۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۹۴۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست:

پژوهش‌های سفارشی سرانجام موفقی نخواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست خطاب به پژوهشگران با بیان این‌که سعی کنید پژوهش به سراغ شما آید، نه این‌که شما دنبال پژوهش بروید، اظهار داشت: پژوهش به واسطه سفارش دیگران کار پخته، همه جانبه، پر تطبیق و موفق نخواهد بود و به سامان نمی‌رسد.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده و دانش‌پژوهان ممتاز مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آموزش و پژوهش را دو وظیفه اصلی متخصصان علوم دین دانست و بر فراگیری این دو امر تأکید کرد.

وی با بیان این‌که پاسداران و متخصصان علوم دین به دو فرمان آموزش و پژوهش مأمور شده‌اند و ائمه اطهار(ع) هم نه تنها در گفتار بلکه در عمل به این امر تشویق کرده‌اند، افزود: عالمان دین در طول تاریخ به نوشتن موسوعه‌ها و آثار علمی فراوانی دست زده‌اند که نشان‌دهنده همت والای آنها در این عرصه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: عالمان دین هرگز در بخش آموزش کوتاهی نکرده‌اند و تاریخ همواره نظاره‌گر ایستادگی آنان بر قله فقه، کلام، تفسیر و سایر دانش‌های اسلامی با تلاش و کوشش فراوان بوده است.

وی با بیان این‌که تلاش عالمان دین در بخش آموزش گاهی به افسانه شبیه است تا واقعیت، اما واقعیت دارد، نسبت به تفریط کشاندن امر پژوهش در حوزه‌های علمیه هشدار داد و ابراز داشت:‌ متأسفانه در بخش پژوهش و تحقیق و در مقاطعی نه چندان کم، شاهد کوتاهی‌هایی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این‌که حوزه‌های علمیه باید دو امر آموزش و پژوهش را به سامان رسانند، به جلسه هفته پیش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جلسه جامعه مدرسین بر تقویت روحیه پژوهش در پایه‌های اول و دوم طلبگی تأکید شد.

وی هیچ‌ یک از دستورات اسلامی را دعوت کننده به تسامح و سرهم‌بندی کارها ندانست و تصریح کرد: همواره ائمه اطهار(ع) در راستای تحقیق و پژوهش دست به اصلاح کتاب زده‌اند و حتی از دوران امام رضا(ع) به بعد، حضرات معصومین(ع) نوشته اصحاب را بررسی کرده و مورد بازبینی قرار داده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در مقطعی از تاریخ، اخبار به پالایش ائمه اطهار(ع) پالایش شده است، اظهار داشت: امامان معصوم(ع) دنبال کارهای استوار، به سامان و با انجام و آغاز روشن بوده‌اند.

وی دوران کنونی را زمان آمیخته با شبهه دانست و گفت: متخصصان فن می‌گویند که 80 مدار تلویزیونی در ایران قابل دسترسی است که از این تعداد یکصد ماهواره تغذیه می‌شود و از این تعداد ماهواره بیش از 17 هزار شبکه قابل دریافت است که بیشتر آن به طرح شبهه مشغولند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست در ادامه با بیان این‌که دوران کنونی دورانی است که همگان بر ظرف خود می‌کوبند یعنی جدال طبیعی و انتخاب اصلح که البته این از خاصیت آن است، افزود: این رویه امروز در دنیا و به ویژه کشور ایران در پژوهش هم صورت می‌گیرد که امر بسیار مناسبی است.

وی انتخاب اصلح را از برکات انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و با اشاره به برگزاری دو همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب سال حوزه، گفت: اکنون بیش از ده نهاد برگزار کننده آثار فخیم و فاخر پژوهشی هستند، اما باید سمت و سوی کارها در آموزش و پژوهش به سوی کارهای ستودنی، سخت، محکم و متقن رود.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم بر امر پژوهش مورد نیاز بشر تأکید کرد و با بیان این‌که هنوز در انجام فعالیت‌های پژوهشی مناسب و مورد نیاز بشر مانده‌ایم، اضافه کرد: امروز دچار توهم احتیاج شده‌ایم که اگر توهم احتیاج جای احتیاج را بگیرد، خطر است.

وی با بیان این‌که نوآوری، نظریه‌پردازی، نقد جدید و مناظره جدید، خواسته مسؤولان از طلاب حوزه‌های علمیه است، کار تکراری را ریشه در مشکلات روانی دانست و گفت: پژوهشگران حوزه باید دنبال کارهای نو باشند؛ چراکه هرچه جلوتر می‌رویم افق‌های ناپیموده بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست خطاب به پژوهشگران با بیان این‌که سعی کنید پژوهش به سراغ شما آید، نه این‌که شما دنبال پژوهش بروید، اظهار داشت: پژوهش به واسطه سفارش دیگران کار پخته، همه جانبه، پر تطبیق و موفق نخواهد بود و به سامان نمی‌رسد. /920/پ201/ص

ارسال نظرات