۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۹۸۹۷۹
نماینده ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان:

باید ابزارهای فرهنگی را در خدمت دین قرار داد

خبرگزاری رسا ـ رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، اظهار داشت: باید به دنبال یک مهندسی دینی برای هنر، فرهنگ و ادبیات بود و این کار در صورتی قابل انجام است که بتوان ابزارهای فرهنگی را در خدمت دین قرار داد و نباید حرکت‌ها و روش‌ها را بدون توجه به دین شکل دهد.
حجت‌الاسلام سيد محسن شفيعي، رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام سیدمحسن شفیعی، رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، روز گذشته در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره طرح فرهنگ و اندیشه اسلامی و نخستین دوره چهار طرح «جمیل، این‌عمّار، وصال و طیّبات» که در دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این که جنش جهاد مبنی بر آموزه های قرآنی و دینی، نوعی دفاع نرم شمرده می شود، اظهار داشت: ابزار این جهاد بزرگ و مقدس، قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام شفیعی، با بیان این که تفاسیر قرآن کریم، فضای متفاوتی را پیش روی انسان می‌گذارد و نگاه انسان را نسبت به قرآن عوض می‌کند تا آن را وسیله‌ جهاد بداند، خاطر نشان کرد: همه باید قرآن کریم را با دقت خوانده و در تفسیر آیات تامل کنند، چراکه قرآن کریم دارای کلید و راه هایی قابل استفاده برای همه اعصار است.

وی با اشاره به آیات 51 و 52 سوره مبارکه فرقان، تصریح کرد: خداوند در این آیات به پیامبر می‌فرماید: «ای پیامبر به دنبال رضایت کافران نباش و با آن‌ها به وسیله قرآن سخت جهاد کن»؛ بر اساس تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، مقصود از آیات این است که خداوند به پیامبر فرمان می‌دهد که جهاد قرآنی خود را آغاز کند و ابزار و سلاح این نوع جهاد امکانات نظامی نیست، بلکه قرآن‌کریم است.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، افزود: اگرچه سوره «فرقان» در جزء 19 قرآن به محورهای جهان‌شمول اسلام و پیامبر(ص) اشاره می‌کند، این موضوع نیز از مهم‌ترین پیام‌های این سوره است؛ جهاد قرآنی به دلیل این‌که سبق است و حرکت آن توحیدی است، می‌تواند ظلمت را از بین ببرد.

این فعال عرصه فرهنگی، ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 فضاهای جدیدی پیش روی ملت اسلامی ما گذاشته است؛ به بیان دیگر انقلاب اسلامی راهی را باز کرد که بسیاری از مردم بتوانند از معادله‌های رایج عبور کنند؛ به تناسب این انقلاب اسلامی باید گفته‌های جدیدی به استناد آموزه‌های دینی پیدا کرد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، تصریح کرد: باید به دنبال یک مهندسی دینی برای هنر، فرهنگ و ادبیات بود و این کار در صورتی قابل انجام است که بتوان ابزارهای فرهنگی را در خدمت دین قرار داد و نباید حرکت‌ها و روش‌ها را بدون توجه به دین شکل دهد.

حجت‌الاسلام شفیعی، در ادامه یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) در نامه خود به گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، نوشت: «مشکل شما اقتصاد و مالکیت نیست، بلکه مشکل شما بیگانگی با خداوند است و شما باید برای این امر چاره‌ای بیندیشید، پیش از آن که ارکان شما فرو بریزد.»

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، اظهار داشت: استفاده از ابزارها و روش‌های موجود در عرصه فرهنگی با دغدغه دینی و اخلاقی زمینه‌ساز حرکت‌ها و مجاهدت‌ها در راستای جهاد قرآنی بوده که پاداش و اجر آن نیز در نزد خداوند محفوظ است.

وی ابراز داشت: پیش از انقلاب اسلامی، انجام این طرح‌ها و استفاده از ابزارهای فرهنگی در جهت دین به خاطر خط‌کشی شخصی دشوار بود، اما امروزه کار جوانان در حوزه‌های‌ هنر دینی و ادبیات دینی به خاطر خط‌شکنی و سرشکنی اصولی و با فکر جوانان بسیار ساده و هموار شده است./945/پ202/ص
ارسال نظرات