۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۹۵۱۵
محقق تاریخ و تمدن اسلامی:

غفلت حوزویان از ظرفیت‌های روایی تاریخی شیعه پذیرفتنی نیست

خبرگزاری رسا ـ محقق تاریخ و تمدن اسلامی با تاکید بر اینکه تاریخ از دیدگاه شیعه باید طرح و بررسی شود، گفت: تنها در سخنان امام صادق(ع) دو هزار و پانصد روایت تاریخی وجود دارد از این رو غفلت حوزویان از این ظرفیت پذیرفته شده نیست.
كتابخانه حوزه


دکتر محمد باغستانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: معیار اساسی برای محک زدن فرهنگ و تمدن، تولید علم است که این مهم توسط پژوهش امکان‌پذیر می‌باشد.

وی گفت: تاریخ نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمیه اگر کسی ماندگار شده و یا جریانی نوی را رقم زده، بر پایه پژوهش بوده است.

این استاد دانشگاه، حیات علمی حوزه های علمیه را به پژوهش توصیف کرد و گفت: امروز باید نیازهای فردی و اجتماعی انسان‌ها شناخته شده و با انجام پژوهش پاسخ داده شود.

وی یکی از مشکلات عمده در پژوهش حوزوی را سبک تدریس عنوان کرد و ادامه داد: استاد محوری، کمرنگ بودن تحقیق و تتبع از سوی طلاب، نظام امتحانات و پیدایش روند مدرک گرایی از آفاتی است که باید با برنامه ریزی تصحیح شود.

این محقق تاریخ و تمدن اسلامی گفت: باید مقدمات و زیربناهای پژوهشی در حوزه های علمیه تقویت و پژوهش از یک امر حاشیه ای خارج شود.

وی گفت: پژوهش باید به یک جریان علمی تبدلی شود و به عنوان یک برنامه اصلی و اساسی مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.

محقق تاریخ و تمدن اسلامی اذعان داشت: علم تاریخ از آنجایی که از آغاز پیدایش همپا و همزاد فرهنگ اسلامی بوده است کمتر از سایر علوم انسانی نیازمند پروسه بومی‌سازی است.

این محقق علوم اسلامی، با اشاره به اینکه تاریخ در اسلام از دل علم حدیث متولد شده است، گفت: کتاب های تاریخی را با توجه به مطالب و مستندات آن می توان اولویت بندی کرد تا مطالب تاریخی با اتقان بیشتری استخراج شود.

این پژوهشگر علوم انسانی اذعان داشت: امروز بیشتر کتب رایج در علم تاریخ از جمله کتاب‌هایی که در دانشگاه ها تدریس می‌شود، مبتنی بر روایت عامه است و تاریخ بر اساس دانش حدیث شیعه مظلوم واقع شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاریخ از دیدگاه شیعه باید طرح و بررسی شود، گفت: در تحقیقی که داشتم تنها در سخنان امام صادق(ع) دو هزار و پانصد روایت تاریخی پیدا کردم از این رو غفلت حوزویان از این ظرفیت پذیرفته شده نیست.

این محقق علوم اسلامی گفت: فلسفه تاریخ نقش بسیار مهمی در مطالعات تاریخی دارد و در فلسفه تاریخ باید دیدگاه‌های بنیادی و رویکردهای کلی بررسی و رواج داده شود.

وی اذعان داشت: تاریخ کمک شایانی به طلاب و دانشجویان در تولید دیدگاه‌های نوین می‌کند و تاریخ علوم انسانی پیش زمینه برای تولید علم اسلامی در همان رشته است. /909/

ارسال نظرات