۰۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۹۹۰۷۱
رحیم پور ازغدی:

دنیا آماده شنیدن سخن حق است / حوزه علمیه برای پاسخگویی به مسائل کلان جهانی آماده باشد

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی با تأکید بر آمادگی حوزه برای پاسخ به عطش جهانی موجود در عرصه های مختلف گفت: القای جدایی خیزش های جهان اسلام از انقلاب ایران، بزرگ ترین و آخرین حلقه توطئه دشمن است.
حسن رحيم پور ازغدي رحيم پور ازغدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «حوزه انقلابی؛طلبه انقلابی» روز گذشته از سوی بسیج طلاب و روحانیان خراسان رضوی در دانشگاه رضوی برگزار شد.

امروز بشریت به حضور تمام قد حوزه در صحنه نیازمند است

حسن رحیم پور ازغدی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش ضمن گرامیداشت یاد شهدای روحانی اظهار داشت: امروز نه تنها جهان اسلام که بشریت، به حضور تمام قد حوزه در صحنه نیازمند است از این رو شاخص های نظری و عملی حوزه علمیه پویا و انقلابی امری ضروری است.

سخنان رهبری، مانیفست جامع حوزه علمیه انقلابی است

وی افزود: از جمع بندی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در پیش و پس از انقلاب اسلامی خصوصا در طول بیست سال رهبری شان، مانیفست دقیق و جامعی در خصوص تحول حوزه به دست می آید و در مرحله بعد نوبت برنامه ریزی است که همت و عزم اجرایی مسوولان و طلاب را می طلبد.

وی با اشاره به همزمانی صدور منشور روحانیت از سوی امام راحل(ره) و برگزاری این همایش، بر لزوم بازبینی این منشور تأکید کرد وگفت: رهنمودهای امام خمینی(ره) در این منشور در تبیین حوزه علمیه انقلابی کاملا شفاف است. ایشان در این منشور از روش غنی اجتهادی حوزه دفاع کرده و ان را طرحی مبتکرانه وقوی می داند. بنابراین برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی هیچ شیوه ای برتر از شیوه علمای سلف نیست.

در اتاق دربسته نمی توان مانیفست اجتماعی شیعی برای جامعه تدوین کرد

رحیم پور ازغدی با اشاره به بیش از هزار سال سابقه نوآوری و تتبع در حوزه ابراز داشت: باید توجه داشت که شیوه سلف، اجتهاد و نواندیشی بوده نه تکرار مسائل قدیم که متاسفانه امروز در حوزه انجام می شود. امام می فرماید در اتاق دربسته نمی توان مانیفست اجتماعی شیعی برای جامعه تدوین کرد وحوزویان تا حضور فعال نداشته باشند نمی توانند درک کنند که اجتهاد مصطلح در حوزه برای اداره جامعه کافی نیست.

حوزه علمیه انقلابی در برابر مسائل روز غافلگیر نمی شود

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که یک سری آگاهی ها و مهارت ها باید به متد جواهری ضمیمه شود تا این اهرم استثنایی فعال شود، ادامه داد: روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در نظر داشته باشد و نه تنها از حوادث عقب نماند که مهیای حوادث آینده هم باشند و در عرصه های مختلف پیش دستی کنند. حوزه علمیه ایده آل در برابر مسائل غافلگیر نمی شود.

وی، شناخت مردم و نیازهای آنان را از دیگر شاخص های نظری حوزه از دیدگاه امام دانست و افزود: حوزویان باید مردم و خصوصا جوانان را درست بشناسند و اینطور نباشد که روحانیت جدا حرف بزند و مردم برای خود جدا زندگی کنند. تحقق این امر، نیازمند پژوهش ها و آموزش های هدفمند در حوزه است. چه بسا شیوه های رایج امور مردم در سال های آینده تغییر کند حوزه باید آنقدر آماده باشد که حتی در صورت شیوه ها و ساختارها هم بتواند به بشریت در عرصه های مختلف اعتقادی، کلامی، سیاسی، اقتصادی، فقهی و... پاسخگو باشد.

حوزه انقلابی باید همیشه در کنار فقرا و مستضعفین باشد

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: به لحاظ شاخص های عملی هم توصیه امام به حوزه ها، شهادت وشهادت طلبی است؛ روحانی نباید محافظه کار و ترسو و دلبسته دنیا باشد. در خدمت اسلام باشد نه اسلام در خدمت او چرا که به فرموده امام راحل، قرار است ما فدای اسلام شویم نه اسلام فدای ما. همچنین حوزه انقلابی باید همیشه در کنار فقرا و مستضعفین باشد، روحانی که مدام بر سفره اغنیا می نشیند روحانی انقلابی نیست و بعید نیست فقهی در توجیه ثروت اندوزی اغنیا ارائه دهد در حالی که هدف فقه، عدالت و دفاع از انسان محروم، کرامت انسان و رشد برابر همه است.

صرف ملبس‌بودن و دانستن فقه و اصول برای صلاحیت روحانیت کافی نیست

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحمل سختی ها و ایستادگی در برابر ستم و استبداد و فرصت طلب نبودن را از دیگر ویژگی ها عملی حوزه انقلابی از نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: امام در ادامه نسبت به نفوذ عوامل مزدور بیگانه در حوزه (روحانی نماها) هشدار داده و می فرماید صرف ملبس بودن و دانستن فقه و اصول برای صلاحیت روحانیت کافی نیست.

وی در ادامه به تبیین شاخص های رفتاری حوزه انقلابی پرداخت و گفت: در روایات و لسان اولیای خدا بر تکلم به زبان قوم و شناخت منطق و ظرفیت های مخاطب، مردمی بودن، در پی مردم رفتن و طبیب دوار بودن، عدم حب ریاست، مناعت طبع، اخلاق و تهذیب نفس، پدری کردن برای همه حتی آن ها که ظاهرا اهل هدایت نیستند، رعایت زهد وتواضع و اهل خشیت الهی بودن از سوی حوزویان تأکید شده است. مردم روحانی بی دین و دین دار را تشخیص می دهند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اهمیت عقلانیت یا تقیه در مواقع لزوم خاطرنشان کرد: حکمت در تبلیغ چیزی بالاتر از علم و فضل و دانش است. کار حکیمانه کار متقن و سنجیده ای است که همه جوانب و احتمالات در ان در نظر گرفته شده و راهبردهای ممکن پیش بینی شده باشد. فضل دینی باید همراه شعور دینی باشد.

«جادلهم بالتی هی احسن» فرمان نبرد فرهنگی است ولی به روش احسن

وی با تأکید بر این‌که برای حفظ موقعیت یا توجیه جذب حداکثری، مجادله را نباید کنار گذاشت و سکوت کرد افزود: «جادلهم بالتی هی احسن» فرمان نبرد فرهنگی است اما به نحو احسن؛ قران کریم حتی موعظه حسن را هم قبول ندارد. مخاطب این فرمان ها مدیران و مسؤولان و طلاب خوزه هستند. بخش اعظم اسلام در حوزه آموزش داده نمی شود و خود باید پیگیر مسائلی چون اخلاق، تاریخ، سیره و... باشیم.

بحث در مسائل بی ثمر، نتیجه نبود یک نظام پژوهشی هدفمند در حوزه است

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مسائل مورد بحث در فقه و اصول یاداور شد: در این مباحث نباید لزوما به دنبال یک ثمره علمی محسوس فوری بود چرا که بسیاری از مباحث همچون ریاضی، فلسفه و فیزیک ثمره فوری ندارد. آنچه باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد این است که در نهایت حتما یک ثمره نظری یا عملی برای اسلام و مسلمین داشته باشد. در حال حاضر چون نظام پژوهشی ما در حوزه هدفمند نیست، در خصوص مسائل بی‌ثمر مدت‌ها بحث می‌شود در حالی که بسیاری از مسائل مهم روی زمین مانده است.

رحیم پور ازغدی با تأکید بر راه‌اندازی کرسی‌های خارج فقه در در قم و مشهد برای بررسی شبهاتی که حتی اصل فقاهت را زیر سؤال می‌برد، تصریح کرد: اشکال شیوه سلف این است که برای یک عبارت که ثمره ای ندارد 14 سال بحث می کند اما برای امور مهم اجتماعی و مسائل روز مسلمین آن هم در دوره‌ای که همه داشتند بی دین می شدند فرصتی نگذاشته است.

هر پایان‌نامه حوزی باید یک مشکل از مسائل روز جامعه را حل کند

وی با بیان این‌که هر پایان نامه حوزی باید یک مشکل از مسائل روز جامعه را حل کند تأکید کرد: اینکه برخی از مباحث روز به بهانه عدم همخوانی ان با تقسیم بندی فعلی ابواب فقهی خودداری می کنند تنها یک توجیه است زیرا تبویب حاضر از معصوم نرسیده که غیرقابل تغییر باشد. اصولا ابواب فقه، توقیفی نیست همانطور که معاملات توقیفی نیست. اینکه نمی توان احکام جدید را وارد کرد، بدعت است. می توان مسائل مستحدثه را وارد فقه کرد و ابواب جدید را بدان اختصاص داد.

ضمن حساسیت در برابر بدعت‌گزاران، نباید از بحث در مورد مسائل مستحدثه سهل انگاری کرد

وی گفت: بخش عظیمی از مفاهیم دینی اکنون در حوزه علمیه تعطیل است و بحث نمی شود که خود یک بدعت در عمل است منتهی بدون سوء نیت و غرض خاص. اینکه آنچه در دین هست بگوییم نیست هم بدعت است. ضمن حساسیت در برابر بدعت‌گزاران، نباید در مورد مسائل مستحدثه سهل انگاری کرد. البته تفاوت این دو با یک تصمیم لحظه ای روشن نخواهد شد و نیازمند کرسی های دائمی است که هر ماه و هرهفته مطالب و دیدگاه های جدید غرب و شرق را در عرصه های مختلف به صورت علمی نقد و عرضه کند.

انجمن های علمی باید از حاشیه به متن آموزشی و پژوهشی حوزه وارد شود

رحیم پور ازغدی با بیان این‌که امروز به یک نوع سکولاریزم در تعریف فقه دچار هستیم، ادامه داد: کرسی درس خارج و مباحثات فعال نداریم. بعضا در حاشیه دروس حوزه، مسائل روز طرح می شود؛ اما کافی نیست در انجمن‌های علمی باید با جهت‌گیری هدفمند از حاشیه به متن آموزشی و پژوهشی دروس حوزه وارد شود. اینها هم به اندازه فقه و اصول اهمیت دارد.

امروز دنیا منتظر مطالب اسلامی مدرن است

وی با تأکید بر نگاه مسأله‌محور در متون آموزشی حوزه گفت: امروز دنیا منتظر مطالب اسلامی مدرن است تا استفاده کند و غرب را کنار بگذارد، وقتی خوراک فکری‌شان تأمین نشود ناگزیر تئوری‌های غرب را دنبال می کنند.

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اختلاف نظرات موجود در تفسیر عبارت «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» ابراز داشت: از دیدگاه امام خمینی(ره)، این اصلی حکومتی و حاکم بر همه احکام است. این جمله برای آن است که ریشه های ظلم و ضرر در جامعه گسترش نیابد و اختلال ایجاد نشود. با این تعبیر که به لحاظ مفهوم در بسیاری روایات نیز آمده است، این عبارت یک حکم حکومتی است یعنی می تواند دایره همه احکام فردی که موجب ضرر به اسلام و عقب نگاه داشتن مسلمین است را وتو و محدود کند.

لازم دانستن معصومیت برای وجوب اطاعت، به معنای تعطیل شریعت و توجیه سکولاریزم است

وی در خصوص شبهات واجب الاطاعة بودن ولی فقیه خاطرنشان کرد: در این موضوع، صحبت از ارزش حقیقی انسان ها نیست بلکه مهم شخصیت حقوقی است یعنی اختیارات و وظایف مربوط به نهاد ولایت فقیه است که هرکه عهده دار آن شد از آن برخوردار می شود. مربوط به مقام حکم و قضاست نه شخص که بگوییم ولی فقیه، رسول خدا(ص) نیست تا واجب الاطاعة باشد.

استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که لازم دانستن معصومیت برای وجوب اطاعت به معنای تعطیل شریعت و تئوریزه کردن و توجیه سکولاریزم است، افزود: معنای این عقیده آن است که ما آنقدر که در باب فقه فردی حرف برای گفتن داریم در باب روابط بین الملل نداریم یا اگر هم داریم چندان لازم الرعایة نیست. لازم نیست حکم حکومت، عینا مفاد وحی باشد اما طبق آیه «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و...» مثل وحی واجب الاطاعة است.

رحیم پور تأکید کرد: تا زمانی که در حوزه مشهد و قم کرسی هایی نباشد که هر ماه با استناد به قرآن و احادیث و با بهره مندی از متد جواهری مسائل روز جامعه را در قالب مقاله، کنفرانس و پایان نامه مطرح کند، ما خودمان داریم به سکولاریزم دامن می زنیم.

حوزه علمیه خود را برای پاسخگویی به مسائل کلان جهانی آماده باشد

وی با تأکید بر ضرورت آمادگی حوزه ها برای جهانی شدن که امروز به سرعت در حال وقوع است، اظهار داشت: اتفاقات کنونی جهان اسلام در تاریخ بشر بی سابقه و قطعا متأثر از انقلاب اسلامی ایران است. غرب هم اعلام کرده که نگران حاکمیت اسلام گراها بر خاورمیانه هستیم. حوزه باید خود را برای پاسخگویی به مسائل کلان جهانی آماده کند.

وی در خصوص مسائل اخیر جهان اسلام اظهار داشت: مبارک یک هفته پیش از سقوط خود به مقامات اسرائیل می گوید فقط من در خطر نیستم بلکه پس از ما نوبت شما است، شاه اردن هم پیش از این نسبت به تشکیل هلال شیعی هشدار داده بود.

القای جدایی خیزش های جهان اسلام از انقلاب ایران؛ بزرگ ترین و آخرین حلقه توطئه دشمن

رحیم پور ادامه داد: غرب درصدد است اینگونه القا کند که ایران به دنبال امپراطوری ایران بوده و می خواهد قدرت خود را علیه اعراب گسترش دهند لذا این خیزش های مردمی در تونس و مصر و بحرین، انقلاب شیعی است نه انقلاب اسلامی که ایران الگویشان باشد. امریکا مدام این را دامن می ند که رافضی ها می خواهند بر جهان اسلام و ایرانی ها بر اعراب حاکم شوند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: دشمن می خواهد حلقه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های فعلی جهان اسلام هیچ‌گاه به هم متصل نشود. این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین و آخرین حلقه توطئه دشمن است؛ اما با وجود همه این ها، جوانان، روشنفکران و ملت های کشورهای اسلامی قلبشان با ایران است.

دنیا آماده شنیدن سخن حق است/ وقتی پیام قوی باشد حتی رسانه دشمن را هم به خدمت می گیرد

وی با تأکید بر اینکه چشم جهانیان به ایران دوخته شده است، ادامه داد: در اقصی نقاط جهان اسلام، مردم، دستاوردهای ما را دستاورد کل امت اسلام و دفاع از ایران را دفاع از همه ملت های ستمدیده جهان می دانند. در فتنه 88 ملت های آزاده جهان بیش از ما نگران سرنوشت انقلاب بودند. از استاد کمونیست در هند گرفته تا پسربچه صرب دست‌فروش در بلگراد و وهابی تندوری افراطی و خبرنگاران رسانه های غربی همه در برابر عظمت انقلاب اسلامی سر فرود آورده و ادعای دفاع از آن را دارند؛ اما حوزه علمیه در پاسخ به این همه ابراز نیاز چه کرده است؟

رحیم پور با اشاره به این‌که دنیا کاملا آماده شنیدن سخن حق است، افزود: در نشست خبری که اخیرا با حضور خبرنگاران رسانه های غربی در تهران برگزر شد، می گفتند دین در غرب در مقابل عدالت ایستاده و همیشه مشکل ما در این مسیر دین بوده است؛ اما آنچه ما در حقوق بشر به دنبال آن هستیم در دین اسلام صریحا امده است.

وی گفت: اگر ماهواره و اینترنت و ... نبود این انقلاب‌ها گسترش نمی یافت؛ غرب این‌ها را برای به فساد‌کشاندن مسلمین وارد عرصه کرد حال آن‌که به ضرر خودشان تمام شده و اکنون انقلاب آنلاین را شاهد هستیم. وقتی پیام قوی باشد حتی رسانه دشمن را هم به خدمت گرفته و تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آمادگی حوزه برای جهانی شدن جز از طریق کرسی های نظریه پردازی ممکن نیست

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: حوزه باید خود را برای سیراب‌کردن عطش موجود در جهان آماده کند و در عرصه های مختلف بسته های پاسخ داشته باشد. این آمادگی تنها از طریق کرسی های نظریه پردازی است که شکل می گیرد./930/پ201/س
ارسال نظرات