علم سکولار سوغات سیر علم در غرب است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلام رضا اعوانی از اساتید فلسفه، در همایش مبانی فلسفی علوم انسانی بیان داشت: امروز کشورهای اسلامی منطقه، خیز برداشته اند و در جهت رهایی کشورهای خود از بند استعمار می کوشند و به طور حتم آنها می خواهند از دستاوردهای علمی کشورهای اسلامی از جمله ایران استفاده کنند.
وی ادامه داد: باید مدل های متفاوت غرب، نقطه آغاز، نقطه تحول و وظیفه خود را در مقابل علوم غربی به درستی بفهمیم.
این استاد عالی فلسفه، اظهار داشت: در شرق، علوم انسانی با وحی مرتبط بوده است و بر طبق یک نظریه قدیمی تمامی علوم از انبیاء صادرشده که ادریس اولین معلم انسان ها بوده است.
وی با اشاره به اینکه کلاسیک در فرهنگ چین همان علوم انسانی است که ازکنفوسیوس صادر شده است، گفت: در چین به مدت سه هزار سال، کتاب های کلاسیک وجود داشته است که خواندن و امتحان این دروس شرط ورود به خدمت عمومی بوده و از همین رو فرهنگ چین یک فرهنگ با ثبات شده است.
این محقق علوم عقلی بااشاره به اینکه فلسفه در عالم اسلام متحول شد، گفت: علوم نقلی منحصر در وحی است که می توان به فقه، حدیث، کلام، تفسیر، رجال اشاره کرد.
وی ادامه داد: علوم لغت، صرف، نحو، تاریخ هم در جهان اسلام به تبع علوم نقلی پدید آمد.
این استاد فلسفه، گفت: علم سکولار در غرب به وجود آمده است و در مشرق زمین علم همواره با دین همراه بوده است.
وی گفت: علوم عقلی با وحی مرتبط بوده و دارای منشا وحیانی است که افتراق حاصل شده بین این دو باید حل گردد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اسلام دارای جهان شمولی است، گفت: گستره نگاه دین در اسلام فرصت بی نظیری است که باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر اعوانی بیان داشت: اروپا وارث اسلام است و بر اساس دروس و معارف اسلامی اروپا خود را سامان داد و اولین دانشگاه ها در اروپا پس از نهضت ترجمه تاسیس شد.
وی با اشاره به اینکه اگر علوم انسانی قوت بگیرند تمامی علوم قوی می شود، گفت: علوم از عالم اسلام به غرب رفت و امروز از غرب با تغییرات گسترده به کشور ما وارد می شود.
وی با اشاره به اینکه مسیحیت تاریخی یکی از دلایل سکولاریزه شدن علم است، گفت: در مقابل اسلام که بر حقیقت مطلق بنا شده است و عقل در اولویت قرار گرفته است، تاکید مسیحیت در درجه اول بر عشق است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ناسازگاری مبانی کلامی مسیحیت با علم و جدایی علم از حکمت الهی از دیگر علل سکولاریزه شدن علم در اروپا است.
این متفکر علوم عقلی گفت: باید نقایص خودرا برطرف کنیم و انقطاعی که بین ما و فرهنگمان ایجاد شده را اصلاح کنیم.
وی با تاکید بر اینکه عرفان نظری، متافیزیک حقیقی و سلوک قرآنی است، بیان داشت: وحی قابل استدلال است اما همیشه از راه استدلال به دست نمی آید، پس ضروری است که شاخه های معرفت را مورد توجه قرار دهیم. /909/ پ202/ع