۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۹۹۵۲۸

روحانیان برای رویارویی با چالش‌های فرهنگی به علوم اجتماعی روی آوردند

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اجتماعی گفت: باید جریان‌های تاریخ تفکر اسلامی با مبانی و روش‌های موضوعه علوم اجتماعی بررسی شود.
حجت الاسلام حميد پارسانيا عضو هيئت امناي دفتر تبليغات


یه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در نشست علمی روحانیت و انقلاب اسلامی در موضوع روحانیت و علوم اجتماعی گفت: در دهه چهل و پنجاه تفسیرهایی رواج پیدا کرده بود که شعار بازگشت به خویشتن را سرمی داد، نماد آنها دکتر شریعتی بود ولی شهید مطهری در درس های حود مباحث فطرت را برجسته کرد تا از نسبیت‌گرایی فرهنگی جلوگیری کنند.

وی بیان داشت: بخشی از مواجهات روحانیون با شهید مطهری بخاطر احساس تنش بین این تفسیرها با متون دینی بود، یعنی روحانیت خطر نظریاتی را که در غرب به وجود آمده بود به خوبی احساس می کرد و البته موضع گیری هم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم اظهار داشت: در فضای علوم انسانی در دهه سی ، روشنفکران بر بحث های روان شناسی تاکید داشتند اما در دهه چهل، بحث ها به دائره جامعه شناسی کشیده شد و حوزه های علمیه هم نسبت به این علوم تمایل نشان دادند.

وی ادامه داد: امروز بحث حوزه فرهنگ و فلسفه علوم اجتماعی نوعی شان و منزلت فلسفی پیدا کرده و جایگزین متافیزیک شده است.

این محقق علوم اجتماعی با بیان اینکه باید جریان‌های تاریخ تفکر اسلامی با مبانی و روش های موضوعه علوم اجتماعی بررسی شود، اظهار داشت: توجه به علوم اجتماعی از سوی روحانیون به دلیل احساس چالش‌های فرهنگی، نگاه از منظر تبلیغ و حساسیت های معرفتی موجود در غرب است.

وی در پایان با بیان این که ابن خلدون بیش از همه، ظرفیت برای بازسازی علوم اجتماعی را دارد، اظهار داشت: باید به ظرفیت هایی که این دانش دارد توجه کنیم و تحولات لازم را در آن سامان دهیم. /909/پ202/ع

ارسال نظرات