارم چنین فعالیت‌های علمی در حوزه علمیه افزایش یابد.

وی فقه اهل بیت علیهم السلام را بسیار غنی و پربار خواند و اظهار کرد: امروز دنیا تشنه معارف اهل بیت علیهم السلام است و این وظیفه حوزه‌ علمیه را بسیار سنگین کرده است و باید در این زمینه تلاش‌های بیشتر صورت گیرد.

همچنین حجت‌الاسلام رفعیی از اعضای هیات علمی موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت به ارائه گزارشی از نحوه تدوین این موسوعه پرداخت و اظهار کرد: پس از پایان یافتن مطالعات مقدماتی و دوره‌های آموزشی تئوری و عملی موسوعه فقهی و آشنا شدن محققان با روش تدوین دایره المعارف و به کار گیری اندوخته‌ها و تجربیات، تحقیقات ویژه دایره المعارف فقهی مورد آرزوی مقام معظم رهبری در سال 1376 آغاز و در سال 1381 نخستین جلد آن منتشر شد.

وی افزود: هم اکنون 20 جلد از این اثر(تا آغاز حرف با) که با مراجعه به 1008 منبع و مصدر تدوین و منتشر شده، دربردارنده 917 مدخل(660 اصلی و 1257 ارجاعی) است.

حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: مجموع جلدهای این موسوعه بین 80 تا 100 جلد برآورد شده که جمعا بیش از 4000 مدخل را در بر خواهد داشت.

وی گفت: آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، در نظارت و کنترل نهایی و در مواردی نوشتن مقالات موسوعه نقش مستقیم دارند. حاشیه نویسی‌ها و بازنویسی‌ با قلم ایشان در برخی مقالات موسوعه که در آرشیو نگهداری می‌شود بیانگر این مدعا است.

عضو هیأت علمی موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت تصریح کرد: در مقایسه به موسوعه‌های مشابه‌ای که در جهان اسلام تاکنون تدوین شده، پیشرفت موسوعه فقهی موسسه دایره المعارف بسیار سریع‌تر است، به گونه‌ای که از 20 جلد منتشر شده، شش جلد آن در سال جاری(1389) چاپ شده است./917/پ202/ص
ارسال نظرات